زیره به بورس می برند

کدخبر: ۱۰۰۳۸۶
معاملات قراردادهای آتی زیره سبز امروز (یکشنبه) با حضور برخی از مقامات ارشد بازار سرمایه و جمعی از کارگزاران در تالار معاملات کارگزاران بورس کالای ایران در شهر مشهد مقدس آغاز شد.
زیره به بورس می برند

به گزارش اقتصاد روز به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه،  حسین پناهیان مدیرعامل بورس کالای ایران روز یکشنبه درمراسم افتتاح معاملات قراردادهای آتی زیره سبز در مشهد مقدس با بیان مطلب فوق گفت: بورس کالا در بخش کشاورزی سه هدف اصلی را دنبال می کند که هدف نخست راه اندازی ابزارهای مالی از جمله قراردادهای آتی برای محصولات مختلف است.

وی در خصوص هدف دوم بورس کالا گفت: طی سه سال گذشته درخواست های زیادی از استان های مختلف برای راه اندازی تالار بورس کالا داشته ایم که هیات مدیره بورس در سال گذشته به این نتیجه رسید می توان تالار بورس کالا را از طریق شعب کارگزاری ها راه اندازی کرد که مشهد مقدس به عنوان نخستین تالار کارگزاران بورس کالا انتخاب شد.

مدیرعامل بورس اظهار داشت: هدف سوم بورس کالا به ایجاد بستر معاملات الکترونیک مربوط می شود به طوریکه کارگزاران بورس کالا از دو سال گذشته باتوجه الکترنیکی شدن معاملات، دیگر احتیاجی به حضور در تالار ندارند و از دفاتر کارگزاری اقدام به خرید و فروش می کنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون امکان دادوستد محصولات مختلف در هر نقطه ای از کشور توسط کارگزاران وجود دارد، گفت: به زودی انجام معاملت فیزیکی بورس کالا از طریق تالار مشهد نیز فراهم می شود تا حجم معاملات کارگزاران این تالار افزایش یابد.

مدیرعامل بورس کالا در خصوص راه اندازی معاملات آتی زیره سبز در مشهد نیز گفت: وجود معامله گران حرفه ای قراردادهای زیره سبز در مشهد، نوسان بالای قیمت این محصول و نبود حساسیت روی نرخ های این کالا از دلایل اصلی بود که به فکر راه اندازی تالار کارگزاران بورس کالا در مشهد و آغاز قراردادهای آتی زیره سبز افتادیم.

بر اساس این گزارش، در حالی امروز اولین معامله قراردادهای آتی زیره سبز تحویل خرداد ماه در بورس کالای ایران کلید  خورد که معامله‌گران زیره سبز در استان خراسان به صورت سنتی معاملات نقدی و مشتقه زیره سبز را انجام می‌دهند و تقریباً تمامی حالت‌های قراردادهای اختیار معامله و آتی در این بازار در حال انجام است و این معامله‌گران پتانسیل بالایی برای ورود به یک بازار ساختار یافته مشتقات را دارند که همین امر زیره سبز را به محصولی واجد شرایط دارایی پایه مناسب برای معامله در بازار مشتقه بورس کالا تبدیل کرده است.

گفتنی است ، استاندارد زیره سبزپذیرش شده در بورس کالا منطبق بر زیره درجه 1 استاندارد شماره 14 موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران بوده و اندازه هر قرارداد آتی یک تن در نظر گرفته شده است. همچنین حد نوسان قیمت روزانه این کالا 5 درصد بر اساس قیمت تسویه روزانه روز کاری ماقبل و محل تحویل انبار مرکزی تحت نظارت بورس در خراسان رضوی اعلام شده است. ضمن آنکه حداقل تغییر قیمت سفارش زیره سبز در هر قرارداد آتی 10 هزار ریال تعیین شده و وجه تضمین اولیه نیز در حدود 20 درصد ارزش دارایی پایه قرارداد و حداقل وجه تضمین نیز 70 درصد وجه تضمین اولیه در نظر گرفته شده است. از سویی دیگر حداکثر حجم هر سفارش برای معامله گران تا 20 قرارداد مجاز است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید