اسحاق جهانگیری:ارزانی نفت هیچ توجیه منطقی و اقتصادی ندارد

کدخبر: ۱۳۳۲۲۵
معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان این که کاهش قیمت نفت توطئه بزرگی علیه کشورهای نفتی است، گفت: این میزان کاهش بهای نفت هیچ توجیه منطقی و اقتصادی ندارد و کشورهایی مانند ایران و الجزایر و برخی اعضای اوپک باید با هماهنگی یکدیگر از ادامه این توطئه جلوگیری کنند.
اسحاق جهانگیری:ارزانی نفت هیچ توجیه منطقی و اقتصادی ندارد

به گزارش اقتصادنیوز، «اسحاق جهانگیری» عصر چهارشنبه در دیدار «محمد العربی ولد خلیفه» رییس مجلس ملی ـ مردمی الجزایر، اظهار کرد: الجزایر کشوری زیبا و انقلابی است که رابطه‌ای صمیمانه و نزدیک با جمهوری اسلامی ایران دارد و روابط ما روابطی تاثیرگذار در سطح جهانی است.

معاون اول رییس جمهوری با یادآوری اینکه الجزایر هزینه‌های سنگینی برای آزادی و استقلال خود پرداخته است، خاطرنشان کرد: این موضوع به زبان ساده است اما بسیاری از مردم الجزایر برای این هدف شهید و قربانی شده‌اند و خون این شهدا بار سنگینی بر دوش مسئولین این کشور گذاشته است.

وی افزود: یکی از الهامات در مبارزات مردمی انقلاب اسلامی ایران، از انقلاب الجزایر بوده است و ایستادگی مردم الجزایر و اهداف بلندی که رهبران این کشور داشتند، همواره از سوی مردم ایران ستایش شده است.

آن طور که خبرگزاری‌های گزارش داده‌اند، جهانگیری با بیان اینکه ملت ایران نیز برای دستیابی به آزادی و استقلال خود هزینه‌های سنگینی پرداخت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: بسیاری از فشار‌ها و تحریم‌ها علیه ملت ایران به دلیل ایستادگی مردم کشور در مقابله زورگویان بوده است.

معاون اول رییس جمهوری پروندهٔ هسته‌ای و ایستادگی ملت ایران را یکی از این موارد برشمرد و خاطرنشان کرد: با وجود اینکه مسئولان ایران بار‌ها تاکید کرده‌اند که سلاح هسته‌ای در دکترین نظام ایران هیچ جایگاهی ندارد و رهبر ایران نیز به عنوان یک مرجع دینی استفاده از سلاح هسته‌ای را حرام اعلام کرده‌اند، اما دشمنان به بهانه‌های واهی تحریم‌های سنگینی را بر ملت ایران تحمیل کردند.

وی افزود: قدرت‌های بزرگ حتی در مواردی اجازه ندادند داروهای مورد نیاز وارد ایران شود که البته ملت ایران از این تهدیدات به عنوان فرصت استفاده کرد و توانست به توانمندی داخلی خود بیافزاید.

جهانگیری در ادامه با اشاره به اینکه مسائل منطقهٔ خاورمیانه و شمال آفریقا مسائلی پیچیده است، گفت: کسانی که القاعده و داعش را به وجود آوردند به دنبال ایجاد درگیری و تنش در کشورهای مسلمان بودند اما امروز این مشکلات دامنگیر خودشان شده است.

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: متاسفانه این گروه‌های تروریستی چهرهٔ بسیار بدی از اسلام ارائه داده و البته کسانی که این گروه‌ها را ایجاد کرده‌اند سعی می‌کنند با تبلیغات این گونه القاء کنند که اسلام حقیقی همین رفتار گروه‌های تروریستی است.

جهانگیری با تاکید بر اینکه ائتلاف‌هایی شکل گرفته علیه گروه‌های تروریستی نیز کارآمدی لازم را ندارد، تصریح کرد: این ائتلاف‌ها فقط زیربنا‌ها و تاسیسات کشورهای اسلامی را نابود می‌کنند و از روزی که ائتلاف علیه داعش تشکیل شده، پیشرفت داعش افزایش یافته است.

وی راه مبارزه با این گروه‌های تروریستی را شناسایی دقیق و علل شکل گیری آن‌ها دانست و گفت: باید با اندیشه‌های ایدئولوژیک این گروه‌ها مبارزه شود و علمای اسلام نیز باید چهرهٔ رحمانی و واقعی اسلام را به جهان معرفی کنند.

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: لازم است راه‌های تامین مالی گروه‌های تروریستی آشکار شود و مشخص گردد که داعش نفت را به کجا می‌فروشد و تسلیحات خود را که مدرن‌ترین تسلیحات روز است از چه منبعی به دست می‌آورد.

جهانگیری ادامه داد: کسانی که داعش را حمایت مالی، تسلیحاتی و ایدئولوژی می‌کنند، همان‌هایی هستند که مدعی مبارزه با داعش هستند و این به یک شوخی شبیه است.

وی دخالت قدرت‌های خارجی را عاملی برای پیچیده‌تر شدن مسائل و مشکلات دانست و گفت: کشورهای تاثیر گذاری مثل ایران و الجزایر می‌توانند با همکاری خود راهکارهایی برای حل مسائل کشورهای مسلمان پیدا کنند.

معاون اول رییس جمهوری همچنین بر لزوم رایزنی و توسعهٔ روابط میان پارلمان‌های دو کشور تاکید کرد و افزود: مجالس دو کشور و گروه‌های دوستی پارلمانی می‌تواند در رفع موانع و توسعهٔ همکاری‌ها نقش پراهمیتی ایفا نمایند.

الجزایر تلاش می‌کند در مسائل بین المللی با ایران هماهنگ باشد
محمد العربی ولد خلیفه رییس مجلس ملی ـ مردمی الجزایر نیز در این دیدار با بیان اینکه روابط دو کشور روابطی بسیار صمیمانه و براساس احترام متقابل است گفت: روابط سیاسی تهران ـ الجزیره در سطح بسیار خوبی قرار دارد و همواره در خصوص مسائل مهم جهانی رایزنی‌های سازنده‌ای میان دو کشور صورت گرفته است.
وی با اشاره به رهایی ایران از اتهامات ناروا در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای گفت: الجزایر هم امروز امنیت و ثبات خوبی پیدا کرده و شرایط بسیار مناسبی برای توسعهٔ همکاری‌ها میان دو کشور فراهم شده است.

محمد العربی ولد خلیفه روابط پارلمانی دو کشور را نیز خوب و سازنده ارزیابی کرد و با اشاره به اینکه همواره رایزنی و تبادل نظر میان مجالس دو کشور وجود دارد، گفت: کمیتهٔ دوستی پارلمانی دو کشور نیز در برنامه‌های خود موفق عمل کرده‌اند و روابط نزدیکی میان آن‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه درصدد تحکیم و توسعهٔ روابط پارلمانی میان دو کشور هستیم، افزود: تقویت این روابط می‌تواند به ایجاد پیوندهای عمیق دوستی میان دو ملت کمک کند.

رییس مجلس ملی ـ مردمی الجزایر همچنین با تاکید بر اینکه الجزایر همواره تلاش می‌کند در مسائل بین المللی با کشورهایی چون ایران هماهنگ باشد، خاطرنشان کرد: الجزایر تلاش می‌کند بحران‌های موجود را با همکاری کشورهای دوست از جمله ایران اصلاح کند.

وی با بیان اینکه الجزایر به شدت با دخالت بیگانگان در امور داخلی کشور‌ها مخالف است گفت: دخالت بیگانگان در کشورهایی مثل سوریه و عراق آثار زیانبار و بسیار بدی داشته است.

وی افزود: الجزایر بهترین راه حل را گفت‌و‌گو میان طرف‌های درگیر می‌داند و معتقد است راه حل سیاسی بهترین راه برای پایان دادن به تنش هاست.

رییس مجلس ملی ـ مردمی الجزایر با تبریک به دولت و ملت ایران برای مذاکرات موفقیت آمیز هسته‌ای، گفت: امیدوارم توافق هسته‌ای منجر به لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران شود و معتقد هستیم که پروندهٔ هسته‌ای ایران نشان داد اگر ملتی بر حق خود پافشاری کند می‌تواند به موفقیت دست یابد.

اسحاق جهانگیری صبح دیروز چهارشنبه به الجزایر سفر کرد. در این سفر دو روزه علاوه بر دیدار وی با مقامات عالیرتبه سیاسی و پارلمانی این کشور، دومین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و الجزایر نیز برگزار می‌شود.

حمید چیت چیان وزیر نیرو، مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، محسن جلالی‌پور رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن، بازرگانی و کشاورزی و ولی الله افخمی رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران در این سفر جهانگیری را همراهی می‌کنند.
الجزایر در شمال آفریقا میان مراکش و تونس قرار دارد و پایتخت آن الجزیره است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید