با آغاز زمستان معتدل رقم خورد

رشد چشمگیر قیمت نفت آمریکا/ وست‌تگزاس‌اینترمدییت 36 دلار

کدخبر: ۱۳۳۵۷۲
با وارد شدن نیمکره شمالی به فصل زمستان و به اوج رسیدن تقاضا، قیمت نفت از پایین‌ترین سطح چندسال اخیر خود فاصله گرفت، ولی آب‌و هوای معتدل و رشد شدید عرضه به این معناست که قیمت‌ها در سال 2016 نیز در همین حدود باقی می‌ماند.
رشد چشمگیر قیمت نفت آمریکا/ وست‌تگزاس‌اینترمدییت 36 دلار
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویترز، عرضه مازاد باعث شده تا در سال جاری قیمت نفت افتی 30 درصدی را تجربه کند. هر بشکه نفت برنت با فاصله گرفتن از قیمت 36 دلار و 4 سنتی (پایین‌ترین قیمت 11 سال اخیر) در معاملات امروز 36 دلار و 56 سنت قیمت داشت. قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز با افزایش چشمگیر به 36 دلار و 10 سنت رسید.

معامله‌گران اعلام کردند که رشد قیمتی بیشتر مرتبط با آغاز فصل زمستان و به اوج رسیدن تقاضا بوده است. بر اساس اظهارات تحلیلگران، با توجه به شروع معتدل زمستان در نیمکره شمالی به عنوان بخشی از پدیده اقلیمی ال‌نینو که منجر به کاهش تقاضای نفت سوختی خواهد شد،  افزایش قیمت بیشتر بعید به نظر می‌رسد. 
 
شرکت پاریباس اعلام کرد که از هفتم دسامبر تعداد روزهای گرمایشی در اروپا و آمریکا 30  و 39 درصد زیر میانگین 10 سال اخیر خواهد بود.  این شرکت اعلام کرد که تعداد روزهایی که نیاز به گرمایش دارد تا 4 ژانویه 23-24 درصد زیر حد انتظار خواهد بود.

تقاضای ضعیف در زمستان در کنار افزایش عرضه احتمالی از سوی ایران بر نگرانی‌های بازار نفت افزوده است. مریل لینچ درباره این موضوع اعلام کرد که تولید ایران 600 هزار بشکه در روز افزایش پیدا خواهد کرد و در شش ماه بعد از پایان تحریم‌ها نیز افزایش یک میلیون بشکه‌ای خواهد داشت.

آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد که صادرات ایران در 6 تا 12 ماه بعد از لغو تحریم‌ها به نیم میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند. در حالی که قیمت‌ها همچنان پایین بوده است، بورس سنگاپور نسبت به نوسانات بسیار زیاد در پایان سال هشدار داده است. نفت خام آمریکا نسبت به برنت وضعیت بسیار بهتری داشته است. فاصله نفت آمریکا و برنت به کمتر از نیم دلار کاهش پیدا کرده است، در حالی که 95 درصد کمتر از میزان اوج خود در سال 2015 بوده است. 

نفت وست‌تگزاس‌اینترمدییت به دلیل کاهش فعالیت‌های حفاری برای نفت شیل در سال جاری تقویت شده است. قیمت WTI به وسیله رای کنگره برای لغو قانون 40 ساله ممنوعیت صادرات نفت نیز حمایت شده است. بر خلاف نفت آمریکا، برنت با رشد میزان تولید از سوی روسیه و اوپک تحت فشار قرار گرفته است. انتظار می‌رود با اضافه شدن عرضه ایران به بازارهای جهانی، برنت با سقوط بیشتری مواجه شود.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید