هفته سیاه نفت با افت 11 درصدی/ برنت 33 دلار

کدخبر: ۱۳۴۷۸۷
نفت با ثبت پنج روز پی‌درپی کاهش قیمت، افتی 11 درصدی را در طول هفته کاری گذشته به ثبت رساند. بانک گلدمن‌ساکس اعلام کرده است که برای به تعادل رسیدن بازار، نیاز است تا تولید‌کنندگان به کاهش بیشتر تولید خود روی آورند.
هفته سیاه نفت با افت 11 درصدی/ برنت 33 دلار
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویترز، معاملات آتی نفت برنت و وست‌تگزاس اینترمدییت در آخرین روز معاملاتی هفته نیز با افت قیمت مواجه شدند. این دو شاخص در اوایل هفته بعد از سقوط بازار سهام چین، به پایین‌ترین سطح 12 سال اخیر خود رسیدند.

در حالی که سقوط قیمت نفت از 18 ماه پیش آغاز شده است، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به دنبال پاسخ این سوال هستند که این افت قیمتی تا کجا و چه مدت ادامه خواهد یافت؟
بانک گلدمن‌ساکس که پیش‌بینی کرده بود قیمت نفت به 20 دلار نیز خواهد رسید، روز جمعه در یادداشتی اشاره کرد در سه ماهه اول سال 2016، بازار با قیمت پایین دست و پنجه نرم خواهد کرد بنابراین تولید‌کنندگان باید بودجه خود را با توجه به نفت زیر 40 دلاری برای هر بشکه تطبیق دهند.

در این یادداشت با توجه به فعل‌وانفعالات میان شرکت‌‌های تولیدکننده نفتی و سرمایه‌گذاران در کنفرانس میامی در هفته گذشته نتیجه گرفت که تولیدکنندگان آماده کاهش تولید خود با توجه به قیمت‌های کنونی نیستند.

با وجود کاهش دکل‌های حفاری آمریکا در سال گذشته (اولین کاهش سالانه از 2002 و بزرگترین کاهش از سال 1988) عرضه مازاد جهانی همچنان وجود داشته است.

در اولین هفته سال 2016، شرکت‌های انرژی تعداد دکل‌های غیرفعال خود را افزایش داده و تعداد دکل‌های نفتی آمریکا به پایین‌ترین سطح 5 سال اخیر خود رسیده است.

بر اساس گزارش رویترز، هر بشکه نفت برنت با افتی 10 درصدی در هفته گذشته، 33 دلار و 55 سنت معامله شد. قیمت هر بشکه نفت WTI نیز با کاهش 11 درصدی در هفته‌ای که گذشت، به 33 دلار و 16 سنت رسید. این در حالیست که نفت آمریکا در این هفته با ثبت قیمت 32 دلار و 10 سنت،‌ پایین‌ترین سطح خود را از دسامبر 2003 تجربه کرده بود.

هانس ون کلیف اقتصاددان انرژی ارشد بانک ABN ضمن کاهش پیش‌بینی خود از قیمت نفت خام برای سال 2016 از 65 دلار به 60 دلار برای هر بشکه اعلام کرد: «احساس بازار همچنان به شدت منفی خواهد بود که این موضوع پیش‌بینی زمان بهبود را بسیار سخت می‌کند.»
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید