کاهش تعداد پله های تعرفه ای

کاغذبازی در تجارت کم می شود

کدخبر: ۱۰۲۲۳۷
برای کاهش بوروکراسی در امر تجارت کشور قرار است تعداد پله های تعرفه که همان تعداد تعرفه ها منظور است در سال های آینده کاهش یابد.
کاغذبازی در تجارت کم می شود

به گزارش اقتصادنیوز،‌ چندی پیش در هیات دولت تصمیمی برای کاهش تعداد پله‌های تعرفه‌ای تصویب شد که بر اساس این تصمیم مقرر شد تعداد پله‌های تعرفه‌ای در چهار سال به شش پله کاهش یابد.

بر اساس اعلام برخی مقامات مسئول روند کاهش تعداد پله‌های تعرفه‌ای به منظور بهبود رتبه ایران در فضای کسب‌وکار و تسهیل فعالیت تجاری از سال گذشته آغاز شده است. این درحالی است که تعداد پله‌ها در سال قبل 18 پله بوده و امسال به 16 پله کاهش یافته است.

انوش رهام، کارشناس امور گمرکی در گفت‌وگو با اقتصاد نیوز در این خصوص با تاکید بر اینکه پله‌های تعرفه‌ای گمرکی در اصل حقوق ورودی هستند اظهار کرد: بدین معنی که از واردکنندگان حقوق گمرکی سود بازرگانی دریافت می‌شود.

او ادامه داد: دولت موظف است که در راستانی تسهیل تجاری سود بازرگانی را کاهش دهد، زیرا هر چه تعداد تعرفه‌ها متفاوت باشد بوروکراسی برای صادرات و واردات بیشتر می شود.

رهام با اشاره به اینکه در نظر گرفته شده پله‌های تعرفه‌ای و تعداد آنها  به حداقل رسانده شود، تصریح کرد: این اتفاق در راستای تسهیل تجارت و حذف بوروکراسی انجام می‌شود که البته موضوع پنجره واحد نیز به آن کمک می‌کند.

این کارشناس امور گمرکی با تاکید بر اینکه میزان تعرفه در یکسری در کشورها واحد و در یکسری دیگر متفاوت است بیان کرد: یکی از پیش‌شرط‌های عضویت در سازمان جهانی تجارت( WTO) نیز همین موضوع کاهش تعرفه‌ها است، زیرا تنها در این شرایط است که صنایع داخلی می‌توانند قدرت رقابت‌پذیری پیدا کنند.

او با بیان اینکه با افزایش قدرت رقابت‌پذیری در صنایع داخلی تحرک‌پذیری آنها رشد می‌یابد، گفت: نمونه بارز این موضوع نیز در مورد صنعت خودرو صدق می‌کند که با آزادسازی تعرفه خودرو قدرت رقابت‌پذیری آن افزایش می‌یابد.

رهام ادامه داد: پله‌های تعرفه‌ای در واقع تعداد تعرفه‌ها است نه ردیف آنها. البته تعرفه نیز اصطلاح درستی نیست و باید به جای آن از واژه تعریف استفاده کرد که در واقع کدی برای پیدا کردن کالا است.

این کارشناس امور گمرکی یادآور شد: حقوق ورودی که اصطلاحاً تعرفه است از دو بخش تشکیل می‌شود که یک بخش آن توسط مجلس و بخش دیگر از سوی دولت تعیین خواهد شد. در حال حاضر پایه گمرکی برای کلیه کالاها به جز طلا و نقره چهار درصد است که این رقم در بودجه تصویب شده  و مابقی آنچه دریافت می‌شود سود بازرگانی است که دولت می‌تواند آن را کاهش دهد.اولی از سوی مجلس و دومی از سوی دولت تعیین می‌شود.

به گفته او، سودهای بازرگانی در حال حاضر منطقی نیست و باید به جای ایجاد سد برای واردات با ابزار تعرفه به دنبال کم کردن تعداد تعرفه‌ها و تسهیل تجارت بود.

رهام با تاکید بر اینکه در حال حاضر کاهش پله‌های تعرفه‌‌ای به صورت پلکانی آغاز شده است، اظهار کرد: سال گذشته تعداد پله‌ها 18 عدد بود که این تعداد مراتب بوروکراسی و تجارت کاغذی را افزایش داده است. متاسفانه تجارت ما آنقدر بوروکراسی و دستورالعمل دارد که کار را بسیار دشوار کرده است.

این کارشناس امور گمرکی با اشاره به اینکه تعرفه‌ها باید به صورت پلکانی کاهش و به هم نزدیک شوند، تصریح کرد: سیاست کاهش سود بازرگانی صرفاً هدف تسهیل‌سازی در تجارت را به دنبال دارد.

او در پایان با تقسیم‌بندی کالاها به دو دسته کالاهای ارزبر و کالاهایی که واردات آنها ارز زیادی را به خود اختصاص نمی‌دهد گفت: اولین قدم نزدیک شدن به تجارت جهانی، کاهش سود بازرگانی و کم کردن پله‌های تعرفه‌ای است، زیرا تعرفه دیواری برای صادرکنندکان خارجی برای صادرات کالاهای خود به ایران است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید