اقتصادنیوز در گفت‌وگو با فعالان بازار بررسی کرد:

چرا اصناف از پرداخت مالیات فرار می‌کنند؟

کدخبر: ۱۲۰۳۰۳
بررسی‌ها حاکی از آن است که بسیاری از صاحبان مشاغل با رضایت مالیات پرداخت نمی‌کنند و اگر بتوانند از پرداخت آن سر باز می‌زنند. علت چیست؟
چرا اصناف از پرداخت مالیات فرار می‌کنند؟

به گزارش اقتصادنیوز، آن طور که فعالان بازار می‌گویند تعداد زیادی از افرادی که در هر صنف مشغول به کار هستند نسبت به مالیاتی که می‌پردازند اظهار نارضایتی می‌کنند و بسیاری از آنها از گفتن اینکه در صورت امکان از شیو‌ه‌های فرار مالیاتی استفاده می‌کنند، ابایی ندارند.

یکی از فروشندگان لوازم کامپیوتری که در یک مجتمع کامپیوتری مشغول به کار است، در این زمینه به اقتصادنیوز گفت: من مدت‌ها، بازرس مجموعه خود بودم و تاکید می‌کنم که بیش از 50 درصد از واحدهای صنفی مجموعه ما، به طرق مختلف از پرداخت کامل مالیات خود به شیوه‌های مختلف سر باز می‌زنند.

او بیان کرد: البته از نظر من دلیل چنین موضوعی روشن است. درآمد این واحدهای صنفی به نسبت گرانی موجود در بازار اندازه‌ای نیست که بخواهند اینقدر مالیات پرداخت کنند. اغلب واحدهای صنفی دلیلی نمی‌بینند؛ در حالی که علی رغم کار زیاد، درامد اندکی دارند و آن کفاف مخارج خانواده خودشان را نمی‌دهد، پولشان را تقدیم دولت کنند.

وی خرید فاکتور فروش را از شیوه‌های رایج فرار مالیاتی در صنف خود دانست و گفت: وقتی مدل اخذ مالیات ارزش افزوده در کشورهای مختلف اجرا شد، سازکارهای منطقی برای اجرای ان ایجاد شده بود. ولی همیشه در کشور ما اول یک برنامه اجرا می‌شود و بعد فکری برای ساز و کار درست اجرای آن. چنانچه اکنون چند سال است اخذ مالیات به شکل مالیات بر ارزش افزوده انجام می‌شود و اجرای آن به گونه‌ای بوده که راه‌هایی برای فرار مالیاتی ایجاد کرده است.

قصدشان تعطیل کردن صنف املاک است!
یکی از صاحبان دفتر خرید و فروش املاک نیز درباره شیوه‌های فرار مالیاتی در صنف خود توضیح می‌دهد: در صنف ما، فرار مالیاتی به این صورت انجام می‌شود که دفتر خرید و فروش املاک قراردادهای اجاره را بدون ثبت به صورت قرار داد دستی نوشته و امضا می‌کنند.

او اضافه کرد: مالیاتی که ما می‌پردازیم آنقدر بالاست که اگر قرار باشد همه قراردادهایی که می‌بندیم را ثبت کنیم و مالیاتش را بپردازیم، ورشکست خواهیم شد.

وی همچنین افزود: برای اینکه یک معامله انجام شود، گاهی بیش از یک ماه دوندگی می‌کنیم، برای چه بخشی از آن را به دولت پرداخت کنیم؟ در ازای کدام خدمات؟ دو سال پیش به ما گفتند باید برای هر قرار داد کد رهگیری بگیریم و آن را ثبت کنیم. ما اینکار را کردیم و در انتهای سال مشاهده کردیم که نزدیک به 30 میلیون تومان برای هر یک از واحدهای صنفی مالیات آمد. در نتیجه تصمیم گرفتیم، برای همه قرار دادهای نوشته شده کد رهگیری نگیریم تا مجبور به پرداخت مالیات‌های چند ده میلیونی نشویم.

این مشاورر املاک ادامه داد: مالیات‌هایی که بر واحدهای ما می‌بندند گاهی این شبهه را ایجاد می‌کند که گویی قصد تعطیل کردن واحدهای صنفی مشاور املاک را دارند.

فروش کاغذ دولتی توسط ناشران دانشگاهی
یکی از ناشران بخش دانشگاهی هم با بیان اینکه اغلب هم صنفان او از معافیت‌های مالیاتی برخوردارند، به اقتصادنیوز گفت: بنابراین بحث فرار مالیاتی در حوزه ما خیلی پر رنگ نیست. ولی در مواردی سوءاستفاده از منابعی که دولت در اختیار صنف ما قرار می‌دهد، قابل توجه است.

او بیان کرد: مثلا در دوره‌هایی که کاغذ دولتی به ناشران داده می‌شد؛ عده‌ای این کاغذ‌ها را احتکار کرده و به نفع خود وضعیت بازار را به هم می‌ریختند.

همچنین یکی از شیرینی‌فروشان، درباره مالیات‌ تعلق گرفته به صنفشان، اظهار کرد: ما به تازگی جز مشاغل بند «ج» شده‌ایم؛ باید ببینیم که شرایط به چه صورت خواهد بود تا متوجه شویم، شیوه اخذ مالیات و به تبع آن فرار مالیاتی چگونه خواهد بود.

به هر حال خیلی از کارشناسان پرداخت مالیات به دولت را از شاخص‌های اعتماد مردم به دولت و مقوله سرمایه اجتماعی می‌دانند.

بررسی وضعیت نگاه صنوف به پرداخت مالیات به دولت، حاکی از آن است که برخی از صاحبان مشاغل، اعتمادی به اینکه مالیات پرداخت شده، به نفع خوشان خرج شود ندارند و تا جایی که بشود، از دادن آن سر باز می‌زنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید