عضو شورای عالی بورس پاسخ داد:

مشکل ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بورس ایران چیست؟

کدخبر: ۱۱۵۶۲۳
عضو شورای عالی بورس معتقد است:پس از امضای توافق نهایی هسته‌ای، سرمایه‌گذاران خارجی به راحتی می‌توانند وارد بازار ایران شوند و هیچ مشکلی از لحاظ زیرساخت‌های بانکی و بازار سرمایه وجود نخواهد داشت.
مشکل ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بورس ایران چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز، هنوز ۲۰ روز از بیانیه لوزان نگذشته است که تعداد زیادی از فعالان بازار معتقدند نوسان شاخص بورس متاثر از این مذاکرات است و نشانه‌های مثبت تحرک در بازار سرمایه دیده می‌شود، ‌ با این حال یک عضو شورای عالی بورس نسبت به آینده این بازار نظر دیگری دارد.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز درباره ریزش شاخص بازار بورس پس از هیجان زدگی‌های اولیه پس از تفاهم لوزان گفت: رشد شاخص در روزهای اول پس از توافق یک رشد کاذب و بدون پشتوانه بود و امروز در حالت واقعی خود قرار گرفته است. وضع این بازار پس از توافق عملیاتی رو به بهبود می‌رود که البته در آن زمان هم فقط ۲۰ درصد از مشکلات این بازار حل می‌شود و ۸۰ درصد مابقی بستگی به شرایط واقعی اقتصاد دارد.

از سوی دیگر برخی فعالان بازار سرمایه نسبت به عملکرد نهاد ناظر بازار سرمایه انتقاد کرده و گفته‌اند که دخالت سازمان بورس و حقوقی‌های بازار در روزهای اولیه انتشار بیانیه هسته‌ای و شتابزدگی در تصمیم‌گیری، باعث متوقف شدن روند رشد بورس و خدشه‌دار شدن اعتماد سرمایه‌گذاران شد.

این سخنان در حالی مطرح است که شاهین شایان آرانی، کار‌شناس بازار سرمایه بیان کرده بود: عملکرد سازمان بورس در مواجهه با بازار منطقی بوده است و اجازه داده که خود بازار به تعادل برسد.

مشکل واقعی ورود سرمایه‌گذاران واقعی به ایران چیست؟

اما در مورد اینکه مشکل واقعی ورود سرمایه‌گذاران واقعی به بورس چیست؟ پورابراهیمی عنوان کرد: مشکل فعلی سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بورس ایران این است که به نظر می‌رسد توافقی که قرار است امضا شود، ‌عملیاتی نمی‌شود.

به گفته وی، پس از امضای این توافق سرمایه‌گذاران خارجی به راحتی می‌توانند وارد بازار ایران شوند و هیچ مشکلی از لحاظ زیرساخت‌های بانکی و بازار سرمایه وجود نخواهد داشت.

البته درباره ورود سرمایه‌گذاران خارجی به ایران، علیرضا عسگری مارانی، دیگر کار‌شناس بازار سهام برخلاف پورابراهیمی معتقد است که زیرساخت‌های لازم برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی وجود ندارد و در صورت توافق، ورود این سرمایه‌ها با مشکل مواجه می‌شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید