آمریکا و ژاپن کمترین تاثیر را از کاهش قیمت نفت می‌پذیرند

کدخبر: ۱۰۸۱۸۰
کاهش بهای نفت در چند ماه اخیر تاثیر متفاوتی بر کشورهای جهان داشته است. در مجموع، می‌توان نتیجه گرفت که افت قیمت‌های نفت به نفع واردکنندگان صرف این محصول و به ضرر کشورهای صادرکننده تمام شده است.
آمریکا و ژاپن کمترین تاثیر را از کاهش قیمت نفت می‌پذیرند

به گزارش اقتصادنیوز، تحلیلگران گروه راهبردهای کلان موسسه UBS در پژوهشی با اشاره به تاثیر مثبت کاهش پایدار ١٠‌دلاری قیمت‌های نفت خام برنت بر تولید ناخالص داخلی در جهان، اعلام کردند: «بدیهی است که کشورهای تولیدکننده نفت مانند روسیه، نروژ و اعضای اوپک از کاهش قیمت‌های نفت متضرر می‌شوند.» به گفته این تحلیلگران، در میان کشورهای بزرگ توسعه‌یافته، آمریکا و ژاپن کمترین تاثیر را از کاهش بهای نفت می‌پذیرند.

هر چند ژاپن به نسبت وابستگی بیشتری به واردات نفت دارد، اما حجم فرآورده‌های انرژی در سبد قیمتی مصرف‌کنندگان این کشور کمتر از دیگر کشورهای توسعه‌یافته است. این بدان معناست که مزایای مربوط به درآمد واقعی حاصل از کاهش قیمت‌های نفت برای مصرف‌کنندگان ژاپنی در مقایسه با کشورهای دیگر به نسبت کمتر است.

با تولید هرچه بیشتر نفت از حوزه‌های شیل اویل آمریکا، داستان وابستگی و حساسیت این کشور به انرژی با شتاب در حال تغییر است. تحلیلگران موسسه UBS تصریح کردند: «پیش از تحول شیل اویل، مدل‌های شبیه‌سازی‌شده افزایش 0.2 تا 0.3‌درصدی رشد آمریکا را به ازای هر ١٠ دلار کاهش در قیمت هر بشکه نفت نشان می‌دادند که این رقم هم‌اکنون ٠.١ درصد برآورد می‌شود.

بنا بر نظر تحلیلگران، در مجموع ثبات کاهش ١٠‌دلاری در قیمت‌های نفت در حدود 0.2 درصد به رشد ناخالص داخلی در جهان می‌افزاید. قیمت‌های نفت از ماه ژوئن تاکنون با کاهش حدود ٣٠‌درصدی به پایین‌ترین سطح در چهار سال اخیر رسیده است. همچنین تصمیم اوپک در نشست ٢٧ نوامبر مبنی بر حفظ سقف تولید نفت سبب کاهش بیشتر بهای این محصول در بازارهای جهانی شد.

کارشناسان، افت تقاضای نفت در جهان به دنبال کاهش رشد اقتصادی اروپا و چین و همچنین افزایش عرضه این محصول در بازار در پی بالا رفتن تولید نفت آمریکا از حوزه‌های شیل اویل این کشور را از عوامل اصلی کاهش قیمت‌های نفت در چند ماه اخیر عنوان کرده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید