یک کارشناس برجسته انرژی

اوپک نفت شیل را دست کم گرفت

کدخبر: ۱۰۷۲۵۷
دانیل یرگین، برنده جایزه پولیتزر، معتقد است که کشور صادرکننده نفت در باره اینکه نفت شیل ایالات متحده زمانی که قیمت نفت خام به زیر بشکه ای 90 دلار رسید دیگر سود ده نخواهد بود دچار اشتباه شده اند.
اوپک نفت شیل را دست کم گرفت
علیرضا پناهی-

به اعتقاد معاون شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری IHS کشور های عضو اوپک زمان سختی را روز 29 نوامبر در وین برای رسیدن به توافق بر سر میزان تولید خواهند داشت. قیمت نفت خام در ماه گذشته در پی افزایش تولید نفت شیل آمریکا به بالاترین میزان خود طی سه دهه اخیر و همین طور افزایش تولید اوپک و کاهش رشد تقاضا وارد بازار خرس شده است.

یرگین در مصاحبه‌ای که پس از سخنرانی در دهمین سالانه سمپوزیوم دانشگاه کلمبیا در نیویورک انجام داد گفت: یکی از بزرگ‌ترین غافلگیری‌ها برای بسیاری از افراد، میزان انعطاف‌پذیری تولید نفت شیل ایالات متحده به دلیل تکنولوژی و کارایی است. شتاب منحنی یادگیری و فناوری در صنعت نفت شیل با شتاب سقوط منحنی قیمت‌ها برابری می‌کند.

تولید نفت خام آمریکا به 9.06 میلیون بشکه در روز طی هفت روز منتهی به ماه نوامبر رسید که بر اساس آمار وزات انرژی بالاترین میزان تولید هفتگی از سال 1983 تاکنون است. میانگین تولید آمریکا به 8.57میلیون بشکه در روز طی سال جاری و به 9.42 میلیون بشکه در روز طی سال 2015 خواهد رسید که از سال 1970 تا سال گذشته که بطور میانگین 7.46 میلیون بشکه بوده است بیشترین مقدار خواهد بود.

یرگین گفت: 80 درصد نفت شیلی که به سیستم وارد می‌شود قیمتی در حدود 50 الی 69 دلار برای هر بشکه خواهد داشت. فکر می‌کنم که کشور‌های عضو اوپک و همین‌طور اروپا تصور می‌کردند که قیمت زیر 90 دلار برای نفت و گاز شیل سطح قیمتی بی‌دوام خواهد بود.

قیمت های متزلزل
نفت برنت در 14 نوامبر در بازار های اروپا به کمترین میزان خود یعنی 76.76 دلار طی چهار سال اخیر رسید. شاخص بیش از نیمی از نفت‌های جهان با افزایشی 1.03 دلاری امروز به حدود 80.36 دلار در هر بشکه رسید، که بازهم 27 درصد در سال جاری پایینتر است. وست تگزاس اینتر میدیت در بازار نیویورک کاهشی 22درصدی در سال جاری داشته است.

یرگین گفت: مردم تمرکزشان را بر بخش‌های با بازدهی بیشتر خواهند گذاشت. آنها ترجیحات را به نوعی کنار گذاشته، خرید املاک جدید را کنار گذاشته و تمرکزشان را بر میزان کارایی سرمایه‌گذاری‌هایشان قرار خواهند داد و اینکه مردم امروزه بسیار بیشتر از چند سال قبل در مورد تولید اطلاعات دارند. به نقل از بلومبرگ اوپک در ماه اوکتبر برای پنجمین ماه متوالی میزان تولید خود را از 30 میلیون بشکه به 30.97 میلیون بشکه در روز افزایش داد.

به اعتقاد من این موضوع بیانگر این واقعیت است که اوپک سازمانی متشکل از کشورهای مختلف با جایگاه‌های مختلف و شرایط سیاسی و اقتصادی مختلف است. این اعضا تنها در یک چیز با هم متحد هستند و آن هم صادرات نفت است. اوپک از کشورهایی تشکیل شده که تنها تعداد کمی از آنها نقش کلیدی ایفا می‌کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید