گلایه سیف از برداشت‌های نامناسب در اجرای چکاوک

کدخبر: ۱۱۰۲۴۹
رئیس کل بانک مرکزی گفت:در مورد چگونگی اجرایی شدن چکاوک انعکاس نامناسب داده شده است.
گلایه سیف از برداشت‌های نامناسب در اجرای چکاوک

به گزارش «اقتصاد نیوز»، سامانه مبادله الکترونیک چک (چکاوک) با هدف حذف گردش فیزیکی چک بین شبکه بانکی و افزایش اعتبار چندی پیش آغاز به کار کرد اما در این مدت شیوه اجرای آن با انتقاداتی مواجه شده که رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به این انتقادات، گفت: انعکاس نامناسب در مورد چگونگی اجرایی شدن چکاوک داده شده و همین امر موجب برداشت‌های نامناسبی در مورد چکاوک شده است.

ولی الله سیف با تاکید براینکه چکاوک به عنوان یکی از فناوری‌های نوین بانک مرکزی در سیستم مبادلات الکترونیکی است، اظهار کرد: طرح چکاوک هنوز به بهره وری کامل نرسیده و اخیرا که در تهران اجرایی شد مراحل بسیار سختی را پشت سر گذاشت و امیدواریم تا ۲۲ بهمن ماه به طور صد درصد در کشور اجرایی شود.

او با اشاره به آزمایشی بودن طرح چکاوک در مرحله فعلی گفت: طبیعی است که در این حالت مشکلاتی وجود داشته باشد، اما من به همکاران خودم انتقاد دارم که انعکاس مناسبی در مورد چگونگی اجرایی شدن و اینکه هنوز کامل نشده و آزمایشی است ارائه نکردند.

رئیس کل بانک مرکزی که در چهارمین همایش بانکداری الکترونیک سخن می‌گفت پیرامون واسطه‌گری وجوه و ارائه خدمات به عنوان دو نقش اصلی نظام بانکی گفت: بانک‌ها اکنون تمرکز جدی در کسب درآمد از طریق واسطه‌گری وجوه دارند به گونه‌ای که تلاش می‌کنند تا با حداکثر امکانات سپرده‌های بیشتری را جذب کنند که این حالت افزایش مستمر نرخ سود سپرده و در ‌‌نهایت افزایش نرخ تسهیلات را به همراه خواهد داشت.

به گفته او، ‌با افزایش نرخ سود تسهیلات در منابع پرداختی کمتر در تولید به کار گرفته شده و بیشتر به سمت سفته بازی پیش خواهد رفت.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین درآمدهای ناشی از ارائه خدمات بانکی در کشور را نسبت به سایر نقاط جهان بسیار پایین عنوان کرد و گفت: این بخش نیازمند سرمایه‌گذاری جدی و سنگینی است.

سیف همچنین درباره نرخ تورم و رشد اقتصادی هم گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که رشد اقتصادی تا پایان سال ۹۳ به سه درصد برسد و بر اساس پیش‌بینی ما نرخ تورم نیز تا پایان سال به ۱۶ درصد خواهد رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک