اقتصادنیوز گزارش می‌دهد:

جنجالی‌ترین پرونده پولی هفته اخیر/حاشیه‌ای که 3 عضو کابینه را درگیر کرد

کدخبر: ۱۲۶۱۱۴
اگرچه رئیس صندوق توسعه ملی نامه‌ دلجویانه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی نوشت و اعلام عمومی کرد که هیچ مشکلی میان این دو نهاد نیست، اما گویا مشکل وجود دارد و سخنگوی دولت از این دو خواسته بدون رسانه‌ای کردن اختلافات خود را حل کنند.
جنجالی‌ترین پرونده پولی هفته اخیر/حاشیه‌ای که 3 عضو کابینه را درگیر کرد

به گزارش اقتصادنیوز، داستان میان صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی از دو هفته پیش اغاز شد. زمانی که صفدر حسینی در اتاق تهران و حاشیه ان انتقاداتی به بانک مرکزی در دولت گذشته وارد کرد و گفت این بانک محرم خوبی برای پول‌های صندوق نبوده و برداشت‌های نابجایی از آن داشته است. بخش دیگری از سخنان حسینی در این نشست هم سوءبرداشت شد. حسینی گفت پیش‌بینی ورودی صندوق در سال 94، 5 میلیارد دلار پیش‌بینی شده اما بر اساس قانون بودجه 12 میلیارد دلار این صندوق تعهد اجرا دارد که شدنی نیست.

رسانه‌ها از این سخن سوءبرداشت کردند و نوشتند دولت و بانک مرکزی 12 میلیارد دلار بدون مجوز از صندوق برداشت کرده است. هم صندوق توسعه ملی و هم رئیس آن دو دو نامه جداگانه این مساله را تکذیب کردند و حتی صدر حسینی در نامه‌ای رسما اعلام کرد انتقاداتش متوجه ولی الله سیف، دوست و همکار 20 ساله‌اش نیست و انتقادش به رویه دولت قبل بوده و هیچ اختلافی میان بانک مرکزی و صندوق نیست. اما سخنگوی دولت در نشست خبری در جمع خبرنگاران پرده از اختلاف میان این دو نهاد برداشت و گفت : از آقای صفدر حسینی، رئیس صندوق توسعه ملی ایران و بانک مرکزی می خواهم که این سخنان را به رسانه‌ها نکشند و اختلافات خود را طور دیگری حل کنند‬.

محمدباقر نوبخت در خصوص صندوق توسعه ملی گفت: این صندوق در آغاز دولت یازدهم دارای منابعی بود و بخشی از تصمیمات، قبل از دولت یازدهم نسبت به دارایی های این صندوق اتخاذ شده بود. مثلا در گذشته تصمیم گرفته شده بود که بخشی از این منابع به شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نفت سپرده‌گذاری و سرمایه‌گذاری شود و امیدواریم این سرمایه‌گذاری‌ها در آینده به سود برسد.

وی گفت: صندوق الان می‌گوید که این پول‌ها نباید واگذار می‌شد و اگر دولت می‌خواست پولی را به شرکت‌ها بدهد نباید به حساب صندوق واریز و سپس به آنها پرداخت می شد.آنچه در این دولت انجام شده این است که هیچ صنفی از این صندوق بدون مجوز قانونی بهره مند نشده است.

یک جمله ساده صفدر حسینی در نشست اتاق ایران دو هفته است که دولت را درگیر خود کرده و دولتمردان هر کدام به نوعی در پی حل مساله هستند و دارند تلاش می‌کنند اختلافات را حل کنند. اختلافی که مشخص نیست چرا ایچاد شده و دقیقا به چه مساله‌ای باز می‌گردد. البته دولت‌ها همواره به برداشت بی‌رویه از صندوق توسعه ملی محکوم شده‌اند و صندوق هم همیشه به این رویه انتقاد داشته است. اما هر بار این انتقاد از جانب رئیس صندوق توسعه در هر دوره‌ای مطرح می‌شده اما این بار حواشی آن زیاد است.

چون وزیر اقتصاد هم چند روز پیش به این موضوع واکنش نشان داد و گفت منظور مدیر عامل مربوط به دوره‌های قبل بوده و خود آقای صفدر حسینی گفته که در دوره جدید برداشتی از منابع صندوق توسعه ملی صورت نگرفته است. هر آنچه از منابع صندوق توسعه ملی برداشت شده با حکم مقام معظم رهبری صورت گرفته است که این موضوع مربوط به اعتبار آب‌های مرزی می‌شود.

اما دو روز بعد از گفته وزیر اقتصاد محمود بهمنی هم سکوت خود را شکست و در واکنش به گفته‌های طیب‌نیا در گفت‌و‌گو با ایسنا ضمن رد هرگونه ادعایی مبنی بر «برداشت و هزینه‌کرد بدون مجوز از منابع صندوق توسعه ملی در دوره گذشته» تاکید کرد: به هیچ عنوان ممکن نیست بانک مرکزی نه‌تنها در دوره قبل بلکه این دوره و حتی چندین دوره گذشته بتواند بدون مجوز و خودمختار منابع صندوق توسعه ملی را برداشت کرده و در اختیار بخش‌های مختلف قرار دهد.

انتقاد بهمنی کمی تندتر هم بود و وی گفت: کسانی که می‌گویند در دولت قبل یا هر دوره‌ای بدون مجوز از صندوق برداشت شده است، اطلاعات بانکی، اقتصادی و منطقی ندارند. با ورود بهمنی به ماجرا و کشیده شدن یپای دولت دهم به ماجرا، داستان جمله جنجالی حسینی وارد مرحله تازه‌ای شد تا اکنون که نوبخت هم به میانه آمده و گفته اگر اختلافی هست نباید رسانه‌ای شود و باید دولتمردان آن را میان خود حل کنند. اما هنوز مشخص نیست دقیقا مساله چه بوده و انتقاد رئیس صندوق توسعه ملی به کدام برداشت و کدام دولت است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید