کمیسیون عالی سوانح راه آهن اعلام کرد:

عدم رعایت مقررات عمومی حرکت و عبور از چراغ قرمز علت سانحه ریلی

کدخبر: ۱۰۰۹۲۴
کمیسیون عالی سوانح شرکت راه آهن در خصوص سانحه قطار مسافری تهران-مشهد، عدم رعایت مقررات عمومی حرکت و عبور از چراغ قرمز را علت این سانحه اعلام کرد و مدیر کل راه آهن منطقه شمال شرق با پذیرش قصور کارکنان تحت امر خود به نشانه عذرخواهی از مردم استعفاء کرد که مورد پذیرش معاون وزیر و مدیرعامل راه آهن قرار گرفت.
عدم رعایت مقررات عمومی حرکت و عبور از چراغ قرمز علت سانحه ریلی

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی، گزارش حادثه برخورد قطار مسافری با قطار باری در ایستگاه امروان شاهرود در بخش نحوه برخورد با مسوولان حادثه تصریح کرده است: مقرر شد نسبت به برکناری مامورین ارشد ناحیه (اعضای کمیسیون جلوگیری از سوانح) شامل: معاون بهره‌برداری و ناوگان، روسای گروه سیر و حرکت و ایمنی اقدام و نسبت به توبیخ کتبی با درج در پرونده سایر روسای گروه (خط و ابنیه فنی، ارتباط و علائم الکتریکی، ناوگان) که مسوولیت نظارتی مشترک داشته‌اند اقدام شود.

کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن در بخش پیشنهادات برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه تصریح کرده است: مقرر شد برای سیر ایمن همه قطارها و جلوگیری از هرگونه خطای نیروی انسانی نسبت به نصب بالیس در ورودی ایستگاه‌ها و سیستم onboard بر روی کلیه لکوموتیوهای کشور حداکثر تا پایان سال جاری اقدام تا در مناطق مجهز به سیستم علایم الکتریکی از بروز این مورد (عبور از چراغ‌قرمز) جلوگیری به عمل آید.

همچنین با توجه به کمبود شدید نیروی انسانی در بخش سیر و حرکت بخصوص در بخش راهبری (لوکوموتیوران) مقرر شد اقدامات لازم برای تسریع در جذب 1500 نفر لوکوموتیوران و طی دوره‌های آموزشی مربوطه در سال جاری صورت پذیرد.

در این جلسه که در تاریخ 17/3/93 با حضور مدیرعامل، قائم‌مقام و معاونین راه‌آهن و مشاورین مدیرعامل و اعضای کمیسیون عالی سوانح برگزار شد، مقرر شد در محور تهران-مشهد جهت ورود قطارها به خط قبولی برابر سیستم علایم اقدام و عمل باطل نمودن مسیر پس از ورود قطار به بلاک ممنوع شود. به جز شرایط خاص و استثنایی که بایستی گزارش آن توسط کشیک مربوطه ارائه شود.

همچنین مقرر شد به منظور تشدید کنترل‌های لازم از این پس صدور تاییدیه نهایی گواهینامه لوکوموتیورانان و همچنین آزمایشات ادواری آنان به جای اداره کل سیر و حرکت توسط اداره کل ایمنی و نظارت بر شبکه صورت پذیرد.

در ادامه تصریح شده است: نظر به استفاده ایمن از سیستم C.T.C در محورهای مختلف ازجمله محور تهران-مشهد اقدام به محلی (local) نمودن کنترل ایستگاه تنها تحت شرایط خاص و پس از موافقت واحدهای ذی‌ربط در مرکز باشد.

راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در پی بروز سانحه قطار مسافری فوق‌العاده تهران-مشهد، ضمن ابراز همدردی با صدمه دیدگان حادثه و دلجویی از کلیه مسافران آن قطار بیانیه‌ای را منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: به دنبال بروز سانحه قطار مسافری فوق‌العاده تهران-مشهد، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز همدردی با صدمه دیدگان حادثه فوق و دلجویی از کلیه مسافرین عزیز آن قطار بر خود لازم می‌داند نسبت به برخورد با مسببان و مقصران این حادثه اقدام کند چرا که متولیان آن به خوبی می‌دانند که حفظ جان شهروندان و هموطنان عزیز پاسخ به اعتمادی است که به دست آوردن آن کار آسانی نبوده است و پیرو همین مساله هیچ‌گونه اغماضی در این مورد پذیرفته‌شدنی نخواهد بود.

شایان ذکر است کمیسیون سوانح عالی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به محض وقوع سانحه با حضور در محل و تشکیل جلسات تخصصی نسبت به بررسی دقیق عوامل بروز سانحه اقدام کرد.

طبق گزارش ارائه شده کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن، نسبت به شناسایی و برخورد با مسببان مستقیم و غیرمستقیم و راه‌های جلوگیری از تکرار چنین حوادثی تصمیمات لازم اتخاذ شده که اهم این موارد در گزارش کمیسیون سوانح راه‌آهن به شرح پیوست مشاهده می‌شود.

در ادامه این بیانیه آمده است: در همین راستا مدیر کل منطقه شمال‌شرق با پذیرش قصور پرسنل تحت امر خود و به نشانه عذرخواهی از مردم از سمت خود استعفا نمود که مورد موافقت راه‌آهن قرار گرفت. امید است با تمهیدات اندیشیده شده دیگر شاهد بروز چنین حوادثی در کشور نباشیم.

در گزارش حادثه برخورد قطار مسافری با قطار باری در ایستگاه امروان شاهرود (مورخه 15/3/93) به جزئیات شرح حادثه، اقدامات انجام شده، نتیجه تحقیقات اولیه توسط کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران شامل علت حادثه، مسببان حادثه، نحوه برخورد با مسوولان حادثه و پیشنهادات برای جلوگیری از تکرار پرداخته شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید