چند درصد تولیدات لوزم خانگی خارجی در داخل صورت می‌گیرد؟

افزایش تعرفه واردات قطعات لوازم خانگی تا ۶۰درصد/ نگرانی از افرایش قیمت در ماه‌های آینده

کدخبر: ۱۳۴۸۰۸
مشاور کمیسیون صنایع و معادن ایران با اشاره به میزان تولید لوازم خانگی خارجی که به صورت مستقیم در ایران تولید می‌شوند، اظهار کرد: از سال ۹۱که تحریم‌ها علیه ایران شدت گرفت و محدودیت‌های منابع ایجاد شد، دولت واردات محصولات ساخته شده یا CBU لوازم خانگی را ممنوع کرد.
افزایش تعرفه واردات قطعات لوازم خانگی تا ۶۰درصد/ نگرانی از افرایش قیمت در ماه‌های آینده

علیرضا خزاعی در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز اظهار کرد: در‌‌ همان سال پیرو بخشنامه‌ دولت، نامه‌ای منتتشر شد که قطعات لوازم خانگی ممنوعه، برای رونق تولید امکان ورود دارند. بنابراین این دستورالعمل در آن سال‌ها باعث شد تا شرکت‌هایی که در ایران بازار خوبی داشتند، برای حفظ بازار خود به تولید روی آورند.

وی گفت: این رویه به گونه‌ای شد که این شرکت‌ها محصولات ساخته شده و قطعات منفصله خود را به صورت SKD وارد می‌کردند که در این زمان یا خودشان واحد تولیدی تاسیس می‌کردند و یا به واحدهای تولیدی که دارای ظرفیت خالی بودند، سفارش می‌دادند.
  
عضو انجمن لوازم صوتی و تصویری افزود: از این رو تا شش‌ماه گذشته بخش عمده‌ای از برندهایی که در ایران دارای بازار بودند، که به نظر می‌رسد حدود ۶۰درصد بازار در محصولات مختلف ایران به دست این برند‌ها بود، به نوعی تولید کننده شدند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نیز برند‌ها به تولید خود ادامه می‌دهند. اما در آذرماه امسال نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت، بخشنامه‌ای از سوی مدیر کل مقررات صادرات و وارادات سازمان توسعه تجارت به گمرک صادر کرد که تعرفه واردات قطعات منفصله لوازم خانگی همچون در و بدنه یخچال، دیگ و منبع، لباسشویی اتوماتیک را با ارز متقاضی از ۳۲ درصد به ۶۰درصد رسانده‌است.

به گفته وی، این افزایش تعرفه مطابق گروه ۱۰ کالایی صورت گرفته است. بنابراین این بخشنامه باعث می‌شود تا قیمت تمام شده تولید کنندگان با این طرح افزایش یابد.
  
خزاعی با اشاره به افزایش میزان تعرفه واردات قطعات بخشی از تولید لوازم خانگی خارجی و تاثیر آن بر افزایش قیمت تمام شده محصولات در ماه‌های آینده هشدار داد و گفت: قطعا با افزایش میزان تعرفه، قیمت تمام شده محصولات افزایش می‌یابد، از این رو پیش‌بینی می‌شود قیمت تمام شده این محصولات در ماه‌های آینده با رشد قابل توجهی همراه شود.
 
وی با بیان اینکه به عنوان مشاور کمیسیون صنایع و معادن به معاون وزیر و متولیان دراین بخش نسبت به افزایش قیمت تمام شده لوازم خانگی هشدار و پیشنهادهایی ارائه کرده است، افزود: این کار باعث می‌شود که نه تنها اشتغال ایجاد شده از بین رود بلکه به تبع افزایش قیمت تمام شده CBU، قاچاق کالا و قطعات نیز افزایش یابد. 

مشاور کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: در صورتی که این کارخانجات عرضه خود را کاهش دهند، به نظر می‌رسد اگر بازار با رونق همراه شود و خریداران به بازار برگردند، بازار با کمبود محصول مواجه خواهد شد و مشکلات دیگری گریبان‌گیر بازار می‌شود.
 
وی بااشاره به سهم قاچاق در لوازم خانگی موجود در بازاراظهار کرد: براساس آخرین برآورد دولت از میزان واردات قاچاق به کشوردر سال ۹۲ حدود ۱۷ میلیارد دلار قاچاق واردات به کشور صورت گرفته است.

به گفته عضو انجمن لوازم صوتی و تصویری، میزان واردات و صادرات قاچاق کشور در این مدت حدود ۲۴ میلیارد دلار بوده است، که بخشی از ۱۷ میلیارددلار واردات قاچاق به تلویزیون و لوازم خانگی اختصاص دارد. البته جای تعجب دارد که بخشی از قاچاق لوازم خانگی به لباسشویی و یخچال برخلاف حجم سنگین آن‌ها اختصاص یافته است.

به گفته وی، قاچاق لوازم خانگی به چند دلیل صورت می‌گیرد یکی از دلایل آن تقسیم‌بندی و فروش محصولات با قیمت‌های مختلف برای هر کشورو دیگری کنترل مرز‌ها است که در حال حاضر حتی قاچاق کالا به صورت سفارشی و در منزل صورت می‌گیرد.

خزاعی گفت: در حال حاضر وزارت صنعت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، طرح‌های متنوعی برای رسیدگی به قاچاق کالا در نظر گرفته اند که به نظر می‌رسد باید در بدو ورود شناسه ورود به کالای وارداتی اعطا شود که پیش‌تر نیز این امکان فراهم شده بود.

وی افزود: شناسه گذاری چه از سوی گمرک چه وزارت صنعت، باید به صورت همه جانبه نگر باشد تا بتوان به نوعی ردیابی کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید