جهانگیری تاکید کرد

حل مشکل اشتغال با اتکا به اقتصاد دریا

کدخبر: ۱۵۳۳۱۰
معاون اول رییس‌جمهور اقتصاد دریا را اقتصادی پردرآمد و اشتغالزا توصیف کرد و گفت: اقتصاد دریا اقتصادی بزرگ است و ایران با داشتن ظرفیت‌های فراوان در این بخش هم می‌تواند مشکلات بیکاری را مرتفع سازد و هم می‌تواند گام‌هایی در جهت توسعه کشور بردارد.
حل مشکل اشتغال با اتکا به اقتصاد دریا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رییس جمهور، اسحاق جهانگيري در مراسم بهره برداري از پروژه هاي ملي صنايع دريايي كشور كه در مجتمع كشتي ساز و صنايع فراساحل ايران برگزار شد اظهار داشت: متاسفانه ايران بهره كمي از اقتصاد دريا داشته است و آنطور كه بايد نتوانسته از ظرفيت هاي اين بخش استفاده كند.

معاون اول رييس جمهور ترانزيت كالا در حمل و نقل دريايي، شيلات و صنايع دريايي را از جمله بخش هاي مرتبط با اقتصاد دريا برشمرد و گفت: ايران ظرفيت آن را دارد كه در اين زمينه ها بتواند گام هاي موثري بردارد.

وي همچنين يكي از نقاط ضعف كشور را استقرار جمعيت كم در سواحل كشور دانست و خاطرنشان كرد: متاسفانه بخشي از سواحل كشور خالي از سكنه است و در برخي مناطق نظير جاسك و چابهار به دليل محدوديت ها و محروميت ها، تراكم جمعيت و سكنه وجود ندارد.

جهانگيري با اشاره به ظرفيت هاي گسترده ايران در سواحل عمان و خليج فارس افزود: سواحل درياي عمان و خليج فارس از جمله سواحلي هستند كه مي توانيم آن را به كانون توسعه تبديل نماييم.

معاون اول رييس جمهور همچنين با اشاره به تردد فراوان كشتي هاي ساير كشورها از خليج فارس و تنگه هرمز گفت: امروز با توجه به افزايش استخراج گاز و حمل و نقل انرژي و محصولات پتروشيمي از طريق كشتي، شاهد تردد فراواني از خليج فارس و تنگه هرمز هستيم و ايران مي تواند درآمد قابل توجهي از طريق ارائه خدمات به اين كشتي ها كسب كند.

وي افزود: در گذشته بخش زيادي از نيازهاي مرتبط با صنايع دريايي و سازه هاي دريايي از خارج از كشور تامين مي شد اما با ارتقاء توانمندي داخلي، امروز بخش عمده اي از اين نيازها در داخل كشور تامين مي شود.

جهانگيري يكي از ضرورت هاي توسعه صنايع دريايي و ساخت كشتي در داخل كشور را مشخص كردن ساز و كار تامين مالي براي اجراي اين طرح ها دانست و گفت: اگر ساز و كار تامين مالي براي اجراي اين گونه پروژه ها مشخص شود بي ترديد صنعت كشتي سازي در ايران به راه خواهد افتاد و ايران با داشتن نيروهاي مجرب و بازار مناسب در كشورهاي اطراف مي تواند به يك كشتي ساز بزرگ تبديل شود.

معاون اول رييس جمهور اظهار اميدواري كرد با برنامه ريزي و هدف گذاري مناسب بتوانيم از مشكلات عبور كنيم و ايران بتواند جايگاه مناسب خود را در صنعت دريايي بدست آورد و از فرصت هاي موجود در اين بخش استفاده كند چرا كه توسعه اين بخش يكي از مصاديق بارز اقتصاد مقاومتي است و اگر مي خواهيم به منويات رهبر معظم انقلاب در اقتصاد مقاومتي جامه عمل بپوشانيم، مهمترين گام استفاده از ظرفيت هاي داخلي كشور است.

در اين مراسم وزير صنعت، معدن و تجارت هم با تاكيد براينكه رقابت در بخش كيفيت، قيمت و زمان بندي تحويل از اهميت زيادي در صنعت كشتي سازي برخوردار است گفت: بايد براي رسيدن به توانمندي شركت هاي كشتي سازي در ساير كشورها هدف گذاري مناسبي انجام دهيم و با جديت آن را دنبال كنيم.

در اين مراسم مديرعامل مجتمع كشتي سازي و صنايع فراساحل ايران هم گزارشي از اقدامات انجام شده و برنامه هاي آتي ارائه كرد و سپس تفاهم نامه اي ميان اين مجتمع و كشتيراني جمهوري اسلامي ايران براي تحويل شناور اقيانوس پيماي كانتينربر ايران ـ كاشان به امضا رسيد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید