گردش‌مالی سالانه روسپی‌گری در جهان چقدر است؟

صنعتی با 186 میلیارد دلار درآمد

کدخبر: ۱۰۸۸۱۰
صنعت فحشا یکی از صنایع پردرآمد در دنیاست که در برخی از کشورهای جهان، درآمد آن در اقتصاد زیرزمینی محاسبه می‌شود و در برخی از کشورها یک شغل قانونی محسوب می‌شود و معاملاتش در اقتصاد رسمی کشور ثبت می‌شود. طبق آمارهای موجود در سال 2012 میلادی این صنعت درآمدی بالغ بر 186 میلیارد دلار آمریکا داشته است.
صنعتی با 186 میلیارد دلار درآمد

مونا مشهدی‌رجبی: بیشترین درآمد این صنعت در کشور چین به دست آمده است. آمار نشان می‌دهد در سال گذشته درآمدی که چین از صنعت فحشا داشت برابر با 73 میلیارد دلار آمریکا بود که در مقایسه با دومین کشور فهرست تقریباً سه برابر بود. البته سهم این صنعت در اقتصاد چین چندان قابل توجه نیست و با توجه به اینکه بالغ بر 1.5 میلیارد نفر ساکن کشور چین هستند می‌توان درصد زنان شاغل در این صنعت را در مقایسه با کل جمعیت کمتر از سه درصد اعلام کرد.

دومین کشوری که بیشترین درآمد را از صنعت فحشا دارد کشور اسپانیاست. این کشور در سال گذشته 26.5 میلیارد دلار از این صنعت درآمد کسب کرد و در جایگاه دوم دنیا قرار گرفت. سومین کشور این فهرست کشور ژاپن است که درآمدی بالغ بر 24 میلیارد دلار از این صنعت کسب کرد. در آلمان که صنعت فحشا یک صنعت کاملاً قانونی است و نظارت‌های دولتی بر آن وجود دارد، در سال 2012 میلادی 18 میلیارد دلار از صنعت فحشا درآمد ایجاد شد و ایالات متحده آمریکا که بزرگ‌ترین اقتصاد دنیاست در سال گذشته از این صنعت 14.6 میلیارد دلار درآمد به دست آورده است. جالب اینجاست که رشد اقتصادی در آمریکا در دهه اول قرن جاری و بهبود شرایط اقتصادی مردم در سال‌های اخیر سبب شده است تا تقاضا برای این صنعت و محصولی که عرضه می‌کنند سیر کاهشی داشته باشد.

آمار نشان می‌دهد تقاضا برای فاحشه‌گری در کشور آمریکا در سال گذشته 14 درصد نسبت به سال 2010 میلادی کمتر بود. کشورهای کره جنوبی، هند، تایلند، فیلیپین و سوئیس در جایگاه ششم تا دهم قرار دارند. در مجموع 10 کشور اول فهرست، شش کشور آسیایی هستند که مجموع درآمدشان از این صنعت برابر با 129.8 میلیارد دلار بوده است و 70 درصد از کل درآمد این صنعت را به خود اختصاص داده‌اند. سهم بالای درآمدی که کشورهای آسیایی از این صنعت کسب می‌کنند در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا نشان‌دهنده سطح بالای تقاضا برای این صنعت در کشورهای قاره آسیاست.

کشور ترکیه در این فهرست جایگاه یازدهم را دارد و درآمد حاصل از این صنعت در ترکیه در سال گذشته برابر با چهار میلیارد دلار بود. ترکیه اقتصادی در حال توسعه دارد و سهم صنعت فحشا در درآمد کسب‌شده در اقتصاد این کشور بالغ بر هفت درصد است. در این سال اندونزی برابر با 2.25 میلیارد دلار از صنعت فحشا درآمد داشت و در جایگاه دوازدهم جدول قرار داشت. مطالعات نشان می‌دهد هر چه سطح اقتصادی یک کشور ضعیف‌تر باشد و شرایط حاکم بر زندگی ساکنان کشور سخت‌تر باشد تقاضا برای محصول عرضه‌شده در این صنعت بالاتر است و البته با قیمت‌های نازل‌تری هم عرضه می‌شود. این مساله نشان می‌دهد ابتذال اخلاقی و اجتماعی در کشورهایی که شرایط اقتصادی ناپایدارتر و نامناسب‌تری دارند بیشتر از اقتصادهای قدرتمندی است که زمینه را برای تامین رفاه خانوارها در کشور فراهم می‌کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید