بیشترین ساخت و ساز در تهران و اصفهان،کمترین در کهیگیلویه و ایلام

کدخبر: ۱۰۰۶۱۶
بررسی سهم استان های مختلف از میزان پروانه های ساختمانی صادرشده در نیمه نخست سال 1392 نشان می دهد استان های تهران، اصفهان و فارس در صدر فهرست ساخت وسازهای کشور و استان های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و هرمزگان در انتهای این فهرست جای دارند.
بیشترین ساخت و ساز در  تهران و اصفهان،کمترین در کهیگیلویه و ایلام

بررسی‌های «اقتصاد روز» از آمار رسمی «اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادرشده توسط شهرداری‌های کشور» که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده است، نشان می‌دهد: در نیمه نخست سال گذشته استان کهگیلویه و بویراحمد کمترین میزان ساخت‌وسازهای کشور را داشته و استان تهران از این نظر در رتبه اول قرار داشته است.

بر اساس این گزارش، با مروری بر فراوانی نسبی پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان در هر یک از استان‌های کشور مشاهده می‌شود که استان‌های تهران با 21 هزار و 424 پروانه، اصفهان با 13 هزار و 391 پروانه و فارس با 9 هزار و 326 پروانه بیشترین و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با 415 پروانه، ایلام با 637 پروانه و هرمزگان با 953 پروانه کمترین آمادگی برای ساخت‌وساز را داشته‌اند.

همچنین با مرور تعداد واحدهای مسکونی تعیین شده در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان در هر یک از استان‌های کشور مشاهده می‌شود که باز هم استان تهران با میزان 179 هزار 224 واحد مسکونی بیشترین و استان کهگیلویه و بویراحمد با 508 واحد مسکونی کمترین تعداد واحدهای مسکونی تعیین شده در پروانه‌های احداث ساختمان را دارد.

از نظر میزان زیربنای پیش‌بینی‌شده در پروانه‌های ساختمانی هم‌رتبه اول و آخر به همین دو استان اختصاص دارد: تهران با 26776.5 هزار مترمربع سهمی 36.9 درصدی و کهگیلویه و بویراحمد با 78.6 هزار مترمربع سهمی 0.1 درصدی از کل زیربنای پیش‌بینی‌شده ساخت‌وسازهای نیمه نخست سال 1392 (که معادل 75440.2 هزار مترمربع بوده است) داشتند.

بر این اساس، میانگین تعداد واحد مسکونی پیش‌بینی‌شده در پروانه‌های احداث ساختمان حدود چهار واحد محاسبه شده است که استان تهران با میانگین 8.7 واحد مسکونی در هر پروانه دارای بالاترین و استان یزد با 1.2 واحد مسکونی در هر پروانه دارای پایین‌ترین میانگین در بین استان‌های کشور بوده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید