نعمت زاده:

تاکید بر توقف استخراج و صادرات سنگ آهن/ وزارتخانه نه موافق و نه مخالف افزایش قیمت خودرو است

کدخبر: ۱۰۰۶۶۹
شب گذشته چهلمین جلسه شورای گفت وگو دولت و بخش خصوصی برگزار شد و در حاشیه این نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت اطلاعاتی درباره رانت 650 میلیون یورویی برای واردات کالاهای اساسی، عدم تصمیم گیری برای افزایش و یا کاهش قیمت خودرو، گمانه زنی ها در شورای رقابت برای تعیین فرمول قیمت گذاری خودرو، تاکید بر افزایش استفاده از سنگ خام در کنستانتره و کندله، منتفی شدن روند ثبت سفارش، ارائه شد.
تاکید بر توقف استخراج و صادرات سنگ آهن/ وزارتخانه نه موافق و نه مخالف افزایش قیمت خودرو است

به گزارش خبرنگار اقتصاد روز به نقل از ایسنا، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره مطرح‌شدن موضوع رانت 650 میلیون یورویی برای واردات کالاهای اساسی گفت: به دلیل مصاحبه‌های انجام شده در این زمینه روابط عمومی، مراتب لازم در این خصوص را اعلام کرد.

او با بیان اینکه خواسته اغلب صنایع این است که اگر بتوانیم کالا را وارد کرده و اجازه ندهیم خط تولید بخوابد، بیان کرد: ما سعی کردیم این موضوع به کوچه و بازار نکشد، چون اساساً بی‌مورد است و این خواست کشور است که واردکننده‌ای حتی بدون تامین ارز کالا را وارد کرده و در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد.
.

بانک مرکزی به دنبال اتخاذ راهکار تامین ارز برای واردات کالا
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه قرار شده است که راهکارهایی در زمینه واردات کالا قبل از تامین ارز از سوی بانک مرکزی اتخاذ شود، تصریح کرد: در خصوص نهاده‌های کشاورزی نیز کشتی‌های متعددی به بنادر رسیده و در انتظار تخصیص ارز، حواله ارزی یا گشایش اعتبار بودند.

او ادامه داد: به دلیل محدودیت‌های ارزی، گاهی کشتی‌ها چندین ماه در بنادر و گمرکات منتظر بودند و این موضوع هزینه‌های زیادی را به لحاظ دموراژ و کمبود کالا در بازار وارد می‌کند.

نعمت‌زاده با تاکید بر اینکه با توافق بانک مرکزی با یکی از واردکنندگان که البته خود واردکننده درخواست واردات کالا پیش از تامین ارز از سوی بانک مرکزی را داده بود، موضوع را به معاون اول رئیس‌جمهور مطرح کرده و در این زمینه در دولت موافقت‌هایی صورت گرفته بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه بانک مرکزی معتقد است که این موضوع به صلاح است و تصمیم گرفت آن را انجام دهد، خاطرنشان کرد: با این تصمیم هیچ‌گونه کمبودی به وجود نیامده اما اینکه می‌گویند رانت داده شده، اصلاً ارزی اختصاص داده نشده است که بخواهد رانتی به وجود آید.

او در پاسخ به این سوال که اعلام شده در خصوص تعیین واردکننده کالاهای اساسی تبعیض قائل شده است، بیان کرد: بانک مرکزی در خصوص واردات کالاهای اساسی همان شرایطی را اعمال کرد که پیش از این اعمال کرده بود. رانت و تبعیضی وجود ندارد و واردکننده قبول مسوولیت کرده بود و از قبل می‌دانست که ممکن است وقتی ارز خود را پس بگیرد، نرخ ارز تغییر کرده و حتی ممکن است ضرر کند.

به گفته نعمت‌زاده، قطعاً اگر واردکننده به اختیار خود و با تضمین خود کالا را بدون دریافت ارز از بانک مرکزی وارد کرده، می‌داند که تفاوت نرخ ارز طی چند ماه آینده ممکن است به ضررش تمام شود اما تعهد و مسوولیت این کار را خود واردکننده تقبل کرده و پذیرفته است که همه ضررها متوجه واردکننده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: پول دموراژ اضافی بابت معطل ماندن کشتی‌ها در بنادر و گمرک نباید پرداخت شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش قیمت خودرو با تاکید بر اینکه نرخ خودرو در اختیار شورای رقابت است و آنها در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کنند، گفت: تاکنون تصمیم‌گیری برای افزایش قیمت خودرو نداشته‌ایم، یعنی دولت تصمیمی برای افزایش و یا کاهش قیمت ندارد.

دولت تصمیمی برای تغییر قیمت خودرو ندارد
نعمت‌زاده افزود: در سال 1391 شورای اقتصاد مصوبه‌ای را اعلام کرد که بر اساس آن خودروهای سواری جزو کالاهای انحصاری هستند و شورای رقابت با استناد به این قانون وارد عمل شده است، لذا تا زمانی که این مصوبه پابرجاست، شورای رقابت در این باره تصمیم‌گیری می‌کند.

او با بیان اینکه شورای رقابت فرمول قیمت‌گذاری خودرو را تعیین می‌کند، بیان کرد: بحثی که در حال حاضر مهم و مطرح است، همین موضوع طرح تعیین فرمول قیمت‌گذاری خودرو است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه در مورد اینکه ممکن است قیمت خودرو در محاسبات جدید کاهش یابد، تاکید کرد: مگر با وجود تورم موجود در کشور، ممکن است قیمت خودرو کاهش یابد؟

به گفته او، حتی اگر قیمت ثابت هم بماند، به میزان تورم کاهش نخواهد یافت.

تاکید بر افزایش استفاده از سنگ خام در کنستانتره و کندله
نعمت‌زاده در ادامه در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر افزایش عوارض صادرات سنگ‌آهن و اینکه آیا کاهش صادرات این کالا به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی بوده است، اذعان کرد: سنگ‌آهن خام‌ترین محصول معدنی است که سال گذشته 22 میلیون تن صادرات داشته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در مورد صنایع بعدی و ساخت‌وسازها در سال گذشته باید بگویم که به موقع انجام نشده لذا ما اعلام کرده‌ایم که یا استخراج نکنند و یا سنگ‌آهن صادر نشود.

او با بیان اینکه تاکید کرده‌ایم که کنستانتره و کندله‌سازی یکی بعد از دیگری از سنگ خام استفاده کنند، بیان کرد: تمام توان خود را بکار برده‌ایم که به پروژه‌ها و اجرایی شدن آنها سرعت ببخشیم.

نعمت‌زاده به اشاره به سفری که به کرمان داشتند و بازدید از معادن گفت: به دنبال جلو انداختن پروژه‌ها و جلوگیری از خام‌فروشی سنگ‌آهن هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ارائه پیشنهاد ایجاد عوارض و وضع آن برای مواد خام، گفت: البته شورای اقتصاد هنوز در این زمینه تصمیم‌گیری نکرده است.

نعمت‌زاده در ادامه در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر افزایش نرخ سیمان صادراتی با تاکید بر اینکه عوامل تشکیل‌دهنده قیمت سیمان تغییر کرده است، گفت: قیمت سیمان زمانی افزایش می‌یابد که سازمان حمایت گزارش خود را در این زمینه تهیه کند.

او با بیان اینکه با نظر کارخانجات به دنبال تداوم تولید و گسترش آن هستیم، گفت: البته هنوز در مورد این موضوع نیز تصمیم‌گیری قطعی نشده ولی ما هم نفع مصرف‌کننده را در نظر گرفته و هم نفع تولیدکننده را.

حذف ثبت سفارش فعلاً منتفی است
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره روند ثبت سفارش‌ها گفت: روند ثبت سفارش‌ها همچنان به جای خودش است و در جهت اصلاح سیستم آن در حال بررسی‌های کارشناسانه هستیم.

او با اشاره به اینکه عجله‌ای نیست و به این زودی درباره حذف ثبت سفارش به جمع‌بندی نمی‌رسیم، خاطرنشان کرد: نیاز به مصوبه دولت است، و در حال بررسی آن هستیم و درباره حذف یا عدم حذف آن تصمیم‌گیری می‌کنیم، چون موضوع هنوز پخته نشده و ما نمی‌خواهیم در این زمینه تصمیم خلق‌الساعه بگیریم.

نعمت‌زاده در ادامه با بیان اینکه گاز کافی به تولیدکنندگان نرسیده و همین باعث کاهش تولید شده است، بیان کرد: در مجلس نرخ 13 سنت برای خوراک گاز تعیین کردند که این رقم برای ما نیز تعجب‌آور بود. بنابراین ابهام در قیمت در مورد محصولات پتروشیمی بی‌تاثیر نبوده است.

سه هزار و چهارصد میلیارد تومان از هدفمندی برای تولید مصوب شد
به گزارش ایسنا، وزیر صنعت، معدن و تجارت هم‌چنین در مورد ابهام در تخصیص سهم تولید از مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها با اشاره به قانون هدفمندی در مرحله اول، بیان کرد: با وجود تاکید قانون مبنی بر سهم 30 درصدی تولید در مرحله اول نه‌تنها با پرداخت یارانه نقدی به عموم جامعه سهم این بخش محقق نشد، بلکه به دولت هم چیزی نرسید.

او افزود: اما در مرحله دوم تلاش دولت بر این است که ضمن اختصاص سهمیه تولید، از افزایش قیمت حامل‌های انرژی، به سلامت مردم رسیدگی بیشتری شود. این در حالی است که در یک و نیم ماه گذشته، مردم از مراجعه به بیمارستان‌ها و خدمات درمانی رضایت بیشتری داشته‌اند.

نعمت‌زاده با بیان اینکه 3400 میلیارد تومان برای بخش تولید اعم از صنعت و کشاورزی مصوب شده است، گفت: هرچند که این مبلغ ناچیز است اما قرار شده با توجه به این موضوع، این 3400 میلیارد تومان به صورت سپرده در بانک‌ها قرار بگیرد و آنها نیز چند برابر این مبلغ را از منابع خود به آن اضافه کرده تا دولت بتواند در ارتقای تولید، بهبود محیط زیست و کاهش مصرف انرژی استفاده کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بحث‌ها و جلسات زیادی در مورد میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی در مرحله دوم در هیات دولت انجام شد، اما با تصمیماتی که در روزهای آخر برای تعیین میزان شیب رشد قیمت حامل‌ها گرفته شد، تمامی معادلات به هم ریخت و سهم ناچیزی به تولید رسید.

او همچنین در مورد اینکه چرا دولت در مورد شناسایی خانوارهای پردرآمد و هم‌چنین تعیین سطح درآمدی برای حذف غیر نیازمندان از دریافت یارانه اقدام نمی‌کند، تاکید کرد: این تصمیم‌گیری به هیچ عنوان راحت نیست، چرا که عوامل زیادی مثل مسکن، دانشگاه، و هزینه‌های دیگر خانوارها در این مورد دخیل است که نمی‌توان به راحتی در مورد آن قضاوت کرد. این در حالی است که در بیش از 20 جلسه با حضور رئیس‌جمهور و کارشناسان این موضوع را به بحث گذاشتیم اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که تعیین خط فقر آن هم به طور دقیق به راحتی ممکن نیست.

آمارهای نعمت‌زاده از خروج صنعت، از رشد منفی
نعمت‌زاده در ادامه در پاسخ به سوال ایسنا در مورد انتقادات کارشناسان مبنی بر اینکه برنامه‌های وزارت صنعت استراتژی توسعه را دنبال نمی‌کند، آمار را مورد اشاره قرار داد و گفت: به غیر از سال اول انقلاب، در خاطرم نیست که صنعت رشد منفی داشته باشد، اما با توجه به توقف طرح‌های مختلف در سال‌های اخیر، مرکز آمار اعلام کرد که در سال 91 رشد صنعت به منفی 9.9 درصد کاهش یافته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت توضیح داد: با وجود اینکه آمار رسمی نداریم، اما برآورد ما این است که تا انتهای سال 92، این رشد منفی صنعت به نقطه سر به سر رسیده و اکنون متوقف شده است. این در حالی است که در فروردین‌ماه حتی رو به افزایش نیز رفته است.

او افزود: به عنوان مثال در بخش تولید دو کارخانه بزرگ خودروسازی در فروردین‌ماه نسبت به سال گذشته، 70 درصد رشد تولید داشتند، به طوری که در سال جاری، نزدیک به 1.1 تا 1.2 میلیون تولید خودرو در سال جاری پیش‌بینی می‌شود اما این رقم در سال گذشته حدود 750 هزار خودرو بوده است.

نعمت‌زاده تاکید کرد: هدف ما این است که تا آخر سال 1395، رشد صنعت به 10 تا 12 درصد برسد. بنابراین نشان می‌دهد که برنامه‌های این وزارتخانه توسعه‌ای است که قرار است که رشد صنعت را از منفی 9.9 در سال 1391 به 12 درصد تا سال 95 افزایش دهد.

به گزارش ایسنا، در حاشیه جلسه امروز شورای گفت‌وگو، یکی از خبرنگاران به عضویت نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در هیات مدیره 35 شرکت خصوصی اشاره کرد که با واکنش تند از جانب نعمت‌زاده مواجه شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خطاب به این خبرنگار گفت: اگر این موضوع را ثابت نکنی، من شکایت کرده و شما را به دادگاه می‌کشانم.

همچنین از دیگر حاشیه‌های این نشست، عدم پاسخگویی وزیر صنعت، معدن و تجارت به عدم پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر استعفاها در این وزارتخانه بوده است.

همچنین نعمت‌زاده در خصوص اظهارات ولی‌الله افخمی رئیس سازمان توسعه تجارت درباره حذف ثبت سفارش تا پایان سال جاری، که مورد سوال خبرنگاران بود، گفت: افخمی در این زمینه تصمیم‌گیرنده نیست و نباید درباره آن اظهارنظر کند.


اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید