عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد:

آخرین جزییات تحقیق و تفحص از سازمان چای

کدخبر: ۱۰۰۴۲۳
نایب رئیس هیات تحقیق و تفحص از سازمان چای در مجلس با یادآوری اینکه قرار بود با مشارکت خریداران و کارخانه داران میزان خرید تضمینی برگ سبز چای از رقم 100 به 200 میلیارد تومان افزایش یابد، گفت: «از چین اول برداشت چای این موضوع محقق نشده و زمزمه های عدم پرداخت تا تشویق و ترغیب پرداخت از سوی مسوولان سازمان چای بیشتر شنیده می شود.»
آخرین جزییات تحقیق و تفحص از سازمان چای

به گزارش خبرگزاری اقتصاد روز و به نقل از خانه ملت، ایرج ندیمی در گفت‌وگویی با بیان اینکه مراحل اداری و پیگیری تحقیق و تفحص از سازمان چای در حال انجام است، گفت: در این زمینه علاوه بر مسائل و شبهاتی که در خصوص عملکرد سازمان چای از قبل مطرح بوده است تخلفات جدیدی نیز مشاهده شده که ما نسبت به این نکات بسیار نگران هستیم.
نماینده لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه موضوع قیمت چای سنواتی و مداخله آشکار و پنهان سازمان چای در این رابطه یکی از محورهای تحقیق و تفحص از سازمان چای است، گفت: هنوز این ابهام که دخالت سازمان چای در تعیین قیمت چای سنواتی خریداری شده توسط بخش خصوصی دارای چه وجهی است، مشخص و روشن نشده است.
او افزود: باید معلوم شود نقش مداخله‌ای سازمان چای چیست که افراد برای خرید چای سنواتی قیمت‌ها را از رئیس سازمان چای جویا می‌شوند.
این نماینده در مجلس نهم، در ادامه با یادآوری اینکه دولت 160 میلیارد تومان اعتبار برای صنعت چای در نظر گرفته است که 100 میلیارد تومان این اعتبار به خرید تضمینی برگ سبز چای اختصاص دارد، گفت: مقررشد میزان این تسهیلات با پرداخت سهم کارخانه‌داران و خریداران تا 200 میلیارد تومان افزایش پیدا کند و خرید برگ سبز چای به همان 100 میلیارد محدود نشود، به طوری که با پرداخت سهم کارخانه‌داران، صنعتگران و به طور کلی خریداران برگ سبز چای در پرداخت وجوه، 1.5 تا 2 برابر رقم خرید تضمینی، برگ سبز چای خریداری شود.
ندیمی تصریح کرد: اما هیات فعلی و مسوولان سازمان چای تلاش دارند از همین ابتدا کارخانه‌داران در بحث خرید برگ سبز چای و پرداخت وجوه مداخله نکنند و تنها از منابع 100 میلیاردی خرید تضمینی، وجوه چایکاران پرداخت شود که در این حالت سازمان قطعاً با بدهی روبه‌رو خواهد شد.
او با تاکید بر اینکه تکیه بر 100 میلیارد منابع خرید تضمینی برگ سبز چای و پرداخت نشدن سهم خریداران آثار منفی بسیاری دارد، ادامه داد: برداشت برگ سبز چای فقط به یک دوره ختم نمی‌شود و حدود هشت مرحله برداشت داریم بنابراین منابع خرید تضمینی به سرعت اتمام می‌یابد و از چین سوم به بعد در پرداخت وجوه دچار مشکل می‌شویم و دوباره مردم را مقابل دولت قرار خواهیم داد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با یادآوری اینکه برداشت اول برگ سبز چای، محصول درجه یک است و کارخانه‌داران تمایل و انگیزه بیشتری برای پرداخت دارند، تصریح کرد: مشارکت ندادن خریداران و کارخانه‌داران در پرداخت وجوه خرید برگ سبز چای از همین ابتدای کار آثار منفی دارد چرا که کارخانه‌داران برای پرداخت در برداشت‌های دوم به بعد که سرعت فروش چای تا حدودی کاهش می‌یابد انگیزه کمتری برای پرداخت دارند و این بهانه را دارند که در مرحله اول برداشت وجهی پرداخت نکرده‌اند.
ندیمی تاکید کرد: پس درست این است که از همین شروع خرید برگ سبز چای مدیریت توامانی صورت گیرد و پرداخت وجوه از تجمیع سهم دولت و خریداران و کارخانه‌داران و صنعتگران انجام گیرد تا منابع دولت به یکباره به پایان نرسد و با کمبود بودجه روبه‌رو نشویم.
این نماینده مردم در مجلس نهم یادآور شد: در نامه‌ای به مسوولان در خصوص مسائل و زمزمه‌هایی که در بحث خرید برگ سبز چای و پرداخت وجوه فقط از محل 100 میلیارد تومان وجود دارد، ابراز نگرانی کردیم و گویی عنادی وجود دارد تا به سرعت منابع خرید تضمینی تمام و با کسری بودجه مواجه شده و مردم را مقابل دولت قرار دهیم.
او گفت: در حالی که باید از همین ابتدا سهم کارخانه‌داران و خریداران در پرداخت وجوه خرید برگ سبز چای به صورت جدی پیگیری شود زمزمه‌های عدم پرداخت تا ترغیب و تشویق پرداخت از سوی مسوولان سازمان چای بیشتر شنیده می‌شود.
نایب‌رئیس هیات تحقیق و تفحص از سازمان چای در مجلس تصریح کرد: با این روند گرفتار شرایطی که سال‌های پیش در بحث پرداخت‌ها روبرو بودیم و پولی را که خریداران باید پرداخت می‌کردند با تاخیر و با خواهش و التماس می‌گرفتیم دوباره تکرار نشود.
او تاکید کرد: مسوولان سازمان چای همکاری کنند تا شیرینی تلاش‌ها و کمک دولت و مجلس برای رسیدگی به وضعیت چایکاران و بهبود این صنعت با اختصاص 100 میلیارد تومان اعتبار خرید تضمینی و افزایش 30 تا 40‌درصدی قیمت خرید برگ سبز چای از همین ابتدا به تلخی مبدل نشود.
نایب‌رئیس هیات تحقیق و تفحص از سازمان چای در مجلس با یادآوری اینکه ابهامات و مسائل مربوط به صدور حواله واردات چای از سوی سازمان چای هنوز قابل پیگیری بوده و روشن نشده است، تصریح کرد: نرخ حواله‌ها و بسیاری از اطلاعات ثبت‌شده در وزارت جهاد کشاورزی نقاط مشکوک زیادی از باب اینکه خرید برگ سبز چای و پرداخت حواله بر مبنای منطق درستی استوار نبوده، دارد که باید تعیین تکلیف شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: صدور حواله‌های واردات به این نحو بوده است که ابتدا اطلاعات مورد نیاز را ارائه نکردند تا بر اساس این اطلاعات میزان خرید، خریدار و دلیل عدد تعیین‌شده در حواله مشخص باشد به عبارت دیگر قبل از تبیین سند، تبیین درخواست صورت گرفته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید