درد پول یا حرکت به سمت اقتصاد آزاد؟

احتمال فروش بخشی از غول نفتی عربستان

کدخبر: ۱۳۴۸۴۳
عربستان سعودی، اعلام کرده که  با هدف گشودن درهای اقتصاد بسته خود به روی جهان، قصد دارد بخشی از سهام بزرگترین کمپانی نفتی دولتی خود، آرامکو، را به فروش برساند.
احتمال فروش بخشی از غول نفتی عربستان

به‌گزارش اقتصادنیوز، مسئولان کمپانی نفتی آرامکو، که بزرگترین شرکت نفتی دولتی عربستان محسوب می‌شود، روز گذشته اعلام کردند، واگذاری بخشی از سهام شرکت نفتی آرامکو با مطالعه صورت گرفته و امکان مشارکت عمومی را در سهام آن فراهم می‌آورد.

به‌گزارش بخش مالی سی‌ان‌ان، آرامکو بزرگترین شرکت نفتی جهان محسوب می‌شود که گفته می‌شود 12 درصد از کل نفت جهان را تولید می‌کند. این کمپانی همچنین با 261 میلیارد بشکه ذخایر اکتشاف شده، ذخایر نفتی قابل‌توجهی در اختیار دارد که معادل 15 درصد کل ذخایر اثبات‌شده نفت جهان است.

درمانده پول
با وجود ادعای مقامات این کمپانی برای جلب مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، اما حقیقت فروش سهام آرامکو، آنهم در برهه‌ای که قیمت نفت در حال سقوط به پایین‌ترین سطح یک دهه اخیر خود است، چیزی جز وضعیت بغرنج مالی عربستان سعودی نمی‌تواند باشد.

«لوای الخطیب»، یکی از کارشناسان امنیت انرژی و تحلیلگر مرکز دوحه موسسه بروکینگز می‌گوید: عربستان سعودی درحال حاضر، با افزایش سرسام‌آور هزینه‌های دفاعی و پرداخت یارانه‌ها دست و پنجه نرم می‌کند به‌طوری‌که دولتمردان این کشور هم‌اکنون از کسب درآمد ناامید شده‌اند.

نفت، 75 درصد از درآمدهای عربستان سعودی را تشکیل می‌دهد که سقوط جدی قیمت‌ها، در بدترین زمان ممکن رخ داده است. دولت سعودی، در سال 2015 میلادی، بیش از درآمد خود هزینه کرده و این اقدام نابخردانه، منجر به کسری بودجه حدودا 100 میلیارد دلاری این کشور شده است. با عمیق‌تر شدن کسری بودجه این کشور، مقامات سعودی از کاهش برخی هزینه‌های دولتی و حتی افزایش 50 درصدی قیمت نفت خبر داده‌اند.

قیمت نفت‌خام در هفته گذشته، به پایین‌ترین سطح 12 سال اخیر خود رسید و طی 18 ماه اخیر از بشکه‌ای 100 دلار به بشکه‌ای 33 دلار سقوط کرده است. این یعنی ثروت شرکت آرامکو نیز بسیار کمتر از میزانی است که تا همین چند سال اخیر داشته، اما حتی عرضه اولیه سهام این شرکت در بازار بورس می‌تواند میلیاردها دلار برای این کمپانی نفتی درآمدزایی کند.

آیا آرامکو بزرگتر از اپل است؟
مهمترین سوال درباره فروش سهام آرامکو این است که آیا عرضه اولیه عمومی سهام این شرکت از نظر فنی امکانپذیر است؟ کمپانی آرامکو در بازار سهام عربستان، به قدری بزرگ است که نمی‌توان به‌راحتی آن را پذیره نویسی کرد. این شرکت نفتی، بنا به اذعان اقتصاددانان، چندین تریلیون دلار ارزش دارد که این مبلغ بیش از ارزش کل سهام شرکت‌های فعال در بورس عربستان سعودی است و بدین ترتیب، این کمپانی از کمپانی اپل بزرگتر خواهد بود.

اما در مقام مقایسه، بزرگترین کمپانی نفتی پذیره‌نویسی شده جهان یعنی اکسون‌موبیل، سرمایه‌ای معادل 314 میلیارد دلار دارد که معادل 10 درصد ذخایر شرکت آرامکو است. «فهد الترکی»، اقتصاددان عرب می‌گوید: مقامات این کشور باید پذیره‌نویسی را برای بخشی از شرکت شروع کنند و رفته‌رفته، میزان آن را همسو با ظرفیت بازار افزایش دهند.

کمپانی آرامکو در دهه 1930 تاسیس شد که اصالتا کمپانی نفتی «عربی-آمریکایی» نامیده می‌شد و در اواخر دهه 1970 میلادی، به یک شرکت کاملا دولتی بدل شد. این کمپانی تاکنون در بیش از 100 منطقه نفت‌خیز عربستان دست به اکتشاف و استخراج نفت زده و هم‌اکنون حدود 60 هزار پرسنل دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید