نیاز هما به ۱۰۰ هواپیما و خرید از روسیه و چین با ادامه تحریم ها

کدخبر: ۱۰۰۸۹۴
مدیرعامل ایران ایر از همکاری ایرباس با اشاره به نیاز این شرکت به خرید ۱۰۰ هواپیما گفت در صورت عدم دستیابی به توافق جامع هسته ای و لغو کامل تحریم ها این شرکت به روسیه و چین برای تامین نیاز خود روی خواهد آورد.
نیاز هما به ۱۰۰ هواپیما و خرید از روسیه و چین با ادامه تحریم ها

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم، مدیرعامل ایران‌ایر گفت به محض اینکه تحریم‌ها علیه کشورش برداشته شوند، ایران‌ایر حداقل به 100 هواپیمای مسافربری نیاز خواهد داشت و راحت‌تر خواهد توانست با شرکت‌هایی که در دوره کاهش تحریم‌های فعلی همکاری داشته‌اند، کار کند.

فرهاد پرورش که در گفت‌وگو با رویترز سخن می‌گفت افزود: اما در صورت عدم دستیابی به یک توافق بلندمدت در مذاکرات هسته‌ای، این شرکت هوایی در عوض به روسیه و چین به عنوان تامین‌کنندگان جایگزین روی خواهد آورد.

ایران و شش قدرت جهانی در حال آماده شدن برای ازسرگیری مذاکرات در مورد توافقی نهایی برای پایان دادن به اختلافات 10‌ساله بر سر برنامه هسته‌ای ایران هستند.

پرورش در پاسخ به این سوال که آیا کار با شرکت‌هایی که در دوره توافق موقت ژنو با ایران‌ایر همکاری داشته‌اند، آسان‌تر خواهد بود گفت: «بله مطمئناً این‌گونه است.»

او اضافه کرد: «از نظر من، اگر تحریم‌ها در بخش هوایی برداشته شوند، ما فوراً حداقل به 100 فروند هواپیما نیاز خواهیم داشت که هم شامل هواپیماهای پهن و هم هواپیماهای باریک می‌شود».

شرکت‌های آمریکایی بوئینگ و جنرال الکتریک پیش‌تر اعلام کرده‌اند که به دنبال صدور قطعات هواپیما به ایران بر اساس توافق موقت ژنو هستند که زمان اجرای آن در روز 20 جولای به اتمام می‌رسد.

پرورش در ادامه این مصاحبه گفت، گروه ایرباس اروپا در چارچوب توافق موقت با ایران همکاری داشته است. سخنگوی شرکت ایرباس که قبلاً فقط گفته بود ایرباس در حال بررسی این موضوع است، تایید کرد که این شرکت هواپیماسازی از واشنگتن درخواست مجوز صدور قطعات یدکی به ایران را کرده است.

پرورش برخی مدل‌های غربی از جمله ایرباس 320 و بوئینگ‌های 737-800 باریک و همچنین جت‌های پهن‌پیکر نظیر ای 330 و ای 350، 777 و 787 و «شاید» 747-8 را نام برد که می‌تواند برای شرکت ایران‌ایر مناسب باشد.

او همچنین به شرکت‌های بمباردیر کانادا و امبرائر برزیل به عنوان شرکت‌هایی اشاره کرد که در تلاش برای به دست آوردن سهمی سالانه 100 میلیارد دلاری از بازار هواپیماهای مسافربری هستند.

این مقام ایرانی در ادامه افزود: «ما با همه اینها می‌توانیم کار کنیم...حتی اگر هواپیما به صورت فوری در دسترس نباشد، ما به راحتی می‌توانیم کرایه کنیم».

او این برآورد را تایید کرد که ایران در نهایت به 400 فروند هواپیمای مسافربری نیاز خواهد داشت.

پرورش گفت، استراتژی ایران رقابت با شرکت‌های هوایی دارای رشد سریع در حاشیه خلیج فارس است.

او در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا ایران‌ایر قبلاً با طراحان هواپیما در مورد نیازهای این شرکت در صورت لغو تحریم‌ها مذاکره کرده است یا نه گفت: «ما با بسیاری از تولیدکنندگان هواپیما در ارتباط هستیم. قبلاً این کار آسان نبود، اما اکنون این کار برای هیچ طرفی ممنوع نیست».

پرورش همچنین در پاسخ به این سوال که آیا شرکت‌های بوئینگ و ایرباس نیز جزو شرکت‌های در تماس با ایران بوده‌اند یا نه گفت: «هردوی این شرکت‌ها به دنبال حضور در بازار ایران هستند، اما تولیدکنندگان دیگری نیز وجود دارند.»

اما سخنگوی شرکت ایرباس در این باره گفت: «ما در حال انجام مذاکرات تجاری با ایران نیستیم.» سخنگوی شرکت بوئینگ نیز تصریح کرد که این شرکت یک مجوز موقت برای فروش قطعات یدکی به ایران دریافت کرده است و هرگونه مذاکراتی که این شرکت با مقامات خطوط هوایی ایران داشته است، کاملاً مطابق با آن مجوز و خط‌مشی دولت آمریکا بوده است.

پرورش در ادامه این مصاحبه گفت: «ما در ایران‌ایر امیدواریم که مذاکرات به نتیجه‌ای مثبت برسد یا اینکه تمدید شود».

او در پاسخ به این سوال که اگر مذاکرات در مورد کاهش تحریم‌ها با شکست مواجه شود، چه اتفاقی خواهد افتاد گفت: «به دلیل اینکه در ایران نیاز وجود دارد، صنعت هوایی ایران قطعاً به سمت روسیه یا چین خواهد رفت».

او اضافه کرد: «اگر مذاکرات به خوبی پیش نرود، ما چیز زیادی از دست نخواهیم داد، اما در سوی دیگر، به پیش رفتن و رشد کردن برای همه ما از نظر تجاری خوب است. ما روش‌ها و راه‌های قبلی‌مان را ادامه خواهیم داد. ما اکنون خیلی باتجربه شده‌ایم».

مدیرعامل شرکت ایران‌ایر گفت: «تجربه نشان می‌دهد که آنچه آنها در مورد ما انجام داده‌اند، موفقیت‌آمیز نبوده است. اقدامات گذشته چه از نظر عملی و چه از نظر تئوریک، مؤثر نبوده است».

پرورش افزود: «همواره این کار (دور زدن تحریم‌ها) از طریق دلالان انجام می‌گیرد و طبیعتاً آنها سود می‌برند...کار آسانی نیست، اما همیشه راه‌هایی وجود دارد...برای خرید برخی قطعات ما 200 درصد قیمت بالاتری را پرداخت می‌کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید