اقتصادنیوز گزارش می دهد:

اجرایی شدن سفر ریلی «در تا در»

کدخبر: ۱۳۸۶۱۵
راه‌آهن و مترو تهران به واسطه طرح درب تا درب به یکدیگر وصل شدند، حالا دیگر مسافران راه‌آهن می‌توانند به راحتی از درب مترو به ایستگاه راه‌آهن برسند. 
اجرایی شدن سفر ریلی «در تا در»

به گزارش اقتصادنیوز، چندسالی می شود که سفر با قطار در طرح در تا در روی میز اجرا است، اما اجرای این طرح به هماهنگی و یکپارچگی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و مترو بستگی دارد.

به تازگی اما بهره‌برداری از گیت دوم متروی ایستگاه راه‌آهن تهران مطرح شده است، شاید این مسیر بتواند اتصال قطارهای برون‌شهری و حومه با قطارهای درون‌شهری را فراهم کند. اتصال سکوهای راه‌آهن و مترو گام بعدی است که در آینده‌ای نزدیک تحقق خواهد یافت.

پس از تأکید وزیر راه و شهرسازی حول حمل و نقل «در تا در» و اتصال قطارهای برون‌شهری و قطارهای حومه‌ای به مترو٬ راه آهن جمهوری اسلامی ایران با همکاری شهرداری تهران برای تسهیل در جابه‌جایی مسافران در ضلع جنوب شرقی گیت جدیدی را بازگشایی کرد.

پیش از این خط سوم متروی تهران فقط یک خروجی و آن هم در ضلع شمال غربی میدان راه‌آهن داشت که مسافران راه‌آهن برای رسیدن به ایستگاه راه‌آهن تهران مجبور به عبور از سطح خیابان می‌شدند و این مسئله به ترافیک میدان راه‌آهن و مناطق حوالی آن دامن می‌زد.

با بازگشایی گیت دوم متروی راه‌آهن تهران از این پس مسافران راه‌آهن می‌توانند بدون آمدن به سطح خیابان و از مقابل جایگاه ورودی ویژه (VIP) راه آهن وارد محدوده ایستگاه راه‌آهن شوند.

رضا شاکری مدیركل راه آهن تهران در این باره به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفته است که با توجه به تأكید مقام عالی وزارت مبنی بر اتصال خطوط حمل و نقلی شهری و همچنین در نظر داشتن این مساله كه محدوده میدان راه آهن از تردد زیاد و ترافیك بالا برخوردار است با برگزاری جلسات متعدد با متولیان مترو این همکاری میان دو دستگاه شهری و دولتی ایجاد شد و گام مهمی در جهت اتصال قطارهای درون‌شهری و برون‌شهری صورت گرفت.

وی ادامه داد: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با در اختیار قراردادن زمینی به شهرداری شرایط را برای بازگشایی دومین گیت ورودی به ایستگاه راه‌آهن مهیا کرد.

قدم بعدی در راستای حمل و نقل «در تا در» موضوعی است که مد نظر وزیر راه و شهرسازی قرار دارد؛ اتصالی که نه در سطح زمین بلکه از زیر زمین است. چندی پیش نیز وزیر راه و شهرسازی در همایش شهرسازی ریل‌پایه از عدم اتصال سکوهای متروی تهران و راه‌آهن انتقاد کرد و گفت: با وجود اینکه بیش از دو سال است که از راه‌اندازی خط سوم مترو می‌گذرد ولی هنوز سکوهای متروی راه‌آهن و مترو با هم اتصالی ندارند.

همکاری شرکت راه‌آهن و شرکت مترو در این زمینه نیز آغاز شده به طوری سکوهای مترو و ایستگاه راه‌آهن با طراحی یک بازشوی جدید در محدوده خطوط قطارهای حومه‌ای شرقی به یکدیگر متصل خواهند شد. به این ترتیب در آینده‌ای نزدیک مسافرانی که از قطارهای حومه‌ای شرقی تهران یعنی مسیرهای ورامین٬ پیشوا و گرمسار به ایستگاه راه‌آهن تهران منتقل شوند می‌توانند بدون اینکه از محدوده ایستگاهی خارج شوند٬ به ایستگاه متروی راه‌آهن بروند و به شبکه حمل و نقل ریلی درون‌شهری بپیوندند.

مرتضی باقری مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی روز سه‌شنبه ۲۷ بهمن در جریان بازدید ایستگاه راه‌آهن تهران از گیت دوم متروی ایستگاه راه‌آهن نیز دیدن کرد و ضمن تأکید بر اهمیت حمل و نقل یکپارچه درون‌شهر و برون‌شهر گفت: ایستگاه راه‌آهن تهران به سمت مدرن‌سازی در حال حرکت بوده و اتصال‌های جدید حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری در طرح جامع ایستگاه راه‌آهن دیده شده است که قطعا سهولت در تردد را برای مسافران به دنبال دارد.

در گفتگوی کوتاهی که با مسافران راه‌آهن و مترو داشتیم٬ آن‌ها نیز از بازگشایی گیت دوم ایستگاه راه‌آهن تهران ابراز خرسندی کردند و این اقدام را موجب سهولت در تردد خود دانستند. همچنین ساکنان و اهالی میدان راه‌آهن نیز اعتقاد داشتند با تعریف گیت جدید حجم زیادی از مسافران از این گیت تردد خواهند کرد و حجم ترافیک بالای محدوده میدان راه‌آهن تهران ناشی از عبور افراد پیاده در سطح خیابان کاهش می‌یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید