بینی الکترونیکی که سرطان را بو می کشد

کدخبر: ۱۰۱۳۵۸
تیمی از دانشمندان نوعی بینی الکترونیکی ارائه داده اند که سرطان ریه را بو می کشد.
بینی الکترونیکی که سرطان را بو می کشد
به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، این تحلیلگر تنفسی شامل تراشه‌ای است که می‌تواند بافت سالم را از تومورها تشخیص دهد و حتی میزان پیشرفت سرطان را تعیین کند. سرطان ریه عامل مرگ و میرهای بسیاری است زیرا اغلب تا مرحله پیشرفت تشخیص داده نمی‌شود.
 
ابزار جدید که توسط تیمی از محققان امریکایی و انگلیسی ساخته و آزمایش شده، می‌تواند شناسایی این نوع سرطان را در مراحل آغازین آسان‌تر کند. این سیستم روی 358 بیمار که مبتلا به این بیماری بودند یا در آستانه ابتلا به آن قرار داشتند، آزمایش شد. دانشمندان از فناوری NaNose برای تحلیل نمونه‌های تنفسی این افراد استفاده کردند تا امکان ابتلای آ‌ن‌ها به سرطان ریه را تشخیص دهند.
 
تکنولوژی مزبور چندین فناوری جدید را با یکدیگر ترکیب کرده و از تنفس به عنوان شیوه‌ای برای تشخیص سرطان استفاده می‌کند. در آزمایش‌های انجام‌شده، این سیستم قادر به تشخیص سرطان ریه با دقت 90 درصدی بود و حتی زیرنوع‌های آن را تشحیص داد.
 
تومورهای سرطان ریه مواد شیمیایی موسوم به «ترکیبات ارگانیک فرار» (VOCs) تولید می‌کنند که به آسانی در هوا تبخیر می‌شوند و نوعی بوی قابل‌تشخیص ایجاد می‌کنند. تراشه بسیار حساس NaNose با استفاده از علم نانوفناوری به گونه‌ای طراحی شده که علائم منحصربه‌فرد VOCs را در تنفس بیمار شناسایی می‌کند.
 
جزئیات این سامانه در نشست اخیر «انجمن انکولوژی بالینی امریکا» در شیکاگو ارائه شد.
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید