از سوی موسسه تایمز اعلام شد

حضور دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی اصفهان در فهرست 100 دانشگاه جوان جهان

کدخبر: ۱۰۰۰۶۴
رییس مرکز منطقه یی اطلاع رسانی علوم و فناوری از حضور دو دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی اصفهان از ایران در فهرست 100 دانشگاه جوان برتر جهان در رتبه بندی سال 2014 تایمز خبر داد.
حضور دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی اصفهان در فهرست 100 دانشگاه جوان جهان

به گزارش اقتصاد روز، دکتر مهراد گفت: موسسه تایمزهر ساله اسامی 100 دانشگاه برتر با قدمتی زیر 50 سال را اعلام می‌کند.. هدف این رتبه بندی نگاه اجمالی به آینده و نشان دادن ستارگان نوظهور با پتانسیل بالا در عرصه علم و فناوری است.همانند رتبه بندی جهانی تایمز، دانشگاه ها و موسسات زیر 50 سال قدمت براساس پنج معیارآموزش، پژوهش، استنادات، وجهه بین المللی و درآمد صنعتی و به ترتیب با وزن‌های 30، 30، 30، 7.5 و 2.5 درصد مورد سنجش و ارزیابی قرار می گیرند. تفاوت مهمی که در روش شناسی این رتبه بندی وجود دارد این است که وزن کمتری به شاخص های مربوط به شهرت دانشگاهی اختصاص داده شده است تا قادر باشند ویژگی های دانشگاه های جوان را منعکس کنند؛ بنابراین در این رتبه بندی وزن اختصاص داده شده به شهرت از یک سوم در رتبه بندی جهانی به یک پنجم کاهش پیدا کرده است.

رییس مرکز منطقه‌یی اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: برترین دانشگاه جوان جهان در این فهرست، دانشگاه علم و صنعت پوهانگ کره جنوبی است که همواره دراین رتبه بندی رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. موسسه پلی تکنیک فدرال لوزان سوئیس رتبه دوم، انستیتو علوم و فناوری پیشرفته کره جنوبی رتبه سوم، دانشگاه علم و فناوری هنگ کنگ رتبه چهارم و دانشگاه فنینانیانگ سنگاپور رتبه پنجم جدول را کسب کرده است. اساسا دانشگاه های آسیایی بهترین جایگاه های جدول را به خود اختصاص داده اند.

مهراد در خصوص رتبه دانشگاه های ایران در این فهرست عنوان کرد: در این رتبه بندی دو دانشگاه از ایران حضور دارد. دانشگاه صنعتی شریف همچون سال های گذشته نه تنها در این فهرست حضور داشته است، بلکه در سال 2014 توانست با صعود 20 پله‌یی نسبت به سال گذشته، رتبه 27 جدول را کسب کند. دانشگاه صنعتی اصفهان نیز توانست با کسب رتبه 92 خود را برای اولین بار در این فهرست قرار دهد.

وی ادامه داد: از کشور ترکیه تنها دو دانشگاه بیلکنت و کوچ در این رتبه بندی حضور دارند که به ترتیب حائز رتبه های 31 و 41 جدول شده اند. دانشگاه ملک عبدالعزیز با کسب رتبه 71 تنها دانشگاه از عربستان سعودی است که در این فهرست قرار دارد.

مهراد تصریح کرد: در این فهرست بیشترین دانشگاه های برتر جوان در اروپا قرار دارد. این تعداد برابر با 54 دانشگاه می باشد. در قاره آسیا 17 دانشگاه، در استرالیا 14 دانشگاه، در آمریکای شمالی 13 دانشگاه، اقیانوسیه دو دانشگاه و در آمریکای جنوبی یک دانشگاه قرار دارد. کشور انگلستان هم با 14 دانشگاه بیشترین دانشگاه‌های برتر جوان در جهان را در خود جا داده است. در استرالیا 14 دانشگاه، در کشور آمریکا هفت دانشگاه، در اسپانیا هفت دانشگاه و در فرانسه و آلمان نیز شش دانشگاه حضور دارد.

وی در پایان عنوان کرد: موسسه تایمز در سال 2014 اسامی 101 دانشگاه برتر جوان را منتشر کرده است. دلیل این امر دانشگاه رم 3 ایتالیا (University of Rome III) و دانشگاه لا تروب (La Trobe University) استرالیاست که هر دو تواما حائز رتبه 100 جدول شده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید