واردات انبه، آناناس و نارگیل آزاد شد

کدخبر: ۱۰۰۸۹۱
مدیرکل بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: واردات میوه های گرمسیری از جمله انبه، نارگیل و آناناس که تا پیش از این به رغم ممنوعیت واردات، در بازار داخلی وجود داشت با تعرفه های مشخص آزاد شد.
واردات انبه، آناناس و نارگیل آزاد شد

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، اسماعیل عباسپور اظهار کرد: با توجه به اینکه واردات بدون نظارت و غیررسمی میوه‌های گرمسیری از جمله انبه،‌ آناناس و نارگیل علیرغم ممنوعیت آن انجام می‌شد و این نگرانی نسبت به میزان و سلامت این محصولات وارداتی وجود داشت وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفت با قرار دادن تعرفه‌های مشخص و ارز متقاضی، واردات این محصولات را در بازار داخلی کنترل کند.

او افزود: این میوه‌های گرمسیری که عمدتاً به عنوان میوه‌های فانتزی شناخته می‌شوند پس از ابلاغ این مصوبه وزارت جهاد کشاورزی واردات‌شان منوط به دریافت مجوز از این وزارتخانه و با نظارت کامل بهداشتی سازمان حفظ نباتات انجام می‌شود اما از این پس اگر محموله‌ای از این محصولات در بازار مشاهده شود که بدون نظارت بهداشتی و قانونی وزارت جهاد کشاورزی وارد شده به شدت با متخلفان برخورد و به مراجع ذیصلاح معرفی می‌شوند.

مدیرکل بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد:‌ وزارت جهاد کشاورزی بر اساس این مصوبه، تعرفه واردات میوه‌های گرمسیری را اعلام کرد که بر این اساس تعرفه واردات انبه 75 درصد، نارگیل 25 درصد و آناناس 50 درصد مشخص شده است.

عباسپور با بیان این‌که پیش از این میوه‌های گرمسیری از طریق قاچاق یا بازارچه‌های مرزی به کشور وارد می‌شد، تاکید کرد:‌ گرچه وزارت جهاد کشاورزی حامی تولیدکنندگان است اما این محصولات در داخل تولید ندارند یا به صورت محدود و اندک تولید می‌شوند بنابراین واردات و مصرف آن حق مصرف‌کنندگان نیز هست.

او افزود: البته این وزارتخانه به عنوان متولی حمایت از تولیدکنندگان درصدد است تا این میوه‌ها را که پیش از این نیز در بازار داخلی وجود داشت به‌گونه‌ای کنترل و مدیریت کند که به تولیدکننده و مصرف‌کننده اجحاف نشود.

به گفته این مقام مسوول یکی دیگر از علت‌های قرار دادن تعرفه و اعمال مدیریت و نظارت بر واردات میوه‌های گرمسیری این است که پیش از این عده‌ای از واردات غیرمجاز یا غیررسمی این محصولات سود می‌بردند و نه حق‌وحقوق دولت را پرداخت می‌کردند و نه منافع ملی و سود مصرف‌کنندگان را در نظر می‌گرفتند اما از این پس دولت و وزارت جهاد کشاورزی مصمم است ضمن حمایت از منافع تولیدکننده از حقوق مصرف‌کنندگان نیز دفاع کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید