عیسی کلانتری در گفت وگو با اقتصادنیوز مطرح کرد:

آغاز استفاده از ذخایر استراتژیک گندم

کدخبر: ۱۰۲۳۱۳
دبیر کل «خانه کشاورز» در خصوص وضعیت ذخایر گندم کشور گفت: در حال حاضر ذخایر استراتژیک ما حدود 3.5 میلیون تن برای حدود 100 روز است که اکنون تا خرید گندم های جدید در حال استفاده از این ذخایر هستیم.
آغاز استفاده از ذخایر استراتژیک گندم

به گزارش اقتصاد نیوز، طبق آمارهای رسمی در سال جاری نیاز کشور به گندم حدود 11.5 میلیون تن است؛ این در حالی است که پیش‌بینی مجموع خرید گندم در پایان شهریور ماه امسال رقمی حدود هفت میلیون و 500 هزار تن است . بر این اساس معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات گیاهی معتقد است که کشور نیاز به واردات چهار میلیون تن گندم دارد.

بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، سال گذشته میزان کسری 3.5 میلیون تن گندم بود اما بخشی از این نیاز امسال تامین شد. طبق آمار گمرک در سه ماه سال جاری بیش از دو میلیون تن گندم وارد کشور شده است؛ بدین ترتیب امسال در مجموع باید 5.5 میلیون تن گندم وارد کشور شود.

به گفته دبیرکل «خانه کشاورز»  در حال حاضر کشور مشکلی برای تامین ذخایر استراتژیک خود ندارد و به راحتی می‌تواند از آنها استفاده و مجدداً با واردات ذخایر را تکمیل کند.

عیسی کلانتری در گفت‌وگویی با اقتصادنیوز، با اشاره به نیاز 11.5 میلیون تنی گندم تاکید کرد: در سال جاری میزان مصرف نسبت به سال گذشته رشد زیادی نکرده است و براین اساس مشکل زیادی در تامین گندم مورد نیاز کشور نخواهیم داشت.

دبیر کل خانه کشاورز در خصوص وضعیت ذخایر گندم کشور هم گفت: در حال حاضر ذخایر استراتژیک ما حدود 3.5 میلیون تن برای حدود 100 روز است که  اکنون تا خرید گندم‌های جدید در حال استفاده از این ذخایر هستیم. با این حال مشکلی در تامین ذخایر استراتژیک نداریم.

او با اشاره به محدویت منابع آب اظهار کرد: با روش‌های کنونی تولید بهتر است تجارت آب مجازی که در حقیقت تجارت واردات محصولات کشاورزی است را در دستور کار قرار دهیم تا اثرات خشکسالی نیز تا حدودی کاهش پیدا کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید