مدیرعامل شرکت فلزات و مواد بیان کرد:

قلع مثبت‌ترین روند قیمت فلزات پایه را دارد

کدخبر: ۱۳۵۳۵۳
در حال حاضر، قیمت‌ فلز قلع با افزایشی که طی یکی دو ماه اخیر داشته، به کمی بیش از 13 هزار دلار بر تن رسیده است.
قلع مثبت‌ترین روند قیمت فلزات پایه را دارد

به گزارش اقتصادنیوز، روند نزولی بودن قیمت فلزات پایه همچنان ادامه دارد. قیمت بعضی از این فلزات تا حدودی کاهش پیدا کرده که قیمت این فلزات به کف رسیده است. به گفته بسیاری از کارشناسان؛ کاهش رشد اقتصاد چین، نبود تعادل عرضه و تقاضا دربازار و کاهش قیمت جهانی از عوامل اصلی کاهش قیمت تمام فلزات پایه است. اما بررسی در میان فلزات پایه نشان می‌دهد که در میان این فلزات قلع تنها فلزی است که بیشتر روزها روند قیمتی مثبتی را پشت سر گذاشته است.

در همین زمینه ، فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت فلزات و مواد به اقتصادنیوز گفت: از ابتدای امسال با کاهش رشد اقتصاد چین، کاهش قیمت جهانی و نبود تعادل عرضه و تقاضا در بازار؛ قیمت فلزات پایه روند نزولی را پشت سر گذاشته و با کاهش قیمت روبه‌رو شده‌اند. اما در این میان فلز قلع از معدود فلزاتی بود که بیشتر روزها را با روند مثبت پشت سر می‌گذارد. 

سلطان‌زاده بیان کرد: از اواسط آوریل سال 2011 که قیمت‌ها به 34 هزار دلار بر تن نزدیک شده بود، قیمت قلع افت خود را شروع کرده و روندی دائماً نزولی را در سال 2014 و نیمه اول 2015 تجربه کرد اما در حال حاضر، قیمت‌ها با افزایشی که طی یکی دو ماه اخیر داشته، به کمی بیش از 16 هزار دلار بر تن رسیده است.

او ادامه داد: دلیل افزایش قیمت قلع به مشکلات پیش آمده در عرضه برمی‌گردد. دولت اندونزی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان قلع، صادرات قلع را تنها منوط به اخذ استانداردهایی کرده است که ریسک عرضه را در بازار بالا برده است. خریداران، نگران از تامین قلع به پر کردن انبارهای خود کرده‌اند که همین مساله، به رشد قیمت این فلز منجر شده است.

رئیس شرکت فلزات و مواد افزود: بازار قلع را اگر بخواهیم با بقیه فلزات پایه مقایسه بکنیم به فلز سرب و روی نزدیکتر است و مصارف خاص و عرضه انحصاری دارد.
سلطان‌زاده تصریح کرد: موارد مورد استفاده قلع بیشتر در لحیم‌کاری است و بیش از نیمی از قلع در این صنعت استفاده می‌شود. در بحث عرضه‌ هم بالغ بر 80 درصد آن را کشورهای آسیایی تولید می‌کنند که یکی از این کشورها اندونزی است.

او در خصوص تاثیر افزایش فلز قلع و تاثیر آن در بازار ایران خاطرنشان کرد: افزایش قیمت فلز قلع مسلماً در بازار ایران هم تاثیرگذار است و باعث افزایش قیمت قلع در بازار ایران می‌شود. البته مصرف قلع در کشور ما بسیار زیاد نیست و حاشیه سود محصولاتی که از قلع تولید می‌شود، فکر می‌کنم به اندازه‌ای باشد که نوسان قیمتی را تحمل بکند.

مدیرعامل شرکت فلزات و مواد عنوان کرد: به هر شکل درست است که قلع مصرف خاص و محدودی دارد، ولی موارد مصرف مواد لحیم‌کاری و سایر مصارف قلع در صنایع مختلف زیاد است. طبعاً بحران اقتصادی حاکم بر دنیا بر صنایع مختلف به طور مستقیم و بر تقاضای مواد لحیم‌کاری و همین طور قلع به طور غیر مستقیم اثرگذار خواهد بود. لذا پیش‌بینی می‌شود با حل مشکلات بوجود آمده در خصوص صادرات قلع از اندونزی، احتمالاً در آینده شاهد ثبات و یا حتی افت قیمت‌ها خواهیم بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید