صعود 4 درصدی طلا در هفته گذشته/ اونس به کانال 1100 دلاری بازگشت

کدخبر: ۱۳۴۷۷۴
در آخرین ساعات معاملاتی هفته کاری بازارهای جهانی،‌ طلا از بالاترین سطح 9 هفته اخیر خود فاصله گرفت اما بهترین هفته خود را از ماه آگوست به ثبت رساند. این در حالی بود که آمار قوی‌تر از انتظار اشتغال بخش غیرکشاورزی آمریکا موجب تقویت دلار و بازار سهام شده بود.
صعود 4 درصدی طلا در هفته گذشته/ اونس به کانال 1100 دلاری بازگشت
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویترز، وزارت کار آمریکا اعلام کرد که میزان مشاغل در ماه دسامبر رشد چشمگیری داشته و آمار اشتغال دو ماه گذاشته خود را بهبود بخشیده است. این موضوع نشان می‌دهد که کندی رشد اقتصادی اخیر ناشی از تولید کارخانه‌ها اقتصادی بوده است.

این گزارش اشتغال غیرمنتظره باعث رشد بازار سهام شده است. دلار نیز نسبت به یورو تقویت شد. هر اونس طلا بعد از رسیدن به بالاترین سطح خود از اوایل نوامبر، یکهزار و 104 دلار و 60 سنت معامله شد. بدین ترتیب این فلز زرد در طول هفته گذشته رشدی 4.1 درصدی را به ثبت رساند.
 
جئورجت بوئل تحلیلگر تحلیلگر شرکت بانکداری ABN اعلام کرد: «این آمار موجب تقویت دلار می‌شود. دلار آمریکا مهمترین عاملی است که اثر منفی روی قیمت طلا خواهد گذاشت.» گزارش قوی اشتغال همچنین موجب تسریع بخشیدن به افزایش‌ها بعدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو خواهد شد. به طور معمول،‌ افزایش نرخ بهره طلا را تحت فشار قرار خواهد داد، چرا که هزینه نگهداری طلا را افزایش داده و دلار را تقویت می‌کند.

جورج جرو، تحلیلگر فلزات گرانبها در نیویورک اعلام کرد: «این هفته زمینه‌ها را برای اوج‌گیری طلا و سقوط بازار سهام فراهم کرد ولی گزارش اشتغال 5 درصدی موجب نزولی شدن قیمت طلا خواهد شد.» نگرانی‌ها در مورد اقتصاد چین در هفته گذشته موجب ضربه خوردن بازار سهام جهانی شده است.
 
کپیتال اکونومیکس در یادداشتی نوشت: «با وجود اینکه انتظار می‌رود سیاست‌های پولی سفت و سخت‌تر فدرال‌رزرو و قدرت دلار در سال جاری اثرات منفی روی طلا بگذارند، از افزایش تورم و خرید زیاد از سوی بازارهای در حال ظهور به عنوان عوامل حمایتی قیمت طلا یاد می‌شود.»

بر اساس این گزارش،‌ هر اونس نقره نیز نسبت به هفته گذشته رشدی 0.7 درصدی داشت و 13 دلار و 93 سنت معامله شد. پلاتین با ثبت قیمت 874 دلار و 15 سنت، افتی 1.5 درصدی را تجربه کرد و پالادیوم که برای نخستین بار از سپتامبر 2010 زیر 500 دلار معامله شد افتی 12.5 درصدی را در طول هفته به ثبت رساند.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید