طرح شبکه ملی اطلاعات آماده ارائه به شورایعالی فضای مجازی

کدخبر: ۱۰۲۳۷۳
قائم مقام سازمان فناوری اطلاعات ایران در مورد برخی انتقادات مبنی بر تعلل وزارت ارتباطات در اجرای شبکه ملی اطلاعات گفت: طرح اجرایی شبکه ملی اطلاعات آماده ارائه به شورایعالی فضای مجازی است.
طرح شبکه ملی اطلاعات آماده ارائه به شورایعالی فضای مجازی
به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از مهر، حدود 9 سال از تعریف اولیه شبکه ملی اطلاعات می‌گذرد و تاکنون این شبکه رنگ عملیاتی به خود نگرفته است.
 
حدود یک ماه قبل دبیر شورایعالی فضای مجازی با اعلام نگرانی از عدم اجرای شبکه ملی اطلاعات و تاخیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان مجری این پروژه، گفت: وزارت ارتباطات قرار بود از بهمن سال گذشته ظرف مدت یک ماه برنامه اولیه زمانبندی این پروژه را ارائه کند اما تاکنون به وظیفه خود عمل نکرده است.
 
محمدحسن انتظاری دلیل عملیاتی نشدن این پروژه را بعد از 9 سال، کمکاری مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اجرای این طرح ملی عنوان کرد.
 
در همین حال هفته گذشته چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای عدم اجرای شبکه ملی اطلاعات را که طبق برنامه پنجم توسعه باید تا پایان سال 1395 عملیاتی شود به وزیر ارتباطات تذکر دادند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز برای پاسخ به سوالات نماینده مردم مشهد درخصوص شبکه ملی اطلاعات به کمیسیون فرهنگی رفت که اظهارات وزیر، این نماینده مجلس را قانع نکرد و این سوال برای طرح در صحن علنی در دستور کار قرار گرفت.
 
در این راستا خسرو سلجوقی قائم مقام سازمان فناوری اطلاعات از آماده شدن نقشه راه شبکه ملی اطلاعات خبر داد و به مهر گفت: این طرح به زودی در اختیار شورایعالی فضای مجازی قرار می گیرد.
 
او در پاسخ به این سوال که چند درصد این پروژه تاکنون اجرایی شده است افزود: شبکه ملی اطلاعات پروژه فیزیکی قابل رویتی نیست که همه بتوانند پیشرفت آن را ببینند و براین اساس نمی توان گفت چند درصد این پروژه محقق شده است.
 
عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به لایه های فیزیکی شبکه ملی اطلاعات همچون دیتاسنتر و خدمات و محتوا گفت: برای آنکه کاربران بتوانند استفاده از شبکه ملی اطلاعات را احساس کنند باید گردش اطلاعات در داخل کشور انجام شود و برای تحقق این امر، نیازمند ایجاد مراکزی برای نگهداری این اطلاعات در داخل کشور به عنوان دیتاسنتر هستیم.
 
سلجوقی در مورد گذشت 9 سال از آغاز شبکه ملی اطلاعات اظهار داشت: در گذشته اهداف این شبکه تعیین نشده بود و به همین دلیل امروز نمی‌توانیم بگوییم چند درصد این اهداف محقق شده است؛ در همین حال مصوبه شورایعالی فضای مجازی نیز حاوی کلیات است و نیاز به تدوین نقشه راه برای اجرایی شدن این پروژه احساس می شود که این نقشه آماده شده و به زودی به شورایعالی فضای مجازی ارائه می شود.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید