بنیانگذار موسسه محک:

بخش خصوصی باید بتواند نقش اجتماعی خود را ایفا کند

کدخبر: ۱۱۱۴۳۰
در آستانه برگزاری سومین همایش بین المللی مسوولیت های اجتماعی شرکت ها با محوریت توسعه پایدار، بنیانگذار محک از نقش بخش خصوصی در کمک به خیریه های می‌گوید.
بخش خصوصی باید بتواند نقش اجتماعی خود را ایفا کند

سعیده قدس،‌ در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز گفت: بخش خصوصی در شکل گیری محک تاثیری نداشته است اما برای توسعه این ایده و اجرای آن و بالا گرفتن توانمندی‌ها، بدون شک بخش خصوصی نقش عمده‌ای داشته است.

بنیانگذار محک خاطرنشان کرد: به طور طبیعی وقتی دارندگان سرمایه در جامعه به کمک‌های ما پاسخ می‌دهند می‌توان گفت به نوعی بخش خصوصی بوده است البته باید توجه داشت که این کمک‌ها به صورت فردی بوده و کمک‌های بخش خصوصی در قالب‌های سازمان یافته مثل کمک اتاق بازرگانی تا به حال نبوده است.

قدس اظهار کرد: تمام بحث ما در این کنفرانس این است که مسوولیت اجتماعی بخش خصوصی چگونه باید تعریف شود و چگونه مفید است. نکته قابل توجه در این واژه این است که تعریف عمومی آن راحت است. به طور خلاصه این است که بخش خصوصی یک معضل اجتماعی را می‌گیرد و به عنوان مثال در آلودگی آب کمک می‌کند. اما امروزه میل به کمک کردن به این صورت از بین رفته است زیرا بسیاری از این کار‌ها که در سطح دنیا انجام شده است، ‌ گا‌ها مضر بوده است.

وی افزود: ما امروز پس از گذشتن ربع قرن از طرح عبارت مسوولیت اجتماعی در حال پرداختن به این نکته هستیم که بخش خصوصی چگونه باید کمک کند که این کمک پایدار باشد. در این کنفرانس قرار است استراتژی‌هایی تبیین شود که در دراز مدت مفید باشد و کارهایی شبیه برداشته شدن جنگل آمازون برای ایجاد کار انجام نشود.

بنیانگذار محک گفت: موارد زیادی در سطح جهان انجام شده است که در عمل نشان داده شده است که هرچند در ابتدا نیاز خیرخواهانه بوده اما در درازمدت یا موثر نبوده و یا مضر بوده است در حالی که مسئولیت اجتماعی یک مسئولیت بزرگ است که باید صحیح انجام شود.

قدس درباره میزان کمک‌های بخش خصوصی ایران اظهار کرد: از هر ۱۰۰ وحد اجتماعی که ما تاکنون به آن‌ها مراجعه کردیم، ۹۰ واحد به ما پاسخ مثبت داده‌اند که در بخش‌های تولید، ‌ صنعت، ‌تجارت و حتی کشاورزی بوده‌اند. البته نمی‌توانم اسم ببرم اما باید گفته شود که کمتر از ۱۰ درصد به ما پاسخ منفی دادند که قطعا آن ۱۰ درصد یا آگاهی ندارند و یا توان کمک کردن ندارند.

وی خاطرنشان کرد: سرطان زاییده زندگی صنعتی است و در همه جای جهان افزایش چشمگیری داشته است. به طور طبیعی بخش دولتی به تنهایی نمی‌تواند حمایت کاملی از بیماران داشته باشد و وجود موسسه‌های خیریه مردم نهاد افزایش پیدا می‌کند.

قدس گفت: دو دوره که این قبلی این کنگره برگزار شده توانسته است در رشد این اندیشه سهم به سزایی داشته باشد. ۷ سال پیش‌ واژه مسوولیت اجتماعی شناخته شده نبود. اما امروزه این واژه بسیار مصطلح است و حتی در تبلیغات شرکت‌ها هم یا این کلمه به کار می‌رود یا مفهمومی شبیه به این بیان می‌شود.

بنیانگذار محک در پایان گفت: ما امروزه به دلیل مشکلات بسیار عدیده بخش خصوصی انتظاری از آن‌ها نداریم. اما آرزو می‌کنم بخش خصوصی به درجه‌ای از توانایی برسد در کنار هزینه‌های خود، توانایی هم برای ایفای نقش اجتماعی خود را هم داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید