حمایت دولتی از بورس و ارسال سیگنال‌های غلط

چین در آزمون حمایت واقعی از بخش‌خصوصی رد شده است

کدخبر: ۱۲۱۸۸۸
بعد از سقوط اخیر بازار سهام چین که طی آن رسانه‌ها به انتشار اخبار ناامید‌کننده‌ای پرداختند، شاخص بازار سهام شانگهای در پایان هفته گذشته به‌طور شگفت‌انگیزی افزایش داشت؛ به طوری که سطح شاخص در روز جمعه در مقایسه با زمان مشابه در هفته قبل 5.1 درصد رشد را تجربه کرد.
چین در آزمون حمایت واقعی از بخش‌خصوصی رد شده است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ووکس، این افزایش در پی یک سری اقدامات غیرمعمول بوده است که توسط دولت چین برای جلوگیری از سقوط بازارهای سهام در پیش گرفته شد. دولت برخی افراد را از فروش سهام‌ خود منع کرده است، به برخی دیگر دستور خرید سهام داده و همچنین نقدینگی لازم را برای در تامین مالی وام‌های خرید سهام مهیا کرده است.

تعیین اینکه تنها این مداخلات موجب بازگشت بورس چین در هفته گذشته بوده‌‌اند یا خیر، غیر ممکن است اما اگر چنین چیزی درست باشد، اصلا خوب نیست.

بازارهای مالی نقش بسیار مهمی را در اقتصاد‌های توسعه یافته دارند. هدایت کردن نقدینگی به کسب‌وکارهایی که توانایی سودآوری بیشتری دارند. اما بازارهای مالی زمانی می‌توانند این اقدامات را انجام بدهند که دولت‌ها در آن مداخله نداشته باشند. در جریان مداخلات هفته گذشته این طور به نظر رسید که اهداف سیاسی دولت‌ها به مراتب از عملکرد بازارهای سرمایه (و به طور کلی بازارها) اولویت بیشتری دارد. اگر چه مداخلات دولت ممکن است از کاهش ارزش بازار سهام چین جلوگیری کند، اما در روند توسعه و پیشرفت چین اختلال جدی ایجاد می‌کند.

چین به نوسانات بازار سهام برای ارتقای عملکرد اقتصادی این کشور نیاز دارد. در حال حاضر اقتصاد چین به طور گسترده‌ای تحت سیطره شرکت‌های دولتی است. برای ادامه یافتن روند رشد اقتصادی، چین به توسعه بخش خصوصی مستقل که در آن موفقیت توسط سود زیان و نه نفع سیاسی تعریف می‌شود، نیاز دارد.

رئیس‌جمهور چین این مشکل را خوب شناسایی کرده و در سخنرانی اخیر خود تاکید کرده است که باید نقش بیشتری را در اقتصاد و تصمیمات اقتصادی برای بازار قائل باشیم. البته زمانی که بازار روبه رشد باشد عمل به این ایده بسیار ساده است اما امتحان واقعی در زمانی است که بازارها با سقوط مواجه می‌شوند و دولت چین در هفته اخیر به کلی در این آزمون رد شد.

مشکل فقط این نیست که افزایش مصنوعی قیمت سهام این اجازه را به برخی از کمپانی‌های ناموفق می‌دهد که به‌رغم آنکه عملکرد موفقی نداشته‌اند به افزایش سود و سرمایه اقدام‌ کنند. بلکه این علامت را به نسل بعدی مدیران، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان چینی می‌دهد که زمان کمتری را برای سود‌آورتر شدن کمپانی‌های خود اختصاص دهند و در مقابل زمان بیشتری را برای اموری که خوشایند دولت است، صرف کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید