تماس تلفنی موگرینی با ظریف و کری / موگرینی: نباید فرصت تاریخی برای توافق را از دست داد

کدخبر: ۱۱۲۵۵۹
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در تماس تلفنی با وزرای خارجه ایران و آمریکا و همچنین در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، گفت: نباید «فرصت تاریخی» رسیدن به توافق را از دست داد.
تماس تلفنی موگرینی با ظریف و کری / موگرینی: نباید فرصت تاریخی برای توافق را از دست داد

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه‌شنبه شب در تماس‌های تلفنی جداگانه با محمد جواد ظریف و جان کری، وزیران خارجه ایران و آمریکا، گفت‌وگو کرد.

بنا بر اعلام سخنگوی خانم موگرینی وی در این تماس‌ها گفته است: «در این مرحله حساس از مذاکرات، اتحادیه اروپا کاملا به تسهیل مذاکرات برای رسیدن به یک توافق جامع، متعهد است. ما نباید این فرصت تاریخ را از دست دهیم.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه نیز بخشی از سخنرانی خود در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در شهر ژنو را نیز به مذاکرات هسته‌ای با ایران اختصاص داد. وی در این رابطه گفت: «بگذارید چند کلمه‌ای هم در مورد مذاکرات بسیار مهمی که کمی دورتر از اینجا، یعنی در مونترو، همین چند ساعت آنطرف‌تر، در جریان است، صحبت کنم. همانطور که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مشخص کرده، اتحادیه اروپا نقش تسهیل‌کننده مذاکرات را بر عهده دارد. بگذارید بگویم که (مذاکرات) دارد خوب پیش می‌رود.»

وی افزود: «ما کاملا به تسهیل توافقی که یک توافق خوب است، متعهد هستیم. ما می‌گوئیم، خطاب به همه آن‌هایی که ممکن است تردیدهایی داشته باشند، ما توافقی نمی‌کنیم که توافق خوبی نباشد، یعنی نسبت به اینکه برنامه هسته‌ای ایرانی‌ها کاملا صلح‌آمیز است، اطمینان ندهد. همه تلاش‌های ما در این راستا است.»

تماس تلفنی موگرینی با دیپلمات‌های ارشد ایران و آمریکا در آستانه برگزاری دور تازه مذاکرات هسته‌ای مدیران سیاسی ایران و گروه موسوم به 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) در شهر مونترو سوئیس، صورت گرفته است.

در دو روز گذشته نیز وزیران خارجه ایران و آمریکا، معاونین آن‌ها و همچنین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا، دیدارهای متعددی داشته‌اند. طرف غربی اعلام کرده است که طرفین برای رسیدن به تفاهم سیاسی تا پایان ماه مارس (اوایل فروردین) تلاش می‌کنند.

عراقچی: به دنبال «پیشرفت بزرگ» هستیم
در همین حال، معاون وزیر خارجه کشورمان گفت: هدف آمریکا و ایران حصول به پیشرفتی بزرگتر از آنچه که در آخرین دور مذاکرات در مورد برنامه هسته‌ای ایران حاصل شده بود، است.

سید عباس عراقچی روز چهارشنبه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: آخرین بار (در ژنو ) ما به یک پیشرفت رسیدیم. ما تلاش می‌کنیم پیشرفت‌های بیشتری حاصل شود، اما اکنون برای گفتن این حرف خیلی زود است.

وزیران خارجه ایران و آمریکا شامگاه دیشب به سومین دور مذاکرات خود در مونترو سوئیس پایان دادند و نشست فنی صالحی و مونیز تا پاسی ازشب ادامه داشت.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا به همراه هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز نشستی دیگر برگزار کردند.

مذاکرات بین ایران و آمریکا از صبح امروز (چهارشنبه) از سر گرفته می شود. مذاکرات هسته‌ای فردا (پنج‌شنبه) نیز با حضور سایر نمایندگان کشورهای 1+5 ادامه می‌یابد.

منبع: خبرگزاری‌های فارس و ایسنا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید