اندی ژای، اقتصاددان مستقل:

سنگ‌آهن ارزان‌تر می‌شود / سنگ آهن رکورد کمترین قیمت 66 ماهه را زد

کدخبر: ۱۱۰۹۴۵
روز پنج شنبه گذشته قیمت سنگ آهن رکورد جدیدی را به عنوان کمترین قیمت سنگ آهن در 66 ماه اخیر ثبت کرده بود.
سنگ‌آهن ارزان‌تر می‌شود / سنگ آهن رکورد کمترین قیمت 66 ماهه را زد

به گزاش اقتصاد نیوز به نقل از سایت Mining؛ قیمت سنگ آهن در روز جمعه کمی افزایش داشت. روز پنج شنبه گذشته قیمت سنگ آهن رکورد جدیدی را به عنوان کمترین قیمت سنگ آهن در 66 ماه اخیر ثبت کرده بود. اما هنوز انتظار ادامه یافتن روند کاهش قیمت ها در پی عرضه بسیار بیش از اندازه سنگ آهن وجود دارد.
قیمت سنگ آهن روز جمعه با عیار 62 درصد همراه باهزینه باربری و بیمه برای تحویل در بندر تیانجین چین با 70 سنت افزایش به 61 دلار 80 سنت در هر تن رسید.
از ابتداس سال 2015 قیمت سنگ آهن به طور متوسط 15 درصد افت داشته است. بسیاری از تحلیل گران انتظار سطح قیمت در حدود 60 دلار را برای سال جاری دارند آنها دورنمای افزایشی برای قیمت سنگ آهن تا سال 2017 پیش بینی نمی کنند.
اندی ژای اقتصاددان مستقل که افت قیمت سنگ آهن را طی سال های گذشته پیش بینی کرده بود می‌گوید، کاهش قیمت بیشتری در انتظار بازار سنگ آهن است. عرضه ارزان سنگ آهن توسط برزیل و استرالیا و کاهش تقاضای چین می تواند قیمت ها را تا سطح 30 دلار تا قبل از پایان سال جاری میلادی کاهش دهد.
زمانی که قیمت ها به 190 دلار در هر تن افزایش یافته بود من شروع به صحبت کردن در مورد سقوط قیمت ها کردم در آن هنگام کسی سخنان مرا باور نکرد. اقتصاد دانان سابق بانک مورگان استنلی ادامه می دهد ما به راحتی می توانیم شاهد قیمت های بسیار بسیار کمتر باشیم این روند کاهشی قیمت می تواند تا سطح زیر 40 دلار (قبل از افزایش مجدد) ادامه پیدا کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید