گزارش وزیر کشور از روند برگزاری انتخابات و شمارش آرا

حدود 70 میلیون رای در 2 انتخابات به صندوق‌ها ریخته شد

کدخبر: ۱۳۸۶۴۵
وزیر کشور در ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه روز جمعه دو انتخابات برگزار شده، در مجموع نزدیک به 70میلیون رای در صندوق ها ریخته شده است.
حدود 70 میلیون رای در 2 انتخابات به صندوق‌ها ریخته شد

عبدالرضا رحمانی فضلی ظهر شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ریاست جمهوری و دولت تلاش کردند انتخابات خوبی داشته باشیم و از نظر حضور، حضور بسیار مناسبی بود.

وی ادامه داد: میزان آرای استعلام شده ای که از طریق سیستم استعلام اعلام شده بود 33 میلیون نفر است که با نهایی شدن بالاتر هم خواهد شد.

رحمانی فضلی آمار شمارش شده تاکنون را بیش از 60 درصد واجدان شرایط اعلام کرد و گفت: تلاش کردیم انتخابات را در فضای آرام و فضای امنیتی مناسب برگزار کرده و از نظر سیاسی و جناح ها، اشخاص و افراد در شرایط مطلوب این رقابت انجام شود.

وزیر کشور افزود: از نظر سلامت و قانونی بودن انتخابات تاکنون در هیچ حوزه، شعبه و نقطه ای از کشور مشکل ابطال صندوق ها را نداشتیم؛ همکاری بین دستگاه های اجرایی، نظارت، انتظامی امنیتی و رسانه ای و بقیه دستگاه های پشتیبانی و حمایت کننده عالی بود و توانستیم با این هکاری رقم مناسبی از مشارکت را داشته باشیم.

انتخابات 13 حوزه انتخابیه به دور دوم کشیده شد
در همین حال قائم مقام وزیر کشور نیز گفت: کار شمارش آرا در 61حوزه اصلی نهایی شد و در 13 حوزه دیگر، کار به مرحله دوم کشید.

حسینعلی امیری در جمع خبرنگاران افزود: کار شمارش آرا برای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی از دیشب شروع شد و در حوزه های بزرگ، کلانشهرها و تهران شمارش آرا کماکان ادامه دارد.

وی تاکید کرد: آخرین آماری که الان می توانیم اعلام کنیم این است که در 61 حوزه اصلی کار نهایی شد و در 13 حوزه انتخابات به مرحله دوم رفت.

امیری گفت: در شبستر، مرند، جلفا، سلماس، پارس آباد، دهلران، خدابنده، مریوان، سنقر، خرم آباد، ساوه، رزن و ملایر انتخاب به مرحله دوم رفت.

قائم مقام وزیر کشور گفت: در 48 حوزه هم منتخب مردم مشخص شد که به تدریج به ستاد انتخابات کشور باید اعلام کند.

وی با بیان این که 33 میلیون نفر آمار شمارش آرا بر اساس پاسخ استعلامی بود که از ثبت احوال در زمان اخذ رای در شعب صورت گرفت، افزود: این عدد طبیعتا با شمارش آرا که شروع شده و آرایی که نهایی خواهد شد بالاتر خواهد رفت.

امیری اضافه کرد: ما چون هم اینک بویژه در تهران و برخی شهرها صندوق هایی داریم که شمارش آنها نهایی نشده نتیجه نهایی و قطعی در بخش های دیگر اعلام می شود.

سخنگوی وزارت کشور همچنین اظهار داشت: رفتار انتخاباتی مردم بر اساس قومیت و محلیت و در شهرهای بزرگ بر اساس دیدگاه های سیاسی و تشخیص های شخصی است. یکی ممکن است در صندوق و محل خاصی دارای رای خاصی باشد که رای اش در آنجا بیشتر و در جای دیگر کمتر است.

وی افزود: اگر بخواهیم به تدریج صندوق ها را اعلام کنیم این نوسانات دغدغه و التهاب درست می کند و نهایتا این کار مشکلاتی را ایجاد می کند؛ باید صبر کنیم تا تمام صندوق ها بیاید و شمارش انجام و تجمیع شود که جمع آن نتیجه انتخابات خواهد بود.

امیری گفت: همکاران و هیات های اجرایی و نظارت تلاش می کنند که در اسرع وقت این کار انجام شود.

وی در خصوص اعلام آمار مجلس خبرگان رهبری هم اظهار داشت: شمارش آرای مجلس خبرگان رهبری هم شروع شده است؛ در این دوره اعضای هیات اجرایی خبرگان رهبری را با مجلس شورای اسلامی یکی کردیم و باعث شده که یک گروه همزمان دو کار و شمارش هر دو را انجام دهند و باید مشغول شمارش آرا یکی از این دو باشند.

منبع: ایرنا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید