یک کارشناس ارشد انرژی اعلام کرد

ترمیم صنعت نفت ایران نیازمند زمان خواهد بود

کدخبر: ۱۲۹۸۶۰
یک مشاور برجسته در زمینه انرژی گفت: رهایی ایران از تحریم ها موجب دسترسی به منابع عظیم دست نخورده این کشور خواهد شد، اما ترمیم صنعت نفت این کشور در کوتاه مدت دشوار است.
ترمیم صنعت نفت ایران نیازمند زمان خواهد بود
ادوارد گراسیا، کارشناس مسائل انرژی در موسسه ای‌تی‌کرنی با اشاره به «منابع عظیم دست نخورده» ایران گفت، این منابع می توانند در طی 3 تا 5 سال آینده مورد بهره برداری قرار بگیرند.

وی افزود: «مشکلی از جهت منابع وجود ندارد، مشکل ترمیم آنهاست... اگر تحریم ها برداشته شوند، ایران ظرفیت ذخیره 800 هزار بشکه ای برای استفاده دارد، هرچند که افزایش (تولید) ممکن است چند ماه طول بکشد.»

گارسیا اضافه کرد، این موجب ایجاد انگیزه در شرکت های (خارجی) برای سرمایه‌گذاری در توسعه منابع خواهد شد و منجر به افزایش ذخایر خواهد گردید.

وی پیش بینی کرد که افزایش روزانه 800 هزار بشکه ای تولید نفت (ایران) به ضرر تولید نفت شیل در آمریکا و تولید نفت در میادین واقع در فراساحل در سطح جهان شود.

با توجه به فزونی فرآورده های نفتی ایران، گارسیا گفت، بعید است که این کشور مجددا به وارد کننده فرآورده‌های نفتی تبدیل شود. وی گفت از نظر زیرساخت‌های گاز طبیعی آنها در تنگنا هستند و نیازمند سرمایه گذاری خارجی در بخش انتقال هم از طریق خط لوله و هم از طریق ترمینال های ال ان جی هستند.

این کارشناس مسائل انرژی افزود: «تا زمانی که این تنگنا برطرف شود، صنعت پتروشیمی راهی خواهد بود که ایران می تواند از طریق آن گاز خود را به پول تبدیل کند و بنابراین این روشی است برای توسعه بیشتر و صادرات بیشتر... ایران سرمایه گذاری قوی ای روی صنعت پتروشیمی کرده تا از گاز تولیدی خود در آن سوی مرزها استفاده تجاری کند.»

ذخایر گاز ایران از سال 1980 در حال رشد حدودا 3 درصدی بوده و این کشور اکنون به دارنده یکی از بزرگترین ذخایر گازی جهان تبدیل شده، اما میزان صادرات گاز این کشور در مقایسه با میزان منابعش به نسبت پایین است.
 
منبع : تسنیم
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید