معاون امور تولیدات دامی جهاد کشاورزی

امسال 8 میلیون و 500 هزار تن شیر تولید می کنیم

کدخبر: ۱۰۱۱۸۵
معاون امور تولیدات دامی جهاد کشاورزی خبر داد: امسال پیش بینی می شود میزان تولید شیر به 8 میلیون و 400 تا 8 میلیون و 500 تن برسد.
امسال 8 میلیون و 500 هزار تن شیر تولید می کنیم

حسن رکنی در گفتگو با اقتصاد نیوز  با اشاره به فاصله زیاد ایران در زمینه تولید شیر و لبنیات با کشورهای پیشرفته دنیا گفت: اکنون میانگین تولید برای هر ایرانی 105 کیلو تولید است؛ اما میانگین مصرف از این رقم کمتر است، چون ما سال گذشته 500 هزار تن مازاد تولید را صادر کردیم.

وی که میانگین تولید شیر ایران را مانند سرانه تولید دنیا خواند؛ اظهار کرد: در دنیا نیز سالانه 730 میلیون تا 750 میلیون تن شیر تولید می‌شود که اگر آن را تقسیم بر جمعیت 7 میلیاردی و 300 نفری دنیا بکنیم. میانگین تولید به رقم حدود 104 تا 105 کیلو خواهد رسید.

رکنی ادامه دارد: اگر سرانه تولید ایران همچون دنیاست به معنی این نیست که ما نباید روی افزایش تولید و مصرف کار بیشتری بکنیم. چون متاسفانه پایین بودن مصرف شیر منجر به افزایش بیماری پوکی‌استخوان و همچنین منجر به پایین آمدن ضریب هوشی کودکان و پایین آمدن میانگین قد افراد جامعه می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درخصوص تعطیلی 50 تا 60 درصد واحدهای دامی و صنایع لبنی توضیح داد: این آمار و اطلاعات چندان قابلیت استناد ندارد؛ چون قدیمی است و باید به‌ روز شود. تاکنون نیز در مورد میزان واحدهای فعال، نیمه فعال و تعطیل شده آمارگیری دقیقی صورت نگرفته است؛ به همین دلیل ما بازبینی این واحدها را در دستور کار داریم.

  به گزارش اقتصاد نیوز، معاون دامی وزارت جهاد کشاورزی آمار تولیدات این بخش در سال گذشته بازنگری کرده است و بنابر آمار منتشر شده؛ سال گذشته 8 میلیون و200 هزار تن شیر تولید شد که از این رقم حدود 500 هزار تن آن صادر شد.

رکنی درخصوص برنامه آینده این معاونت در بخش تولید شیر و لبنیات گفت: در حال حاضر ما دو برنامه ، یکی کوتاه مدت و دیگری بلند مدت برپایه برنامه پنجم و اقتصاد مقاومتی داریم؛ براین اساس نیز نیازمند تامین یکسری الزامات از سوی دولت هستیم؛ مثلا درحال حاضر تامین نقدینگی لازم واحدهای نیمه فعال و فعال بسیار حائز اهمیت است. چون ما به دنبال بهبود کیفیت و توسعه محصول هستیم.


اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید