فعالان بازار سرمایه نسبت به آن ابراز نگرانی کردند

بازار سیاه اوراق مسکن

کدخبر: ۱۰۲۴۳۱
به گفته فعالان بازار سرمایه تقاضا برای خرید اوراق تسهیلات مسکن بسیار بیشتر از عرضه بوده و به همین دلیل، بازار با کمبود اوراق رو به رو شده است.
بازار سیاه اوراق مسکن

به گزارش اقتصاد نیوز، اوراق مسکن این روزها در بازار فرابورس به علت جذابیت در سوددهی نه‌تنها با اقبال متقاضیان خرید مسکن مواجه است بلکه این موضوع باعث شده تا انبوه‌سازان نیز نسبت به خرید اوراق مسکن اقدام کنند، چرا که در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت اوراق مسکن سود این اوراق به حدود 26 درصد رسیده است.

از سوی دیگر افزایش قیمت اوراق مسکن در ماه‌های اخیر باعث بروز نگرانی‌ها از افزایش قیمت این اوراق و ایجاد بازار سیاه شده است. علاوه بر این نیز در حال حاضر اوراق مسکن در معاملات فرابورس با رونق بالایی روبرو شد و قیمت آن به حدود 100 هزارتومان در هر برگ رسید.

اما این مساله باعث بروز نگرانی از ایجاد بازار سیاه در خرید‌وفروش اوراق مسکن شده است و حتی برخی از فعالان حوزه مسکن و بورس نسبت به این مساله هشدار داده‌اند.

به‌طوریکه رئیس کانون انبوه‌سازان کشور نسبت به افزایش بی‌رویه قیمت اوراق مسکن واکنش نشان داده است.

جمشید برزگر به ایسنا گفته است که با توجه به افزایش قیمت اوراق مسکن، سودها به 25 تا 26 درصد رسیده که این موضوع حتما باید مدیریت شود تا از بازار سیاه در این بخش جلوگیری شود.

به‌هرشکل جذابیت در خرید‌وفروش اوراق مسکن و اینکه برای دریافت یک وام 45 میلیون تومانی تنها در حدود 9 میلیون تومان صرف خرید اوراق می‌شود باعث شده تا حتی اخیرا بازار با کمبود اوراق مسکن مواجه شود.

براین اساس به گفته برخی فعالان این بازار تقاضا برای خرید اوراق تسهیلات مسکن بسیار بیشتر از عرضه بوده و به همین دلیل، بازار با کمبود اوراق رو به رو شده است.

مدیر عامل کارگزاری بانک مسکن نیز در خصوص اوراق تسهیلات مسکن و افزایش تقاضا و قیمت این اوراق به پایگاه اطلاع‌رسانی بازار و سرمایه گفته است که بر اساس افزایش تقاضا برای خرید این اوراق و استفاده از آن، آمار معاملات و قیمت این اوراق افزایش یافته و تقاضای خرید از این اوراق که هر ماه صادر می‌شد، بیشتر شده و عرضه کمتر از تقاضا است.

به گفته محمد کفاش پنجه شاهی، وام مسکن نیز از 25 به 45 میلیون تومان رسیده و تقاضا از اردیبهشت ماه برای خرید مسکن افزایش یافته است.

او حتی از ورود انبوه‌سازان برای خرید اوراق مسکن خبر داده و متذکر شده است: از آنجایی که مطلع هستید نماد اوراق تسهیلات مسکن به صورت ماهانه بازگشایی شده و به میزانی اوراق منتشر می‌کند و هم‌اکنون مصرف این اوراق بیشتر از انتشار آن است، به این دلیل که غیر از افراد متقاضی خرید مسکن، انبوه‌سازان نیز از این وام بهره می‌برند.

ابراهیم عنایت، مدیر عامل کارگزاری بانک پارسیان نیز در خصوص افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز گفته است که نوسان قیمت مسکن پس از تعطیلات نوروز بسیاری از قشر متوسط جامعه را برای خرید مسکن به عنوان پس انداز ترغیب کرده است، حال آنکه این قشر برای افزایش توانایی خود برای خرید روی به وام های مسکن آورده‌اند.

او در  خصوص تمهیدات فرابورس در این زمینه تصریح کرده است که فرابورس تمام تمهیداتی که باید برای این بازار به خرج می‌داد را انجام داده است، در حالی که فرابورس نه ناشر این اوراق است و نه دارنده این اوراق.

به گفته این فعال بازار سرمایه، باتوجه به تمام تلاش‌های فرابورس، مکانیزم خاصی که این اوراق دارد و توسط بانک مسکن طراحی و توسط بانک مرکزی تأیید شده  نشان‌دهنده این است که درخواست برای معاملات مسکن افزایش یافته است.

مدیر عامل کارگزاری بانک پارسیان البته متذکر شده البته سابق بر این دلالی‌هایی در این اوراق دیده می‌شد اما با قوانین سازمان بورس و تمهیدات فرابورس به مراتب جلوی این دلالی‌ها گرفته شده است.

عنایت حتی در خصوص نامتعادل بودن عرضه و تقاضا در این اوراق خاطر نشان کرده است که وجود تقاضا بیش از عرضه، بازار را مجاب به افزایش قیمت این اوراق کرده، در حالی که فرابورس در جلسه خود با حقوقی‌ها از آنها درخواست کرد که تمامی اوراق تسهیلات مسکن خود را عرضه کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید