در گفت‌وگو با اقتصادنیوز مطرح شد:

پشت پرده توافق تولیدکنندگان اوپکی و غیراوپکی

کدخبر: ۱۳۸۳۴۱
کارشناس ارشد موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی معتقد است که توافق احتمالی اوپک و غیراوپک پشت پرده‌هایی به غیر از آنچه که گفته می‌شود دارد.
پشت پرده توافق تولیدکنندگان اوپکی و غیراوپکی

مهران امیرمعینی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، در خصوص صحبت‌هایی که اخیرا درباره توافق میان اوپک و غیراوپک بیان می‌شود، عنوان کرد: مساله توافق میان اوپک و غیراوپک چندان توافق عجیب و غریبی در بازار نیست، چرا که تنها توافق کرده‌اند تا تولید خود را به سطح ماه ژانویه ثابت نگاه دارند.

وی ادامه داد: سوالی که به میان می‌آید این است که اصلا از کجا معلوم که این کشورها توان تولیدی بیشتر از سطح فعلی را داشته‌اند و حالا توافق به تثبیت تولید کرده‌اند. آنچه که گزارش‌ها نشان می‌دهد، میزان تولید بیشتر کشورهای نفتی به خصوص عربستان و روسیه به میزانی است که برای تثبیت در آن توافق کرده‌اند و این پشت پرده این توافق است.

امیرمعینی افزود: البته این توافق از منظر سیگنالی که به بازار داده می‌شود، مثبت است. اما باید توجه کرد که حتی در صورت اجرایی شدن این توافق، باز هم قیمت‌ها تغییری نمی‌کند، چرا که بازار هنوز هم با مازاد روبروست و حدود دو میلیون بشکه در روز مازاد تولید به ثبت رسیده است. یعنی این توافق دردی را از بازار دوا نمی‌کند. البته صحبت‌های اخیر وزیر نفت حاکی از حمایت ایران بوده است اما باید توجه داشت که نباید از ایران انتظار توقف تولید اضافی داشت.

وی عنوان کرد: ایران در شرایط تحریم بخش مهمی از منابع درآمدی ارزی خود را از دست داده و سطح تولیدش به شدت افت کرده است. حالا شرایط برای بازگشت به قبل از تحریم‌ها فراهم شده است. در عین حال تنها کشوری که بر اساس ظرفیت‌هایش تولید نمی‌کند، ایران است. در حقیقت نمی‌توان انتظار داشت که ایران حالا با یک توافق میان اوپک و غیراوپک افزایش تولید خود به سطح قبل از تحریم‌ها را متوقف کند. 

این کارشناس بازار نفت متذکر شد: عربستان می‌گوید که همه باید همراهی کنند تا بازار ساماندهی پیدا کند. اما ایران ابتدا باید به سطح قبل از تحریم‌ها بازگردد تا شرایط برابری با دیگر تولیدکنندگان داشته باشد و بعد انتظار همراهی از ایران داشت. ایران تاکنون هم بسیار متضرر شده است و شرایط برابری با دیگر تولیدکنندگان ندارد. هرچند که باید تاکید کرد حتی در صورت توافق بر سر فریز تولید به سطح قبلی، بازهم بازار با مازاد روبروست و باید دنبال راه حل دیگری گشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید