هشدار آخوندی به فرانسوی‌ها برای تغییر موضع سرمایه گذاری در ایران

کدخبر: ۱۲۰۳۶۰
وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیر خود به پاریس با اعلام ظرفیت سرمایه‌گذاری 80 میلیارد دلاری در حوزه حمل ونقل ایران، به فرانسه هشدار داده است که اگر موضع خود را در قبال ایران تغییر ندهد با خطر از دست دادن این فرصت روبرو خواهد بود.
هشدار آخوندی به فرانسوی‌ها برای تغییر موضع سرمایه گذاری در ایران

به گزارش اقتصادنیوز، هفته گذشته طی سفر آخوندی به فرانسه اعلام شد که چندسرکت فرانسوی در بخش حمل و نقل و ساختمان سازی مشتاق همکاری با ایران هستند. ازاین رو بسیاری به این امر خوش بین شدند و بسیاری دیگر نگران تغییر موضع فرانسوی ها پس از وود به ایران.

بنابراین آخوندی خود در مراسمی که در حین سفر داشت نسبت به تغییر موضع فرانسوی ها پس از سرمایه گذاری شان در ایران هشدار داد.

رویترز در گزارشی از پاریس نوشته است که هیچ استراتژی در مورد ایران در فرانسه وجود ندارد و این مایه تاسف است و دیر یا زود مسأله هسته‎ای حل خواهد شد و فرانسه اکنون باید درباره موضع خود تصمیم‌گیری کند.

عباس آخوندی گفته است که به محض اینکه تحریم‌ها کاهش یابد، ایران صنعت هواپیمایی کشوری را در اولویت قرار خواهد داد زیرا ناوگان فرسوده با خطر خارج شده از رده در 10 سال آینده مواجه است.

او گفته است که به فکر احیای ناوگان هوایی هستند و به 300 تا 400 فروند هواپیمای جدید با ارزش حدود 20 میلیارد دلار نیاز است.

وزیر راه و شهرسازی در جمع گروهی از دیپلمات‌ها، اندیشمندان، محققین و خبرنگاران در پاریس اظهار کرد: برخلاف برخی دیدگاه های متعصبانه در غرب ، تهران قصد ندارد تدابیر مقابله جویانه را به هنگام نهایی شدن قراردادها اتخاذ کند.

آخوندی در جریان این سفر با مدیران شرکت‎های فرانسوی از جمله تالس و ایرباس نیز دیدار و گفت‌و‌گو داشته است. بنابر اعلام این خبرگزاری، سفیر ایران در فرانسه به خبرنگاران اعلام کرد تهران با شرکت‎های آمریکایی از جمله بوئینگ که رقیب اصلی ایرباس است وارد گفت‌وگو شده است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شده است که ظرفیت‌های سرمایه گذاری در حوزه ریلی شامل 25 میلیارد دلار و در بخش جاده‌ای از جمله ساخت آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها 30 میلیارد دلار است.

رویترز به نقل از اخوندی گفته است که ایران اهمیت زیادی برای فرانسه قائل است، اما چگونه فرانسه ایران را می‌بیند،‌ جایگاه ایران در سیاست خارجی فرانسه چیست‌؟‌ من فکر می‌کنم اجماعی وجود ندارد و فرانسه در قبال ایران راهبردی ندارد.

او حتی گفته مطمئن است که مقامات اقتصادی واقع‌گراتر از سیاستمداران هستند و آنها موفق خواهند شد منطق خود را حاکم کنند.‌

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که  این وزیر ایرانی که به ویژه به نمایشگاه هوافضای بورژه رفته است، گفت‌و‌گوهایی با مدیران شرکت های فرانسوی از جمله گروه الکترونیکی و دفاعی تال داشته است؛ در صورت توافق، لغو تحریم ها به شرکت های خارجی امکان خواهد داد فعالیت های خود را در کشوری که در آن فرصت های تجاری زیادی وجود دارد؛ ازسر گیرند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید