معاون وزیر جهادکشاورزی اعلام کرد

سالانه 15 هزار هکتار از جنگل ها و مراتع کشور آتش می گیرند

کدخبر: ۱۰۰۸۶۲
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور خبر داد: سالانه به طور متوسط 15 هزار هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی کشور در آتش می سوزند.
سالانه 15 هزار هکتار از جنگل ها و مراتع کشور آتش می گیرند

خداکرم جلالی در گفت‌وگو با اقتصاد نیوز حفاظت از منابع طبیعی کشور را دشوار خواند و اظهار کرد: عرصه منابع طبیعی، جنگل، مرتع و بیابان‌های کشور 125 میلیون هکتار، در حالی که نیروی انسانی ما برای حفاظت از این منابع در کل کشور بین دو هزار تا 2200 نفر است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: متاسفانه ما یگان هوایی اطفاء حریق نداریم و در آتش‌سوزی‌های گسترده از یگان هوایی ارتش، نیروی هوایی و سایر ارگان‌ها کمک می‌گیریم. به همین دلیل در مناطق صعب‌العبور به دلیل تاخیر حضور یگان حفاظت با خسارت سنگین مواجه می‌شویم.

او در خصوص آتش‌سوزی‌های مکرری که در روزهای گذشته در استان کهگیلویه و بویراحمد اتفاق افتاده نیز گفت: آتش‌سوزی در منطقه خامی‌باشت به توسط افراد ناشناس اتفاق افتاده است؛ اما آنچه در گچساران اتفاق افتاده هنوز مشخص نیست.

جلالی افزود: هنوز میزان دقیق خسارت در مناطق مختلف این استان مشخص نیست. اطلاعات اولیه نشان از آتش‌سوزی سطحی و سوختن علوفه خشک مراتع بوده؛ یعنی ما خسارت زیادی نداریم.

او معتقد است: اگر صرفاً مراتع آتش گرفته باشند، دوباره احیاء می‌شوند و جای نگرانی نیست.

البته معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: اگر یک هکتار از مراتع نیز آتش گرفته باشد، یعنی یک میلیون تن علوفه دامی از بین رفته است. در واقع اگر 80 هزار هکتار از مراتع آتش گرفته باشد، یعنی 80 میلیون تن علوفه دامی از بین رفته است.

او با اشاره به اینکه برخی از درختان جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد آتش گرفته‌اند؛ ادامه داد: هنوز اطلاعات دقیقی در مورد میزان درختان آتش گرفته در دست نیست؛ اما هر درخت بسته به نوع آن ارزشی مجزا دارد. مثلاً یک درخت بلوط 250 هزار تومان ارزش دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید