یک کارشناس بازار ارز در گفت‌وگو با اقتصادنیوز هشدار داد:

دلار 2850 تومانی در بودجه به نفع اقتصادمان نیست

کدخبر: ۱۳۱۶۵۱
یک کارشناس بازار ارز با بیان اینکه صحبت‌های نوبخت در راستای خروج التهاب از بازار آزاد ارز بوده است، بیان کرد: نرخ مناسب دلار در بودجه سال آینده 3300 تا 3400 تومان است.
دلار 2850 تومانی در بودجه به نفع اقتصادمان نیست

به گزارش اقتصادنیوز، نرخ دلار در بودجه در حالی از سوی نوبخت 2850 تومان اعلام شده است که حدود سه ماه گذشته یک منبع آگاه اعلام کرده بود که نرخ دلار در بودجه 3100 تومان پیشنهاد خواهد شد.

در آن مقطع برخی از کارشناسان بر این باور بودند که نرخ 3100 تومان برای بودجه سال آینده منطقی است و رفته رفته می‌توان نرخ دلار را در کشور تک نرخی اعلام کرد.

طبق قانون پنجم توسعه سالیانه به دولت پیشنهاد شده است تا به میزان فاصله تورم جهانی و داخلی نرخ ارز را افزایش دهد که در این رابطه برخی از کارشناسان تورم کشور آمریکا را جایگزین تورم جهانی اعلام می‌کنند.

در حال حاضر تورم جهانی 3.34 درصد است و اگر تورم داخلی را در محدوده 13 درصد در نظر بگیریم، فاصله این دو نرخ در حدود 10 درصد خواهد بود که با توجه به نرخ روز دلار مبادلاتی نرخ پیش بینی بودجه می‌تواند کمتر از 3297 تومان نباشد.

در حالی دلار بودجه سالجاری از سوی نوبخت برای سال 1395 بدون تغییر اعلام شده است که نرخ نفت در دو سال گذشته روند نزولی به خود گرفته که در نهایت منجر به کاهش درآمدهای نفتی دولت می‌شود.

در این زمینه یک کارشناس بازار مالی با بیان اینکه تصور می‌شود دولت نرخ 3300 تا 3400 تومان را برای دلار در بودجه اعلام کند، بیان کرد: صحبت نوبخت در رابطه با نرخ ارز برای رفع التهاب از این بازار بسیار مناسب است و باید به صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر تک‌نرخی کردن ارز توجه شود.

مسعود گلشیرازی در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز، در رابطه با صحبت‌های اخیر رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، اظهار کرد: با توجه به اینکه در تصمیمات اقتصادی موارد و موضوعات اجتماعی موثر است، صحبت‌های آقای نوبخت اقدامی هوشمندانه‌ای در راستای رفع التهاب از بازار ارز بوده و این اقدام از این جهت مناسب ارزیابی می‌شود.

وی ادامه داد: اما با توجه به صحبت‌های آقای سیف مبنی بر آنکه ظرف شش ماه آینده نرخ ارز در کشور یکسان خواهد شد می‌توان نتیجه گرفت که نرخ واقعی بالاتر از نرخ اعلامی 2850 تومان خواهد بود و باید توجه داشت که نرخ اعلامی دلار در بودجه رقمی پیش بینی شده است که در واقعیت نرخ عدد دیگری رقم خواهد خرد.

او در واکنش به این موضوع که این صحبت در حالی قابل قبول است که پیش بینی قیمت نفت در سال آینده بر مسیر کاهشی نباشد، گفت: افزایش نرخ نفت درآمدهای نفتی را محقق می‌کند و این درآمد باید به ریال تبدیل شود تا بودجه دولت را تامین کند پس بودجه کشور بودجه ریالی است بخشی از درآمد نفت به صندوق توسعه ملی و بخش دیگر در بودجه دولت هزینه می‌شود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران خاطرنشان کرد: آنچه که مسلم خواهد بود، آن است که به طور قطعی نرخ دلار در واقعیت بالاتر از نرخ اعلامی آقای نوبخت است و کاهش نرخ ارز به صلاح تولید و صادرات نخواهد بود.

وی با بیان اینکه ارزش دلار در بودجه سال آینده در محدوده 3300 تا 3400 تومان متصور بود، در رابطه با افزایش نرخ دلار در بازار آزاد و عدم تاثیر صحبت‌های نوبخت بر این بازار یادآور شد: درآمد دولت از فروش نفت به یورو و سایر ارزها است و نرخ برابری دلار به یوروتقویت شده، بنابراین نفتی که به فروش رسیده و یورو آن دریافت شده ریال کمتری را عاید دولت می‌کند از این رو دولت باید دلار را افزایش دهد و یکی از دلایل افزایش قیمت دلار، کاهش درآمدهای نفتی بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید