امید به بهبود بازارهای اروپایی با توافق یونان / دلار برنده اصلی بازی یورو

کدخبر: ۱۲۲۰۵۹
«نوریل روبینی» اقتصاددان ایرانی-آمریکایی می‌گوید: توافق یونان و اتحادیه اروپا برخلاف کاستی‌ها نشان می‌دهد اروپا حتی با وجود تلاش برای کمک به ضعیف‌ترین عضوش یعنی یونان، در نهایت انسجام خود را حفظ کرده است. اما آنچه که مسلم است، اتفاقات یونان بیش از آنچه که برای حوزه یورو مفید بوده باشد، اثرات مثبت خود را در آنسوی اروپا یعنی آمریکا خواهد گذاشت.
امید به بهبود بازارهای اروپایی با توافق یونان / دلار برنده اصلی بازی یورو

به‌گزارش اقتصادنیوز، نوریل روبینی گفت: اجرایی شدن توافق دقیقه نودی برای حفظ یونان در یورو می‌بایست به بازارها و اقتصاد منطقه یورو کمک کند تا با برداشتن سایه تهدید از روی این بلوک متحد متشکل از 19 عضو، بتوانند دوباره رونقی را که در ابتدای سال شاهدش بودند، بدست آورند. این توافق هرچند کاستی‌هایی دارد اما نشان داد اروپا در نهایت منسجم باقی ماند.

روبینی افزود: درصورت خروج یونان از حوزه پولی یورو (Grexit)، بازنگری اساسی در ارزش دارایی‌های یورو ضروری بنظر می‌رسید. روبینی که به دکتر دوم (Dr.Doom) مشهور است، جزو یکی از معدود افرادی است که سقوط بازار مسکن در آمریکا که منجر به بحران مالی بزرگ شد را پیش‌بینی کرده بود.

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، روبینی می‌گوید: توافق یونان و طلبکاران بین‌المللی‌اش یک توافق سازنده است که برای حوزه یورو مفید بوده و بدین معناست که دیگر ریسک‌های دنباله داری که منجر به بازنگری در دارایی‌های منطقه یورو می‌شد، وجود نخواهد داشت بنابراین نباید منفی بود یا منطقه یورو را دستکم گرفت چراکه درحال حاضر بسیاری از این ریسک‌ها وجود دارند.

پس از 17 ساعت مذاکرات نفسگیر رهبران یورو پذیرفتند در قبال تسلیم یونان به خواسته‌های و سپردن بخش وسیعی از حاکمیت ملی خود به ناظران خارجی، کمک مالی 86 میلیارد یورویی را به این کشور ورشکسته اروپایی بپردازند. حال با رفع خطر خروج یونان از یورو، ولو به‌طور موقت، حال این سوال مطرح می‌شود که کدام کشور قربانی بعدی و کاندیدای خروج از یورو است؟

همانطور که روبینی اشاره کرد، خطر خروج یونان از یورو دست‌کم برای حال حاضر رفع شده و این اتفاق توانست ابرها و بی‌ثباتی را ازچهره از بازارهای اروپا بزداید. فعالیت‌های اقتصادی و شاخص‌های بازارها نشان می‌دهد منطقه یورو در ابتدای سال توانسته بود وضعیت خوبی را رقم بزند. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا زمان کافی برای اجرای اصلاحات ساختاری که در کوتاه‌مدت منجر به افزایش رشد احتمالی بشود وجود دارد؟

روبینی اسپانیا و ایرلند را مثال می‌زند؛ این دو کشور جزو اقتصادهای ثانویه حوزه یورو محسوب می‌شوند که از بحران بزرگ مالی در سال 2008 میلادی آسیب جدی دیدند اما توانستند پس از اجرای برخی اصلاحات جدی و ساختاری به شکل قابل توجهی بهبود یابند. روبینی افزود: البته درمورد یونان شاید این مساله کمی زمان‌بر باشد چراکه این کشور با مشکلات عمیق تری روبروست ولی هیچ دلیلی وجود ندارد که یونان نتواند باگذشت زمان بهبود یابد، به‌شرط اینکه راه ایتالیا و اسپانیا را دنبال کند.

اقتصاد حوزه یورو در سه‌ماهه نخست سال 0.4 درصد رشد کرد که بدین ترتیب رشد سالانه 1.6 درصدی را باید برای این حوزه متصور شد. برخی اقتصاددانان برای سال مالی 2015، این رشد را 2 درصد برآورد کرده‌اند. بنظر می‌رسد اقتصاد حوزه یورو به‌ لطف نرخ بهره پایین، اجرای طرح تسهیل کمی بانک مرکزی اروپا و کاهش نرخ برابری یورو که به‌لطف اجرای برنامه انبساط پولی بانک مرکزی اروپا رخ داد، رشد کند. درنهایت یوروی ارزانتر می‌بایست به کمک بازارهای سهام و اوراق بهادار یورو بشتابد، بخصوص اینکه فدرال رزرو نیز احتمالا قصد دارد تا پایان سال نرخ بهره را افزایش دهد.

برنده اصلی توافق یونان و تروئیکا
یورو درحال حاضر تنها اندکی بیش از دلار ارزش دارد به‌طوریکه هم‌اکنون هر یورو 1.10 دلار مبادله می‌شود و به‌احتمال زیاد در آینده نزدیک نرخ این دو واحد پولی برابر می‌شود. سوال اینجاست که چرا این اتفاق افتاده‌است؟ یونان در حوزه یورو باقی‌ماند آیا این اتفاق نباید منجر به افزایش ارزش یورو می‌شد؟ این برداشت درست است اما اکنون بدترین سناریو برای یونان در آینه پشت سر آتن است یعنی جایی که تجار تمام تمرکز خود را به چشم‌اندازه اقتصادی آمریکا و به‌خصوص اقدامات بعدی فدرال رزرو دوخته‌اند.

برخی ناظران بازار پیش‌بینی می‌کردند: اگر یونان حوزه یورو را ترک می‌کرد فدرال رزرو نیز در ماه سپتامبر ممکن بود برای افزایش نرخ بهره دست نگه‌دارد زیرا این اتفاق می‌توانست بازارهای مالی جهان را دچار تلاطم و التهاب کند.

به‌گزارش بخش مالی سی‌ان‌ان، «استیون انگلندر»، استراتژیست ارز در موسسه مالی و بانکداری سی‌تی‌گروپ می‌گوید: نگاه بازارها به اخبار یونان به عنوان نشانه‌ای از احتمالی بودن افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر است. درصورتیکه فدرال رزرو نرخ بهره را در ماه سپتامبر افزایش دهد، افزایش ارزش دلار در برابر یورو نیز ادامه می‌یابد چراکه افزایش نرخ بهره معمولا به افزایش ارزش پول ملی منتهی می‌شود.

در همین‌حال، بانک مرکزی اروپا (ECB)، برای افزایش نرخ بهره عجله‌ای نخواهد کرد یا به زودی اجرای برنامه انبساطی خود موسوم به تسهیل کمّی را متوقف نمی‌کند. اجرای برنامه خرید اوراق قرضه ازسوی بانک مرکزی اروپا نرخ‌ها را در اروپا پایین نگه داشته و از افزایش ارزش یورو نیز جلوگیری کند.

دلار قدرتمند می‌تواند برای توریست‌ها خبر خوبی باشد چراکه با دلار کمتری می‌توانند در اروپا به گردش و تفریح بپردازند. این مساله حتی برای افرادی که قصد سفر خارجی به مقصد اروپا را ندارند نیز خبر خوشی است زیرا مشتریان هم می‌توانند از افزایش قدرت دلار در برابر یورو سود ببرند چراکه واردات کالاهای اروپایی با کاهش ارزش یورو، ارزانتر خواهد شد. بنابراین، دلار آمریکا را باید برنده اصلی توافق یونان با طلبکاران بین المللی‌اش دانست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید