جمع‌بندی بلومبرگ از گفت‌وگوهای اقتصاددانان در داووس

آمریکا بار دیگر موتور رشد اقتصاد جهان می‌شود؟

کدخبر: ۱۱۰۲۷۸
رشد اقتصادی آمریکا و تأثیر قدرتمند شدن دلار بر اقتصاد این کشور و همچنین اقتصاد جهان، یکی از مهمترین مباحث مطرح شده در چهل و پنجمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد (داووس) بود. سوال اصلی این بود که آیا آمریکا می‌تواند بار دیگر موتور رشد اقتصاد جهان باشد؟
آمریکا بار دیگر موتور رشد اقتصاد جهان می‌شود؟

به گزارش اقتصاد نیوز، تحلیل‌های بلومبرگ از اجلاس داووس نشان می‌دهد رشد اقتصادی آمریکا و تأثیر قدرتمند شدن دلار بر اقتصادهای جهان با امید و نگرانی سیاستگذاران جهان روبروست. یکی از سوالات مهمی که در اجلاس امسال مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوییس مطرح بود این بود که آیا قدرتمند شدن اقتصاد آمریکا، توان کافی برای راه انداختن اقتصاد جهان را دارد؟ یا اقتصاد این کشور نیز با کند شدن رشد اقتصادی اروپا و چین به ورطه رکود خواهد افتاد؟

«استوارت آیزنشتات»، نماینده سابق آمریکا در اتحادیه اروپا می‌گوید: آمریکا می‌تواند به میزانی جزئی به اقتصاد جهان کمک کند اما این کشور نمی‌تواند به تنهایی بار همه اقتصاد جهان را به دوش بکشد.

سرعت نابرابر حرکت اقتصادی در نقاط مختلف جهان همزمان با افزایش ارزش دلار به بالاترین میزان خود نسبت به یورو (طی 11 سال اخیر) می‌تواند اقتصاد آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد. این مسئله سبب شد تا تعداد اندکی از حاضران در اجلاس داووس نسبت به توقف رشد بیشتر دلار بدبین باشند. درحال حاضر بنظر می‌رسد آمریکا بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری جهان باشد.

«دیوید رابنشتین»، حقوقدان و موسس«كارلايل» بزرگ‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری جهان، معتقد است: بزرگترین مشکل در آمریکا این است که دلار ممکن است بیش از حد قدرتمند شود. قدرت اقتصادی آمریکا طی اجلاس چهارروزه داووس با حضور مدیران کمپانی‌هایی نظیر «فیسبوک» و «پپسی»، در معرض دید همگانی قرار داشت.

آمریکا، مرکز ثقل جهان
بزرگترین اقتصاد جهان به یکی از معدود نقاط پرشتاب اقتصاد جهان تبدیل شده‌است؛ درحالی‌که اروپا به‌دنبال تقویت تورم است و چین نیز کندی اقتصاد را تجربه می‌کند. از سوی دیگر سقوط قیمت کالاهای اساسی، کشورهایی نظیر برزیل و کانادا را تهدید می‌کند. صندوق بین‌المللی پول هفته گذشته بیشترین تغییر از پیش‌بینی رشد اقتصادی جهان طی سه‌سال اخیر را منتشر کرد و پیش‌بینی قبلی خود از نرخ رشد اقتصادی جهان در سال 2015 میلادی را از 3.8 درصد، به 3.5 درصد کاهش داد.

 «میشل سابیا»، مدیر اجرایی صندوق بازنشستگی Caisse de Depot et Placement du Quebec در کانادا می‌گوید: وقتی به اطراف جهان نظاره می‌کنید، پیدا کردن قدرت‌های بزرگی که در افق اقتصادی جهان تلألؤ داشته باشند، بسیار سخت است؛ اما در این میان حساب آمریکا از سایرین جداست.

رخوت اروپایی
اقتصاددانان «دویچه‌بانک»، پیش‌بینی می‌کنند آمریکا در سال 2015 میلادی در 18 درصد از رشد اقتصادی جهان تأثیر مستقیم خواهد داشت، این درحالی است که این رقم در سایر کشورهای صنعتی جهان در مجموع 11 درصد خواهد بود. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند اقتصاد آمریکا امسال رشد 3.6 درصدی را تجربه خواهد کرد. تمامی نگرانی‌ها در اجلاس داووس از رخوت و کندی در اروپا و بخش‌هایی از آسیا بود که ممکن است این رشد را تحت تأثیر قرار دهند.

«لری فینک»، مدیر اجرایی شرکت Black Rock، در گفتگو با تلویزیون بلومبرگ گفت: من نسبت به اقتصاد آمریکا در سه‌ماهه دوم سال و پس از آن کمی نگران هستم. فینک جزو آن دسته از افرادی است که معتقد بودند اقتصاد جهان اکنون کاهش قیمت نسبی ناشی از اوج‌گیری دلار را سپری می‌کند. ارزش دلار در مقایسه با سال گذشته در مبادلات ارزی 15 درصد افزایش یافته است که این مسئله صادرکنندگان را در مضیقه قرار داده و تورم را کند کرده‌است.

«گری کوهن»، مدیرعامل کمپانی «گلدمن ساکس» معتقد است: ادامه روند قدرتمند شدن دلار در برابر سایر واحدهای پولی، تبعات دلسردکننده‌ای خواهد داشت.

گزینه‌های اندک برای سرمایه‌گذاران
سرمایه‌گذاران جویای فرصتهای سرمایه‌گذاری جایگزین، تنها چند گزینه دیگر دارند. پس از قدرتمند شدن اقتصاد جهان و گذر از بحران مالی 2009 میلادی، چین در سال 2014 میلادی با کندترین روند 24 سال اخیر خود رشد کرد. در این بین، رهبران این کشور تلاش می‌کردند تا اقتصاد این کشور را با حرکت به سمت سرمایه‌گذاری روی مشتریان متعادل کند. از سوی دیگر، ژاپن و منطقه یورو با تهدید افت تورم روبرو بودند و افت قیمت نفت و آهن نیز اقتصادهای نوظهوری نظیر برزیل و کشورهای توسعه یافته صادرکننده کالاهای اساسی نظیر استرالیا را تهدید کرد.

شواهد هشدار دهنده هفته گذشته از سوی بانک مرکزی کانادا و بانک مرکزی منتشر و موجب شد که هردو نهاد سیاست‌های پولی خود را تسهیل کردند که این اقدام آن‌ها ازسوی سرمایه‌گذاران غیرقابل پیش‌بینی بود. در این بین بانک مرکزی اروپا با اعلام برنامه «تسهیل کمّی» خود که طی آن 1100 میلیارد یورو اوراق قرضه خریداری خواهد کرد، تحسین حاضران در اجلاس داووس را برانگیخت.

رشد کم فروغ در جهان
بسیاری از نمایندگان حاضر در داووس معتقدند، رشد کم فروغ اقتصاد جهان ممکن است سیاستگذاران بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) را از انجام تصمیماتشان مبنی بر افزایش نرخ بهره در سال جاری باز دارد. با وجود رشد اخیر اقتصاد آمریکا و بهبود وضعیت شغل در این کشور، معیار ترجیحی تورم بانک مرکزی آمریکا و شاخص قیمت مصرف‌کننده، دو درصد از اهداف تعیین شده در 31 ماه متوالی عقب است.

 «لارنس سامرز»، وزیر سابق خزانه‌داری آمریکا می‌گوید: فدرال رزرو تا جایی‌که ممکن است نباید درمقابل تورم بلافاصله واکنش نشان دهد چرا که راهی طولانی درپیش است.

رؤسای بانک‌های مرکزی ژاپن و کشورهای اروپایی نیز در گفتگو با بلومبرگ تصریح کردند: درصورتیکه تورم اهداف آن‌ها را به‌خطر بیاندازد در مقابل تورم اقدامات جدی‌تری اعمال خواهند کرد.

«هاروهیکو کورودا»،رییس بانک مرکزی ژاپن با بیان این‌که ما قادریم سیاست‌های پولی خود را تعدیل و تنظیم کنیم، نسبت به بدبینی بیش از حد نسبت به آینده اقتصادی جهان هشدار داده و گفت: محرک‌های مالی و نفت ارزان باید به رشد اقتصاد جهان کمک کند.

با تمامی این اوصاف، «استفان شوارتزمن»، مدیرعامل کمپانی «بلک‌استون»، حال و هوای کلی داووس را اینگونه توصیف کرد: «حاضران در این اجلاس بر یک نگرانی اتفاق نظر دارند. شما در آمریکا نیستید، اما در این کشور نگرانی‌های بسیاری وجود دارد. بنابراین باید درمقابل افزایش قدرت دلار محتاط تر بود.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید