رئیس بخش کالا و ارزهای آسیایی در بانک «یو.بی.اس»:

بهبود بازارهای کالایی نزدیک نیست، اما قطعی است

کدخبر: ۱۲۹۲۲۲
دومینیک اشنایدر، رئیس بخش کالا و ارزهای منطقه آسیا-پاسیفیک در بانک «یو.بی.اس»، طی مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌بی‌سی» درباره داده‌های بخش صنعت چین و تأثیر آن بر قیمت فلزات پایه صحبت کرد.
بهبود بازارهای کالایی نزدیک نیست، اما قطعی است

به گزارش اقتصادنیوز، دومینیک اشنایدر درباره اینکه آیا داده‌های اقتصادی جدید چین، بالا رفتن قیمت کالاها در چین را قطعی خواهد کرد یا خیر، گفت: اگر به کلیت داده‌ها بنگریم، قطعاً بهبود یافته، اما اگر تنها بخش‌هایی مانند تولید صنعتی و سرمایه‌گذاری را در نظر بگیریم، هنوز شاهد کندی رشد هستیم.

وی تأکید کرد که تنظیمات به‌وجود آمده در بخش مسکن چین، به زمان بیشتری نیاز دارد و این مسئله تا آخر سال حل نخواهد شد، بلکه تا نیمه نخست سال آینده میلادی نیز همراهمان خواهد بود. او افزود: رکود قیمت‌ها بیشتر ادامه خواهد یافت که این یعنی خبری بد برای اکثر فلزات پایه.

اشنایدر ضمن اشاره به اینکه در مثبت خواندن کلیت داده‌ها احتیاط می‌کند، ادامه داد: دلیل اصلی که رشد اقتصادی چین را کند کرده، سر جای خود است و این برای فلزات پایه، به خصوص مس بد است. ما پیش‌بینی می‌کنیم که قیمت مس به 4200 دلار در هر تن برسد و با توجه به ادامه تنظیمات قیمت‌ها، شاهد قیمت پایین‌تر در فلزات پایه هستیم.

تونی نش، اقتصاددان ارشد «کامپلیت اینتلیجنس» از دومینیک اشنایدر پرسید: برخی داده‌های چین نشان می‌دهند که تقاضا برای کالاهای منطقه آسیا-پاسیفیک، مانند بنزین به شدت در چین رشد یافته است. درحالی‌که اقلامی از قبیل سیمان، سنگ‌آهن و فولاد از لحاظ سرمایه‌گذاری ضعیف شده‌اند. دلیل آن چیست و دیگر اینکه چرا تقاضای کالاهایی شیمیایی با این سرعت رشد کرده‌اند؟

رئیس بخش کالای «یو.بی.اس» پاسخ داد: در مورد اول مسئله این است که برای مدت طولانی، روی این کالاها سرمایه‌گذاری زیادی کردیم و اکنون دیگر سود و بازده سرمایه‌گذاری مانند سابق نیست. از سوی دیگر، ما با بازار اشباع روبرو هستیم و باید خودمان را با یک استاندارد جدید تطبیق دهیم؛ به خصوص در حوزه ساختمان‌سازی که هنوز خانه‌های خالی بسیاری وجود دارد و باید نسبت موجودی به فروش را کم کنیم که در سه یا چهار شهر بسیار بالا است.

اشنایدر ادامه داد: با در نظر گرفتن این نکته، عاملی که باعث کندی اقتصاد شده، ادامه می‌یابد. اما از سوی دیگر، اگرچه سرمایه‌گذاری کم شده است، برخی حوزه‌ها مانند خدمات یا خرده‌فروشی پیشرفت خیلی خوبی داشته‌اند. در حوزه‌ انرژی و صنعت نیز به همین شکل شاهد ادامه رشد و تقاضا خواهیم بود.

به گفته اشنایدر بخش خدمات عملکرد خوبی داشته و در عین حال برخی کالاها به مصرف وابسته هستند و احتمالاً انرژی نیز از آن دسته است. دیدیم که کاهش قیمت نفت با استقبال شدید چین مواجه شد و در مورد سایر کالاهای شیمیایی نیز احتمال وقوع پدیده مشابهی وجود دارد.

مجری «سی‌ان‌بی‌سی» خاطرنشان کرد: اوضاع باید به تعادل برگردد. بنابراین تنها بعد تقاضا مهم نیست و عرضه نیز اهمیت زیادی دارد. نه تنها در مورد بخش انرژی بلکه فلزات صنعتی دیگر به همچنین. زیرا دیدیم که سقوط قیمت‌ها به برخی معدن‌داران مانند «گلنکور» چقدر صدمه زد و داده‌های هفته گذشته «ریو تینتو» نیز حاکی از اخبار خوش نبود.

اشنایدر در این رابطه اظهار کرد: به زودی بازار متعادل‌تری خواهیم داشت و این تعادل درباره فلزات ممکن است تا نیمه اول سال آینده میسر نشود و خیلی نزدیک نیست. ظرفیت بازار با سرعت زیاد ناپدید نمی‌شود و هنوز احتمال قیمت پایین‌تر هست برای مثال مس به طور موقت پایین‌تر خواهد رفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید