پاسخ رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران

دلیل نوسانات قیمت مرغ چیست؟

کدخبر: ۱۱۱۸۱۱
رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران از متعادل شدن قیمت نرغ در اسفند ماه خبر داد.
دلیل نوسانات قیمت مرغ چیست؟

مهدی یوسف‌خانی در گفت‌وگو با اقتصاد نیوز، درباره علل گران شدن قیمت مرغ در بازار اظهار کرد: گوشت مرغ در بازار تهران از ابتدای بهمن ماه شروع به گران شدن کرد و اکنون به هشت هزار و 500 تومان رسیده است. ولی این وضعیت ماندگار نیست و ان‌شاالله از فردا شب بازار مرغ تهران یک روند کاهشی را طی می‌کند.

او افزود: دلیل این ارزان شدن نیز این است که جوجه‌های تولید کنندگان به سن فروش می‌رسند و وارد بازار می‌شوند و بی‌نظمی چند ماه گذشته بازار سامان می‌گیرد.

یوسف‌خانی توضیح داد: در آذرماه وضعیت برای تولیدکنندگان وحشتناک بود چون قیمت مرغ به زیر چهار هزار تومان رسید، این در حالی است که قیمت یک مرغ برای تولید کنندگان چهار هزار تومان تمام می‌شود و چنین وضعیتی سبب شد که عده‌ای از تولیدکنندگان جوجه‌ریزی نکنند و به تبع آن مرغ در بازار کم شد و قیمت آن نیز از اول بهمن ماه، هر روز به مبلغ 100 تومان افزایش پیدا کرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران، با بیان این‌که در اسفند ماه تعادل به بازار مرغ برمی‌گردد، افزود: نه قیمت مرغ با کیلویی چهار هزار تومان مناسب بود و نه قیمت مرغ با کیلویی هشت هزار تومان مناسب است؛ ولی در این ماه قیمت مرغ به هفت هزار تومان می‌رسد که این قیمت هم برای تولیدکنندگان و هم برای مصرف کنندگان مناسب است.

او بیان کرد: به طور کلی بی‌نظمی در بازار ، باعث می‌شود که زمانی عده‌ای از مرغداران ضرر کرده و زمانی عده‌ای دیگر به سودهای بالا دست پیدا کنند. از سوی دیگر مردم هم بانوسان قیمت روبه‌رو شوند. پیش‌بینی و تنظیم وضعیت بازار به عهده وزارت جهاد کشاورزی است و وزارت جهاد نیز نشان داده که در 36 سال فعالیت خود در زمینه ‌ایجاد تعادل در بازار موفق نبوده است. در حالی که این نهاد می‌بایست شرایطی را فراهم می‌کرد که با استفاده از سیا‌ست‌گذاری‌های درست و نه اهرم فشار جوجه‌ریزی‌های مرغداران سامان یابد.

او در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود، دولت اقدام به واردات مرغ کرده است، توضیح داد: خیر چنین چیزی صحت ندارد و دولت مرغی وارد ایران نکرده است و ما در کشور حتی مازاد مرغ هم داریم.

یوسف‌خانی اظهار کرد: اکنون به اندازه 160 تا 170 هزار مرغ منجمد ذخیره شده است که برای تنظیم بازار نگه‌داری می‌شوند و در مواقع لزوم به بازار عرضه می‌شود، این مرغ نیر وارداتی نیست و از بازارهای داخلی خریده می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید