سیگنال‌های اقتصادی سخنگوی قوه قضاییه

کدخبر: ۱۲۲۰۴۲
هشتاد و یکمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه دیروز در حالی برگزار شد که بخش مهمی از اظهارات محسنی اژه‌ای به مسائل اقتصادی و فسادهای ماه‌‌های اخیر مربوط می‌شد. اما سیگنال‌های اقتصادی این نشست خبری چه بوده است؟
سیگنال‌های اقتصادی سخنگوی قوه قضاییه

به گزارش اقتصادنیوز، با بالا گرفتن موضوع مذاکرات هسته‌ای در روزهای اخیر یکی از مهمترین مواردی است که سخنگوی قوه قضاییه به آن اشاره کرد. وی در پاسخ به این سوال که قوه قضاییه چه برنامه‌ای برای بعد از تحریم‌ها و حفظ امنیت سرمایه‌گذاران خارجی در ایران دارد؟ گفت: دولت به دنبال این است که موانع را بررسی کند. چه در رابطه با سرمایه‌گذاران خارجی و چه در رابطه با سرمایه‌گذاران داخلی هر زمان و در هر جایی که نیاز به کمک و حمایت قوه قضاییه باشد، دستگاه قضایی ورود پیدا می‌کند.

این اظهارات اژه‌ای به این موضوع اشاره می‌کند که همزمان با حل مشکلات سیاسی در مناسبات اقتصادی ایران با کشورهای دیگر، بخش‌های دیگر از جمله قوه قضاییه هم در تلاش است تا راه را برای افزایش مبادلات و جذب سرمایه‌های خارجی فراهم کند.

جدای از این موضوع، بخش مهمی از اظهارات اژه‌ای به توضیح آخرین اخبار مربوط به پرونده‌های فساد دولت قبل اختصاص داشت. محسنی اژه‌ای در رابطه با سؤالی مبنی بر جزئیات بیشتر از پرونده بقایی و اینکه آیا نام مسئول دیگری از دولت سابق به‌عنوان معاونت در این پرونده مطرح شده است، گفت: تا مراحل نهایی پرونده یا دستکم مراحل نیمه نهایی پرونده نمی‌توان عناوینی را اگر وجود داشته باشد مطرح کرد، چرا که ممکن است اتهامات کنونی پرونده تا پایان رسیدگی رفع شود و یا ممکن است بازپرس افرادی را به عنوان مطلع اظهار کند. اژه‌ای در مورد پرونده فرودگاه قشم و حجم این تخلفات گفت: از حجم تخلفات اطلاعی ندارم و هنوز مشخص نشده است، ولی 2 تا 3 نفر در این پرونده بازداشت شدند.

همچنین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤالی در مورد پرونده دکل مفقودشده گفت: پرونده هنوز به پایان نرسیده و معلوم نیست که آیا کلاه گذاشته‌اند یا با آن شرکت خارجی تبانی بوده است و اگر بگوییم مفقود شده‌اند درست نیست. گزارش‌هایی در مراحل مختلف انجام شده؛ گزارشی هم در دو سه مرحله آمده و نهایی‌اش هم آمده، پرونده تشکیل شده، در دادسرای تهران است، یک نفر بازداشت است و تحقیقات ادامه دارد.

بخش دیگری از اظهارات اژه‌ای مانند دو سال گذشته به توضیح در مورد پرونده بابک زنجانی مربوط می‌شد. با گذشت بیش از دو سال از دستگیری بابک زنجانی انتقاداتی به کند بودن رویه پیگیری این پرونده هم در رسانه‌ها و هم در میان نمایندگان مجلس عنوان شده بود. اژه‌ای در واکنش به این انتقادات گفت: منظور از کند بودن رسیدگی را نمی‌دانم، چرا که انصافاً از زمان بازداشت وی، اقدامات فوق‌العاده‌ای انجام شده است و شاهد این مدعا کیفرخواست ایشان است، چنان که اکنون دادگاه در رابطه با مطالعه این پرونده با توجه به وسعت بازجویی‌ها و تحقیقات، درمانده است. در برخی موارد متهمین در بازجویی در رابطه با محل پول‌ها همکاری می‌کنند، ولی این متهم در دادسرا همکاری نکرد و تا آخر بازجویی‌ها نیز در این زمینه اطلاعات نداد، برای همین در همین رابطه چند بار هیأت‌هایی به خارج از کشور اعزام شدند تا پول‌ها را ردیابی کنند و اقدامات زیادی در سیستم‌های مالی و بانکی داخل کشور روی داد.

همچنین اژه‌ای درباره این موضوع که برخی از نمایندگان گفته بودند احتمالا بابک زنجانی در زندان هم نیست گفت: در رابطه با اینکه نماینده‌ای گفته باشد شاید ایشان در زندان حضور ندارد، فکر نمی‌کنم نماینده‌ای چنین حرفی را بزند، ضمن اینکه نمایندگان درخواستی قانونی از قوه قضائیه داشته باشند پذیرفته می‌شود.

بخش دیگر اظهارات اژه‌ای به ساخت‌وسازهای غیرمجاز و برخورد با قوه قضاییه با آن اختصاص داشت. به گفته اژه‌ای قوه قضاییه بیش از هزار مورد رفع تصرف و تخریب در سه ماه گذشته و تخریب چندین کیلومتر دیوار غیرمجاز فقط در سال 94 در استان تهران داشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید