رییس جمهور در نشست خبری :

لشکر بیکاران در کشور منتظر نتیجه مذاکرات باشند

کدخبر: ۱۰۱۰۶۹
حسن روحانی در نشست خبری امروز در پاسخ به سوال خبرنگار اعتماد در رابطه با خبرنگار بازداشتی این روزنامه و هفته نامه تجارت فردا، گفت: قطعا به این موضوع در حد توان خود رسیدگی خواهم کرد.
لشکر بیکاران در کشور منتظر نتیجه مذاکرات باشند

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از تسنیم، نشست خبری رئیس‌جمهور با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

رئیس جمهور سخنان خود را با تبریک میلاد امام زمان(عج) آغاز کرد. وی همچنین به ملت ایران و رهبر معظم انقلاب به مناسبت 24 خرداد، سالروز انتخابات شکوهمند و تاثیرگذار سال گذشته تبریک گفت.

روحانی صحبت های خود را به این صورت آغاز کرد: در واقع انتخابات سال گذشته، احیای اعتماد عمومی، آن سرمایه بزرگ اجتماعی، بود. در این سرمایه اجتماعی اولا مردم به خودشان اعتماد کردند؛ اعتماد کردند به رای خودشان، به نظر خودشان، به عمل خودشان، به حضور خودشان در یک انتخابات بسیار مهم و سرنوشت‌ساز. ثانیاً مردم به نظام اعتماد کردند، اگر ملتی به نظام خودش، به صندوق آرای خود، به دولت خود اعتماد نداشته باشد و نداند که سرنوشت رأی او چیست و کجاست، از صبح زود پا نمی‌شود در صف‌های طولانی رای بایستد و وقتی نوبت رایش می شود با لبخند و اقتدار رایش را در صندوق انداخته و بعدش نیز شکر و حمد خدا را به جای آورد و منتظر بماند تا از این صندوق چه فردی به عنوان منتخب مردم اعلام می شود.

سوم اینکه مردم به راهی که منتخب مردم اعلام  کرده بود اعتماد کردند. اکثریت مردمی که در پای صندوق رای به راه تدبیر و امید و اعتدال و عقلانیت رای دادند، بدان معنا بود که این شعار را باور کرده‌اند، این راه را پذیرفته‌اند و معتقدند در شرایط فعلی کشور، منطقه و جهان، تنها میانه‌روی و اعتدال و فاصله گرفتن از افراطی گری و خشونت می تواند مسیر را برای توسعه کشور، رفاه و بهبود معیشت مردم و عزت بیشتر ملت بزرگ ایران تامین و تضمین کند.

نکته دوم آنکه در انتخابات 24 خرداد، مردم فهیم و شریف ایران خواستند به دنیا اعلام کنند که فشار، تحریم، تهدید، در مسیر اصلی مردم در آرمان های این ملت تاثیرنخواهد گذاشت. اگر بالاترین هدف تحریم‌کنندگان و تهدیدکنندگان آن بود که مردم را از نظام جدا کنند، مردم در پای صندوق انتخابات اعلام کردند که ما از انقلاب، نظام و کشورمان و منافع کشورمان هرگز جدا نخواهیم شد و نمیتواند فشارها و تحریم ها در اراده ملت بزرگی که سابقه تمدنی‌اش به هزاران سال قبل برمیگردد و از روز اول پیروزی انقلاب تا امروز در فراز و نشیب‌های مختلف ایستادگی کرده، این ملت را نمی توان از اهداف بلندش و آرمان‌های مقدس‌اش بازداشت. 

به گزارش اقتصاد  نیوز و به نقل از تــسنیم، روحانی افزود: انتخابات 24 خرداد پیام مهمی برای افراط داشت. افراطیون خارج که فکر میکردند با فشار و تهدید ملتی را به زانو در می‌آورند و پیام به افراط‌گران داخل که فکر می‌کردند طرفداران فراوانی دارند و می توانند راه افراط و خشونت را در کشور ادامه دهند. به گزارش تــــسـنیم، رئیس جمهور ادامه داد: انتخابات 24 خرداد یک نه بزرگ به تندروان خارج کشور و افراطیون داخل کشور بود. پیام 24 خرداد به جهان این بود که ملت ما راه اعتدال، راه آشتی، راه صلح و دوستی و راه تعامل با جهان و همچنین مسیر توسعه‌ی متوازن هماهنگ پایدار را برگزیده و این مسیر مسیر دائمی برای ملت بزرگ ایران خواهد بود.

من در اینجا لازم می دانم از مقام معظم رهبری به دلیل رهنمودهایشان برای شکوهمند شدن انتخابات 24 خرداد تشکر کنم. اگر رهنمودهایشان نبود و اگر اعلام نکرده بودند حتی آنها که از نظام و حکومت گله دارند اما به کشور علاقه دارند پای صندوق بیایند و اگر نگفته بودند که رای حق الناس است و اگر تصریح نکرده بودند که رهبری فقط یک رای دارد و هیچکس نمی داند آن رای متعلق به چه کسی است، و اگر نگفته بودند که ما در پی حماسه سیاسی هستیم، شاید چنین انتخابات شکوهمندی را ما تجربه نمی کردیم. هوشیاری مردم ما، بیداری مردم ما، ارشادات رهبری ما، همه دست به دست هم داد و البته بالاتر از همه عنایت خداوند، لطف خداوند، توجهات حضرت ولی‌عصر همه دست به دست هم داد و ملت بزرگ ما توانست پیروز انتخابات 24 خرداد 1392 باشد.

این ملت، در صحنه‌های بعد هم بدون تردید پیروز خواهد شد و موفق خواهد شد همه‌ی موانعی که دوستان نادان یا دشمنان پیش پای او گذاشته اند را به کنار زده و راه تعالی را طی کند و ادامه دهد.

سوالات خبرنگاران و پاسخ های رییس جمهور در ادامه می آید:

خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی: در زمان ثبت نام شما و بعد از انتخاب، چالش های مختلفی را کارشناسان پیش بینی می کردند. مصادیق این چالشها بخصوص در اقتصاد مشخص بود ولی در حوزه سیاست داخلی نمی شد مصادیقی مشخص کرد. به نظر می رسد متاسفانه همان چالش ها در سیاست داخلی گریبانگیر دولت شده و برخی دنبال حاشیه سازی برای دولت شما هستند. برنامه شما برای نیفتادن در این حاشیه ها چیست؟

روحانی: همانطور که دولت قبلاً شاید چند بار اعلام کرده، نقد مخصوصاً نقد سازنده، را دولت کاملا استقبال می کند. دولت خیلی دلش می خواهد هرکس حرف می زند با شناسنامه باشد. این به آن دلیل است که برخی نهادها، نهادهای ملی هستند، نهادهای ملی نمی توانند کار حزبی انجام دهند. نهادهای ملی نمی توانند اپوزیسیون دولت باشند. نهادهای ملی کارشان تلاش و خدمت به کل ملت، کشور و جامعه است. دولت، قوه مقننه، قوه قضائیه، نیروهای مسلح، شهرداری‌ها، حوزه های علمیه، دانشگاه ها، صداوسیما و... نهادهای عمومی و ملی هستند. اما احزاب و گروه‌ها، من به وزارت ارشاد توصیه میکنم هر حزب و جناحی که دنبال رسانه است، به سرعت مجوز رسانه به او داده شود، تا مشخص شود هر رسانه متعلق به کدام حزب و گروه است. نباید نهادهای ملی کار حزبی را انجام دهند. کار رسانه حرفه‌ای با جنگ روانی متفاوت است کاملا. لا اقل خود من و ماها بلدیم کار حرفه ای و رسانه یعنی چه. از همه عزیزان خواهش میکنم چه حامیان و چه منتقدان و حتی مخالفان دولت با روزنامه، سایت یا هر رسانه دارند به نام شناسنامه و حزبشان انتقاد کنند و یک وقت از پول بیت المال در مسیر دیگر استفاده نشود.

من به عنوان رئیس جمهور و مسئول اجرای قانون اساسی، با ادامه وضعیت که این یکسال چیزی نگفتم ولی بعدا خواهم گفت به عنوان وظیفه. اینکه عده‌ای دولت را در بخش های مختلف به چالش می کشند، اگر واقعا این چالش به معنای آن است که ابهامی روشن شود خوب است. اگر بحث ها به این معناست که میخواهند نقد کرده و راه بهتری پیش پای دولت بگذارند هم خوب است، اما اگر کسی دنبال مشغول کردن دولت و سنگ اندازی است تا حرکت ماشین دولت متوقف شود، این کار شایسته نیست و دولت هم خودش را مشغول نخواهد کرد. از قدیم به ما گفتند علیکم بالمتون لا بالحواشی. ما بر اساس متن وظیفه که قانون و قانون اساسی مشخص کرده حرکت میکنیم.

 

خبرنگار روزنامه آرمان: یک سال از حماسه ۲۴ خرداد گذشت و همه شاهد بودند که در مقابل هجمه های زودهنگام صبر پیشه کردید. در این یکسال فقط ۴۵ درصد فرمانداران تغییر کردند. بعضا مشاهده شد که عملکردشان با سیاست های دولت همخوانی ندارد. آیا عوض نشدنشان برای جلوگیری از فشار مجلس است یا تدبیر دولت؟

روحانی: آنچه دولت در پی آن است این است که همه آنها که مسئولیت اجرایی را در استانها و بخش ها برعهده دارند خود را مجری استراتژی های اجرایی و چارچوب های دولت متعهد بدانند. خب اگر کسی هست واقعا عمل میکند، کمک می کند، به وظیفه قانونی خود عمل میکنند. اگر دولت امروز اصرار دارد بر مساله اعتدال به دلیل آرای مردم است. اگر اصرار می کند بر عقلانیت و خرد جمعی بر این مبناست که مردم به خاطر همین شعارها به دولت رای دادند. بله نسبت به همه دولت های اول گذشته، این دولت تغییراتش کمتر از همه است. قرار ما با همه استانداران این بوده که مبنا شایسته سالاری است و اصلی که برای ما مهم است اینکه فردی که کار را به عهده میگیرد بلد باشد و خدمت کند و افراطی اینور یا آنور نباشد. حالا اینکه به چه جناحی منتسب است خیلی برای این دولت اهمیت ندارد. در زیر سقف هیئت دولت هم می بینید که وزرا و معاونین، تقریبا از هر حزب وجناحی در دولت داریم. البته برخی همیشه معتقد بودند چنین دولت ترکیبی موفق نیست و باید یکدست باشد. البته من به این عقیده نداشتم وهر جا کار کردم اینجوری کار کردم. من از این نظر در ۱۰ ماه گذشته پشیمان نیستم اصلا.

در عین حال من به استاندارهای محترم توصیه میکنم که اگر مواردی وجود دارد از فرمانداران و بخشداران که معتقد به راه دولت نبوده یا مجری چارچوب های دولت نیستند و یا شایستگی لازم را ندارند، برای تعویض یا تغییر آنها اقدام کنند.

 

خبرنگار ال‌ای تایمز: من اخیرا در جمعی از دوستان منتقد شما شرکت کردم و گزارش نوشتم. نگرانی آنها این است که اگر در ۲۰ جولای یا ۳۰ تیر مذاکره به نتیجه برسد، نتیجه‌ای برای اشتغال لشکر بیکاران و تحصیل کردگان ندارد و شکاف طبقات مرفه و نادار بیشتر خواهد شد. در نتیجه در ازای این مذاکرات چیزی نصیب لشکر بیکاران نشده. دیگر اینکه این گفتگو شایع شده که از اصحاب کلیساداران آمریکا کسی برای شما از طرف اوباما پیام ‌آورده است.

 

روحانی: نسبت به مساله اولی که اشاره کردید، اگر میخواهیم برای اشتغال کاری کنیم، آن خیل بیکاران یا لشکر بیکاران یا جوانان عزیز منتظر شغل که عددشان بالاست و اکثرشان تحصیل کرده هستند، اتفاقا یکی از راه هایش این است که مذاکرات به نتیجه برسد. چرا که اگر برسد تحریم ها برداشته شده و سرمایه گذاری روانتر در ایران انجام می شود. اگر میخواهیم مساله بیکاری را حل کنیم با وام حل نمی شود با رشد اقتصادی حل میشود. در سال ۹۱ و حتی ۹۲، که البته در ۹۲ آمار ندادند هنوز، در ۹۱ رشد ما منفی بود. اول -۵ ممیز ۸ بود که بعد تبدیل شد به -۶.۷ یا ۶.۸. حالا نزدیک ۷ است به هر حال. یعنی رشد منفی ما در سال ۹۱ چیزی نزدیک به منهای ۷ است. این رقم تکاندهنده‌ای است. در سال ۹۲ هم ما خیلی دلمان می خواست که به هرحال منفی نشود. تلاش ما این است که در سال جاری رشد ما مثبت باشد و انشاءالله به این هدف خواهیم رسید.

اگر میخواهیم مساله بیکاری حل شده و اقتصاد و اشتغال رونق کند، راهش سرمایه و تکنولوژی است. دولت هم باید تلاش کند زمینه را مساعد کند برای اشتغال. نمیخواهم بگویم اگر تحریم ادامه یابد ما اشتغال را حل نخواهیم کرد. نمیخواهم بگویم تنها راه پایان تحریم است ولی پایان تحریم کمک میکند به این بحثی که مطرح کردید. اینکه اگر تحریم ها برداشته شود یک عده ای پولدار می شود از غصه های بیجایی است که کشور را به عقب برده است. این یکی از مشکلات فرهنگی و بینشی ما بوده. همین حرف که یکی پولدار می شود اختلاف بیشتر می شود یعنی امنیت کافی به سرمایه دار نمیدهیم و یقه اش را میگیریم. این حرف کاملا باطل است. کاملا نادرست است. سرمایه گذاری آزاد است و فقط قانون حاکم است. جز قانون چیز دیگری را در این زمینه نمی پذیریم. بنابراین این دلنگرانی خیلی مبنای درستی نخواهد داشت. اما اینکه پیغام دریافت کرده باشم، توسط فردی، ما که هیچ کشیشی را و هیچ کاهنی را ندیدیم.

 

حالا اینکه خیلی مساله واضح باشد و همه بدانند، اگر بنا باشد بین من و اوباما پیامی رد و بدل شود، پیچیدگی اینطوری ندارد. او نامه می نویسد و من می نویسم. از ابتدای ریاست جمهوری او و من نامه هایی و پیام هایی رد و بدل کردیم. ما اصلا مشکلی نداریم. راه های فراوانی-البته نه به عدد خلایق- رسمی و غیررسمی هست. بعلاوه اینکه معاونان وزارت خارجه ما در حال مذاکره هستند. و اگر پیامی باشد می دهند.

 

خبرنگار فارس: بخش تولید یکی از بخش هایی است که همواره مورد توجه شما و دولت بوده. با توجه به این مساله عدم تفکیک نیازمندان از غیرنیازمندان و امکان تکرار مشکل کسری اعتبار در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، دولت تاکنون چقدر از اعتبارات ۱۰ هزار میلیاردی برای تولید را پرداخت کرده است.

روحانی: یکی از اهداف مهم ما مساله تولید است؛ و هم برای رشد اقتصادی ما نیازمند تولیدیم هم برای اشتغال و هم برای یارانه ها، بخشی از درآمد یارانه‌ای ما اختصاص خواهد یافت به بخش تولید. حالا حداقل بخشی از آن ۱۰ هزار به بخش تولید در برق اختصاص یافته است که اعلام شده. حتما بخشی از یارانه را به تولید اختصاص می دهیم کما اینکه دادیم. اما اینکه رقمش چقدر خواهد بود مشخص نیست. در یارانه مرحله دوم اولویت هایی با مجلس درنظر گرفتیم، یک موضوع مهم موضوع سلامت است که داریم دنبال میکنیم و بخش بزرگی از درآمد یارانه ما به آن اختصاص می یابد تا نگرانی مردم ما روز به روز در این زمینه کمتر شود. ما بیمه را همگانی کردیم برای همه آنهایی که صاحب دفترچه بیمه نبودند برایشان صادر کردیم. درمراجعه به بیمارستانهای دولتی امروز تسهیلات فراوانی برایشان است. بیماران صعب العلاج و خاص را تحت پوشش قرار دادیم و در مجموع کمک زیادی در این زمینه کردیم. داروهای تحت پوشش بیمه را افزایش دادیم. البته بار سنگین مالی بر دوش دولت گذاشته شده. دولت فکر میکند این کار ضروری است تا مردم بتوانند در نظام سلامت آسودگی داشته باشند. البته در بخش های دیگر مانند امنیت غذایی هم از یارانه خرج میکنیم. یا در بحث محیط زیست و حمل و نقل عمومی. در بخش تولید عمدتا در شورای هماهنگی اقتصادی هم ۲ جلسه گذاشتیم. تولید نیازمندی اولیه‌اش، سرمایه در گردش است که بتواند حرکت کند و متحول شود.

 

درسرمایه در گردش هم مشکلاتی در بانکها داریم که جلسه می گذاریم برای حل آن. انشاءالله ما راه را ادامه می دهیم و در حد توان درآمدیمان اجرا خواهیم کرد آن بخشی که در سوال بود و حمایت از تولید بود.

 

خبرنگار اعتماد: یکی از وعده های شما اعاده حقوق شهروندی بوده و هست. منشور حقوق شهروندی شروع شد، الان به جاست که بگویید امروز دقیقا این منشور در چه مرحله‌ای است و آیا ضمانت اجرایی هم خواهد داشت؟ با توجه به اینکه بخشی از نقض حقوق شهروندی در جاهایی خارج از دولت صورت میگیرد، دولت برای پایان دادن به آن چه میخواهد بکند؟ خانم صباآذرپیک همکار رسانه ای ما مدتی است در بازداشت است اگر می شود وضعیت ایشان را پیگیری کنید.

روحانی: موضوع حقوق شهروندی یکی از قول هایی بود که من در دوران تبلیغات انتخاباتی ام به مردم وعده داده بودم که منشوری را تحت عنوان حقوق شهروندی در اختیار مردم می گذارم و تلاش میکنم برای اجرای آن. این منشور در ۱۰۰ روز اول تهیه شد و در اختیار افکار عمومی و دانشگاه قرار گرفت. نظرات بسیار زیادی درباره آن آمد که بخش حقوقی قرار شد اصلاحات لازم را بر اساس آن نظرات انجام دهد. این کار انجام شده و اخیرا به من داده‌اند. خود من باید یک دور دیگر این متن را با مشاورینم بخوانم و نهایی کنم برای انتشار.

امیدوارم تا پایان یکسال دولت که ۲ ماه مانده، منتشر شود. نکته مهمتر این است که چطوری اجرایی می شود. مبنای این منشور فصل سوم قانون اساسی و حقوق ملت است و نکاتی که مثل فرمان ۱۰ ماده ای امام یا فرمان ۸ ماده ای امام یا فرامین دیگری که رهبر معظم انقلاب داشتند. اینها را هم مدنظر قرار می دهیم در این منشور. این منشور در واقع وقتی نهایی می شود ۲ قسمت دارد. یک قسمتی که دولت می تواند اجرا کند که تبدیل به مصوبه و دستورالعمل هیئت وزیران می شود و ابلاغ خواهد شد. یک بخش دیگر که مربوط به دستگاه های دیگر می شود اگر قانونی بیابیم به آن استناد می کنیم ولی اگر قانون دیگری بخواهد نیاز به لایحه و تصویب مجلس است. یکی از چیزهایی که در قدرت ما نیست و نباید هم باشد وضع قانون است که در اختیار مجلس است. امیدواریم با اجرایی شدن این منشور کمکی شود به مردم. نسبت به فردی هم که گفتید در حد توان خود تلاش می کنیم پیگیری کنیم از دستگاه قضایی تا اگر مشکلی دارد حل شود.

 

خبرنگار بی‌بی‌سی: شما در اظهارات پنج شنبه فرمودید ایران خشونت را تحمل نمی کند و آماده است با تروریسم در منطقه با جدیت برخورد کند. مشخصا ایران چه برنامه ای برای برخورد با گروه داعش و مسائلی که در شمال عراق است دارد. اگر برنامه مشترکی با آمریکا باشد همکاری خواهد کرد؟

روحانی: موضوع تروریزم در منطقه بسیار مهم است. این مساله سالهاست شروع شده، ابتدایش هم در کشورهای همسایه شرقی ما اول شروع شد. در افغانستان و پاکستان و مثل بیماری مسری سرایت کرد به بخش های دیگر. در ماه های اخیر تروریزم خیلی حاد بود. در سوریه همه گروه ها بودند و می جنگیدند. در عراق هم گرو‌ه های تروریستی در عراق فعال بودند در استان الانبار. ظاهرا نتیجه انتخابات اینها را عصبانی کرده. اینکه تروریزم دموکراسی را تحمل نمیکند مساله اصلی است. یعنی اداره کشور یا با صندوق رای می شود یا جعبه مهمات. دموکراسی می گوید صندوق رای، تروریزم می گوید جعبه مهمات. دعوای اصلی بین این دو جعبه است. عراقی که تازه انتخاباتش پایان یافته، انتخابات فراگیر و بسیار خوب. خوشبختانه امروز انتخابات دیگری در افغانستان داریم که امیدواریم به خوبی انجام گیرد و منتخب مردم بتواند آینده افغانستان را به دوش بکشد. ولی در عراق اینکه شکست در انتخابات را با تروریزم جبران کنیم؟ وقتی شهری مثل موصل سقوط می کند به معنای حرکت موفق یک گروهک تروریستی نیست. چیزها و هماهنگی های دیگری هست. یعنی شکست خوردگان امروز متوسل شده اند به سلاح و گلوله برای جبران شکست. این اشتباه بزرگ است.

هر کس در عراق مرتکب این اشتباه شده، خطای بسیار بزرگی است. نمی شود شکست در انتخابات را با کشتن مردم جبران کرد یا انتقام کرد. ما اصولا از حرکت تروریزم در منطقه هرکجا که باشد نگرانیم. من در سازمان ملل به همین دلیل افراطی گری و خشونت را به عنوان یکی از مسائل اصلی مطرح کردم که دنیا باید دست به دست هم دهد در برابر اینها. در سیکا که در شانگهای بودیم، یکی از مصوبات همین بود که طرح ویو را همه کشورها اجرایی و عملیاتی کنند. خیلی از کشورهای منطقه عضو سیکا هستند. ۲۶ کشور آسیایی.

ما راهی نداریم جز مقابله با تروریزم. البته ما دوست و همسایه عراقیم و روابطمان با عراق بسیار نزدیک و صمیمانه است. کمکی دولت عراق از ما بخواهد مورد رسیدگی قرار میدهیم. البته تا امروز از ما درخواست کمک خاصی نشده ولی ما آمادگی کمک داریم در چارچوب قواعد بین المللی و درخواست رسمی دولت و ملت عراق.

آمریکاییها ممکن است اقداماتی بخواهند بکند من مطلع نیستم اما آنچه برای ما امروز مهم است خواست ملت عراق و دولت این کشور است. و ما آمادگی داریم اگر کمکی دولت و ملت عراق بخواهد. به ملت خودمان اطمینان می دهم که ملت عراق خودش قادر است تروریزم را دفع کند. فتوای آیت الله سیستانی که گفته هر کس میتواند برای دفاع از خودش و کشورش سلاح به دست بگیرد، فتوای بسیار مهمی است. ایشان مورد احترام همه است. به نظرم عراق خودش می تواند مشکل را حل کند.

 

خبرنگار آریا: آیا احتمال برخورد مستقیم ایران با داعش ولو با درخواست مستقیم دولت و ملت عراق وجود دارد؟

 

روحانی: اینکه گروهک های تروریستی از طرف های کشورهای خارجی حمایت می شوند خیلی روشن است و جای تردید نیست. متاسفانه برخی کشورهای منطقه از لحاظ مالی به اینها کمک میکنند. برخی از لحاظ تسلیحاتی. کشورهای قدرتمند دیگری هم هستند مخصوصا غربی ها که آنها هم دارند کمک میکنند. هم از نظر سیاسی و هم از نظر تبلیغاتی و هم مالی و تسلیحاتی. موضوع تروریزم به نفع هیچکس نیست. حتی آن کشورهایی که امروز کمک میکنند همین تروریزم در آینده بلای جانشان خواهد شد. شنیدم یک مقام رسمی از غیر غرب به من می گفت که اروپایی ها پشت پرده خیلی تلاش هستند که هرچه این گروه های تروریستی هستند در سوریه کشته شوند تا به کشور خودشان برنگشته و دردسر شوند. اگر این راست باشد از آن دورویی ها و نفاق های تاریخی است که کشوری که باید از تبعه خودش دفاع کند آرزو کند آن تبعه در درگیری دیگر از بین برود.

 

ایران اگر یک گروه تروریستی به مرزهای ما نزدیک شود حتما برخورد خواهیم کرد. اگر احساس تهدید کنیم قطعا برخورد می کنیم با همه وسایلی که نیاز است. این امنیت ملی خودمان است. اما در کشور دیگر کمک کردن یک مقوله است، ورود مقوله دیگر. دولت عراق درخواست کند ممکن است هر کمکی که ملتشان بخواهد بکنیم. اما ورود نیروهای ایرانی تا کنون مطرح نبوده. در هیچ کشوری هم از اول جمهوری اسلامی تا کنون، اینکار را نکردیم که نیروهای ما وارد عملیات شوند در کشوری دیگر. ممکن است نظری مشورتی بدهیم ولی اینکه وارد شویم و نیروهایمان وارد عملیات شوند تا امروز نبوده و من بعید می دانم چنین مساله ای پیش بیاید.

 

خبرنگار سی‌بی‌اس: با توجه به اینکه زمان توافق نهایی نزدیک است، در صورت طولانی تر شدن مذاکرات و به نتیجه نرسیدن، آیا کماکان موضع شما و جمهوری اسلامی همان اعتدال و نرمشی است که در پیش گرفتید یا اینکه با توجه به در پیش بودن انتخابات کنگره آمریکا و بعدش ریاست جمهوری آمریکا، با عوض شدن هیئت حاکمه آمریکا و قدرت گرفتن جمهوری خواهان، اگر موضع سخت تری داشته باشند شما تغییر موضع خواهید داد؟

 

روحانی: در مذاکرات با ۵+۱ از آغاز این دولت نشان دادیم که این دولت به جد آمادگی دارد برای مذاکره و معتقد است که این مساله تنها از طریق مذاکره حل و فصل می شود. لذا ۱۰۰ روز بعد از تشکیل دولت مذاکره جدی شروع شد و علیرغم بسیاری از پیش بینی ها در زمان نسبتا کوتاهی به توافق اولیه موقت دوطرف دست یافتند که بسیار حائز اهمیت بود. بعضی ها پیش بینی نمی کردند و تندروها هم بسیار عصبانی شدند. دیدید که صهیونیست ها چقدر عصبانی شدند. توافق هسته‌ای به نفع جهان و منطقه است، حالا اقلیت تندرویی در داخل آمریکا یا رژیم تندرویی در منطقه باشند یا در داخل ایران هم ممکن است عده ای محدود تندرو باشند که خوشحال نباشند ولی اینها مهم نیست. مهم این است که ایران به دنیا نشان داد که به جد دنبال مذاکره است. امروز کسی در دنیا در این فکر میکنم تردید نداشته باشد. برای همه روشن است که ایران هم اهل مذاکره است و هم در مذاکره جدی است.

 

نکته دوم، اگر مذاکرات هم در پایان تیرماه یا ۲۰ جولای، به توافق نهایی دست نیابیم، این روشن باشد که هیچوقت شرایط به قبل برنخواهد گشت. آمریکا و ۵+۱ همه اگر جمع شوند محال است شرایط قبل تکرار شود. آن نظام تحریم شکسته شده، و روز به روز آنها دارند می بینند ما داریم چه می کنیم. تمام روابط خارجی ما که مذاکرات هسته ای نیست. ما روابط خارجی بسیار مفصل اقتصادی با خارج داریم. قراردادها و گرو ه هایی که دارند می آیند. اصلا وضع به شرایط سابق برنمیگردد. این روشن باشد. البته آمریکاییها می دانند.

اگر روزی در مذاکرات شکستی باشد قضاوت افکار عمومی دنیا این خواهد بود که تندروهای آمریکا و صهیونیست ها مانع شدند. ایران دنبال حل مساله است و در راه حل آن قدم خواهد گذاشت. لذا اتهامات گذشته علیه ایران، قابل تکرار دیگر نیست.

نکته بعدی، این دولت ضمن اینکه در مذاکرات بسیار جدی است اما برای هر شرایطی پیش بینی لازم را کرده. ما جلسات فراوان داریم. اینکه میگوییم تورم را تا پایان سال به ۲۵ می رسانیم، البته خیلی از کارشناسان به من میگویند کمتر از این هم می شود.

با تمام کارشناسان و مسئولان اقتصادی نشستیم بحث کردیم که با وجود شرایط تحریم باید بهبود اقتصادی انجام شود. ما راه را باز کردیم. اقتصاد ما امسال رونقش از همین حالا شروع شده. اشتغال از ۱۲ و خرده‌ای به ۱۰ و خرده‌ای رسیده. درحالی که هنوز مذاکرات به نتیجه نرسیده. تورم نقطه ما ۴۲-۴۳ بود ولی امروز ۱۶-۱۷ است. من فکر نمیکنم این مقدار پایین آمدن تورم سابقه داشته باشد. بنابراین راه پیش روی ما باز است اما در عین حال هم ما جدی هستیم و هم معتقدیم تا پایان تیرماه قابل حل و فصل است. البته در مذاکرات اختلاف داریم و در برخی موارد اختلاف اساسی است. در برخی مسائل اختلاف نداریم، یک اینکه ایران غنی سازی را ادامه خواهد داد. هیچ بحثی در این زمینه وجود ندارد. یک وقت کسی در مخیله‌اش نیاید که غنی سازی در ایران متوقف شود. این تمام شد که بعضی یک وقتی شعار میدادند ایران حق غنی سازی ندارد.

دوم اینکه اگر توافقی صورت گیرد باید کل تحریم برداشته شود. این را هم اختلافی نداریم. کمااینکه در این ۶ ماه تحریم فلزات گرانبها و ماشین و ... برداشته شد.

 

بهترین راه حل توافق است، اگر توافق نشود ما مشکل چندانی نخواهیم داشت. حل مساله نهایی در ۵ هفته باقی مانده بهترین فرصت است و غرب ب�%

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید