چگونه به مرگ «هم‌کلامی» پایان دهیم؟

ترک آسان اعتیاد به تلفن همراه

کدخبر: ۱۳۳۷۷۳
اعتیاد به تلفن‌های همراه، این روزها به یکی از جدی‌ترین معضلات زندگی بدل شده که به دنبال خود مشکلات عاطفی و جسمانی فراوانی را نیز به‌همراه آورده‌ است؛ شاید خیلی از ما دوست داشته باشیم از شر این معضل رهایی پیدا کنیم، اما راه درست این رهایی را ندانیم.
ترک آسان اعتیاد به تلفن همراه
محسن عارفی:

امروز، تلفن‌های همراه به بخشی از خود ما تبدیل شده‌اند. آنها هرکجا که ما می‌رویم با ما می‌آیند؛ شب‌هنگام، وقتی همه چراغ‌ها خاموش هستند، بازهم نور ضعیف صفحه نمایش گوشی‌های موبایل، تنها منبع نوری است که به آن نیاز دارید! خیلی از ما حتی وقتی درحال کار کردن با گوشی موبایل خود هستیم، به خواب می‌رویم. برای خیلی از ما، هیچ چیز مانند صدای رسیدن پیامک یا پیام شبکه‌های اجتماعی موبایلی، لبخند بر لبانمان جاری نمی‌کند. در این روزهای پر مشغله و پر هیاهو، وقتی متوجه می‌شوید که تلفن همراه‌تان را در خانه جا گذاشته‌اید، بلافاصله هرکجا که باشید راه خود را به سمت خانه کج می‌کنید تا گوشی خود را بردارید.

آیا شما هم به همین مشکلات مبتلا هستید؟ اگر پاسختان مثبت است، باید بگوییم متاسفانه شما هم‌اکنون وارد جمعیت رو به رشد استفاده‌کنندگان از تلفن‌همراه پیوسته‌اید که به گفته «بانک آو آمریکا» نمی‌توانند دوری از تکنولوژی را فراموش کنند.

به‌گزارش اقتصادنیوز، به‌نقل از پایگاه اینترنتی چیت‌شیت، نتایج تکان‌دهنده یک نظرسنجی نشان می‌دهد که 71 درصد از مردم آمریکا با تلفن‌های همراه خود به خواب می‌روند و حتی 23 درصد نیز درحالی که تلفن‌های همراهشان در دستانشان است به خواب می‌روند. امروز، پیوند میان انسان و تلفن همراه ناگسستنی‌تر از هر زمان دیگری شده است. 60 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی همچنین اعلام کرده‌اند که گوشی تلفن همراه نخستین چیزی است که بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب به سراغ آن می‌روند. 17 درصد، قهوه، 13 درصد مسواک و 10 درصد سایر وسایل را اولین چیزی اعلام کرده‌اند که بلافاصله پس از بیدار شدن به سراغش می‌روند.

اگر شما هم در دام تلفن‌های همراه گیر افتاده‌اید، با دنبال کردن چند عادت راحت شاید بتوانید اندک‌اندک خود را از این بند رها کنید. در ادامه نظر شما را به پنج راهکار جلب می‌کنیم.

با گوشی موبایل خود به رختخواب نروید
شاید تلفن همراه‌تان جذابیت‌های بسیاری دارد که گرمای آن در روزهای سرد در دستانتان آرامش خاصی می‌دهد اما قطعا این وسیله نمی‌تواند با شما پیوندی عاطفی ایجاد کند. همراه آوردن تلفن همراه با خود به رختخواب، نه تنها خواب را از چشمان شما می‌دزدد و شمارا به مشکلات ناشی از کم‌خوبی دچار می‌کند، بلکه میان شما و همسرتان نیز فاصله عاطفی ایجاد می‌کند.

زمان‌های خاصی را برای سرکشی به گوشی خود تخصیص دهید
سعی کنید در زمان‌هایی که نیاز به تمرکز دارید (مثلا سر کار)، مدام به تلفن همراه خود سرک نکشید، بلکه صبر کنید تا وقت ناهار یا چای و قهوه سر برسد. اگر این انتظار برای‌تان سخت است، می‌توانید در روزهای نخست، تا زمانی که این عادت از سرتان بیفتد، زمان استراحت خود را جلو بیندازید. سعی کنید با گام‌های کوتاه شروع کنید و کم‌کم به نقطه‌ای می‌رسید که در کل ساعات کاری، حتی یک‌بار هم به تلفن همراه خود سرک نخواهید کشید.

یک زمان «موبایل ممنوع» تعیین کنید
به شما قول می‌دهیم که این کار به آن بدی‌ها هم که فکر می‌کنید نیست؛ به خود قول بدهید که در برخی ساعات، مثلا وقتی دارید شام میل می‌کنید یا با همسرتان هستید، جواب دادن به تلفن همراه را فراموش کنید. لذت بردن از همراهی با دیگران را تمرین کنید و سعی کنید واقعا در لحظه زندگی کنید و لذت ببرید. تلاش کنید تا هنر فراموش شده صحبت کردن و ارتباط را دوباره اکتشاف کنید.

هشدارهای پیامک و سایر اعلان ها را خاموش کنید
اگر مدام صدای هشدارهای پیامک یا ویبره تلفن همراهتان به گوش می‌رسد، این وسوسه‌ها شما را وادار می‌کنند تا ماراتون پیامک بازی، ایمیل بازی و سرک کشیدن به شبکه‌های اجتماعی موبایلی را شروع کنید. با خاموش کردن بسیاری از هشدارها و اعلان‌ها، به عادت کنترل‌کردن همه پیام‌ها و پاسخ‌دادن به تک‌تک آنها دامن نزنید.

گوشی موبایل خود را خُرد کنید!
اگر هیچ‌کدام از روش‌های فوق جوابگو نبود، گوشی خود را خرد کنید. برای این کار گوشی خود را روی زمین بیندازید و حسابی آنرا لگد کنید تا خرد شود! دست نگه‌دارید؛ شوخی کردیم! به‌جای شکستن گوشی خود، در زمان‌هایی که نیاز به احیای انرژی و استراحت دارید، آن را خاموش کنید. به‌عنوان مثال، وقتی در سفر هستید یا در مسیر طولانی رانندگی می‌کنید، گوشی خود را خاموش کنید. نتایج مطالعات بانک‌آو آمریکا نشان می‌دهد که 38 درصد استفاده‌کنندگان از تلفن‌های همراه، حتی هنگام سفر یا در حرکت، هرگز ارتباطشان را با گوشی خود قطع نمی‌کنند. تنها راه قطع ارتباط با این وسیله وسوسه‌انگیز، خاموش کردن آن و لذت بردن از مناظر اطراف و صدای طبیعت است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید