دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت‌وگو با اقتصادنیوز مطرح کرد:

سهمیه بندی واردات برنج، رانت و فساد ایجاد می‌کند

کدخبر: ۱۲۰۳۶۴
در حالی که زمزمه‌هایی مبنی بر سهمیه‌بندی کردن واردات برنج، مطرح می‌شود، دبیر انجمن واردکنندگان برنج، معتقد است: چنین کاری زمینه بروز رانت و فساد را ایجاد می‌کند.
سهمیه بندی واردات برنج، رانت و فساد ایجاد می‌کند

به گزارش اقتصادنیوز، درحالیکه چندیست واردات برنج به خاطر دلایلی مانند تهدید بازار داخلی ممنوع شده است ولی روز گذشته محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی گفت: در حال حاضر به دنبال این هستیم که موجودی و میزان تولید برنج را احصاء کرده و اگر نیاز به واردات باشد، به شرط آنکه تاثیری بر قیمت برنج داخلی نداشته باشد، واردات برنج انجام شود.

دراین رابطه، مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت‌و گو با اقتصاد نیوز، اظهار کرد: اگر بازار نیازی به وارد کردن برنج نداشته باشد، ما نیز بر واردات آن اصراری نداریم.

او افزود: ولی رصد وضعیت بازار نشان می‌دهد که میزان برنج وارد شده موجود در بازار کفاف بازار را نمی‌دهد و ما به واردات نیاز داریم.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج بیان کرد:‌ ما در صحبت‌هایی که با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی داشته‌ایم تاکید کرده‌ایم که برای از سر گیری واردات، باید شیو‌های مدیریت قبلی کنار گذاشته شده و شیو‌های جدیدی به کار بسته شود. در مدیریت پیشین که واردات برنج بدون محدودیت انجام می‌شد، ورود بی‌رویه برنج خارجی تهدیدی برای بازار داخلی ایجاد کرده بود. ضمن اینکه برای کار ما هم مشکل ایجاد کرده بود.

وی اظهار کرد: ما برنامه داریم که وارادات برنج را به گونه‌ای مدیریت کنیم که به بازار داخلی برنج ضربه‌ای وارد نکند. شرایط قبلی به گونه‌ای بود که وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و کشاورزی نتوانستند به یک مدیریت مشترک برسند و این موضوع منجر به آن شد که مدیریت صحیحی صورت نگیرد.

کشاورز، اضافه کرد: اکنون زمزمه‌‌هایی مطرح می‌شود مبنی براینکه واردات برنج به صورت سهمیه‌بندی انجام شود. این اتفاق از نظر من خیلی ناگوارست چون زمینه را برای به وجود آمدن، فساد و رانت باز می‌کند.

او بیان کرد: اکنون مابرنامه‌های خود را درباره چگونگی مدیریت واردات برنج، تدوین و به وزارتخانه‌های زیربط اعلام کرده‌ایم ولی تا کنون نتیجه‌ عملی ندید‌ه‌ایم و فقط صحبت‌های ما در حد مذاکره باقی مانده و فعلا به نتیجه مشخصی نرسیده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید