گفت‌وگوی اقتصادنیوز با رئیس موسسه تحقیقات برنج:

150 هزار تن برنجی که امسال برداشت نمی‌شود/آیا امسال کمبود برنج خواهیم داشت؟

کدخبر: ۱۲۳۳۴۵
رئیس موسسه تحقیقات برنج اظهار کرد: گرچه امسال کاهش تولید برنج در مناطق غیر شمالی را تجربه می‌کنیم ولی نسبت به سال گذشته کمبود تولید برنج نخواهیم داشت، چون تولید در مناطق شمالی افزایش یافته است.
150 هزار تن برنجی که امسال برداشت نمی‌شود/آیا امسال کمبود برنج خواهیم داشت؟

به گزارش اقتصاد نیوز، کاوه خاکسار، مدیر کل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی، درباره پیش‌بینی‌های انجام شده برای میزان تولید برنج در سال‌جاری اظهار کرده است: میزان تولید برنج در سال‌جاری بین یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن خواهد بود و نسبت به میزان تولید یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن سال قبل، حداقل حدود ۱۰۰ هزار تن افزایش تولید خواهیم داشت.

او همچنین از کاهش سطح زیرکشت برنج در سال‌جاری در کشور خبر داد و گفت: امسال سطح زیر کشت برنج در استان‌های غیر شمالی حدود ۱۲۰ هزار هکتار بوده که این عدد ۴۰ درصد کاهش نسبت به سال قبل داشته است.

در این زمینه فرامرز علی‌نیا، رئیس موسسه تحقیقات برنج در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، در پاسخ به این سوال که کاهش سطح زیر کشت برنج در مناطق غیر شمالی، چه تاثیری بر تولید برنج در سال جاری خواهد گذاشت؟ اظهار کرد:‌ اگر 40 درصد کاهش سطح زیر کشت داشته باشیم، و در 120 هزار هکتار برنج کشت کرده باشیم، در واقع از کشت  48 هزار هکتار زمین، صرف نظر کرده‌ایم. در واقع قریب به 150 تا 180 هزار تن از محصول تولیدی برنج خود را در استان‌های غیر شمالی از دست خواهیم داد.

او ادامه داد: البته با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب در سال جاری، به نظر می‌رسد که شاهد افزایش تولید برنج در حدود 450 هزار تن در استان‌های شمالی کشور باشیم که در واقع در این شرایط ما شاهد کاهش محصول در بازار برنج نخواهیم بود. چون با افزایش برداشت محصول از مناطق شمالی کشور، برداشت کمتر برنج از مناطق غیر شمالی جبران می‌شود.

رئیس موسسه تحقیقات برنج، همچنین اظهار کرد: علاوه بر وضعیت مناسب آب و هوایی، اکنون چند سال است که به دلیل مدیریت مناسب کشت افزایش بهره‌وری صورت گرفته و ما اگر در سال‌هایی برداشت سه هزار تن در هکتار را تجربه می‌کردیم اکنون به طور میانگین برداشت برنج از زمین به چهار هزار تن رسیده است و ما کشاورزان نمونه‌ای هم داریم که با یاری گرفتن از رهنمودهای موسسه تحقیقات برنج درباره نحوه کود دادن، فاصله‌های کاشت، زمان کاشت و... کشت خود را در مواقعی به شش هزار تن در هکتار هم رسانده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید