سعودی ها زیر تیغ

کدخبر: ۱۰۷۱۸۴
تولید کنندگان بزرگ انرژی دنیا به ویژه اعضای خارج از حوزه خلیج فارس اوپک با انتقاد از عربستان خواستار همکاری بیشتر این کشور در بازار نفت با هدف حمایت از قیمت ها هستند.
سعودی ها زیر تیغ
عباس شهرابی-

کارشناسان نفتی اظهار کردند که تولیدکنندگان نفت حوزه خلیج فارس به دلیل ترس از دست دادن سهم خود از بازار به شدت با کاهش تولید نفت مخالف هستند. کارشناسان معتقدند که کشورهای حوزه خلیج فارس و مخصوصاً عربستان، به احتمال زیاد کاهش تولید نفت اوپک را نمی‌پذیرند مگر اینکه سهم بازار آنها در میانه رقابت شدید در فروش نفت تضمین شود.

اقدام کویت، قطر، امارات و عربستان در تصمیم‌گیری اوپک برای کاهش عرضه نفت در جهت بالا‌بردن قیمت‌ها، نقش بسیار حیاتی دارد. بهای نفت از ماه ژوئن امسال تاکنون بیش از ٣٠ درصد کاهش داشته است. چهار کشور فوق در مجموع ١٦ میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه نفت در روز تولید می‌کنند که برابر با ٥٢ درصد از تولید نفت سازمان ١٢ عضوی اوپک است. با این وجود، صادرات این چهار کشور برابر با دو‌سوم مجموع صادرات اوپکی‌هاست.
کامل الحرمی، کارشناس نفتی کویت، گفت: «اعضای اوپک به عربستان، کویت و امارات برای کاهش تولید نفت چشم دوخته‌اند زیرا این کشورها می‌توانند این کار را بکنند. اما بسیار غیر محتمل است که این کشورها زیر بار کاهش تولید نفت بروند، مگر اینکه سایر اعضای اوپک نیز اقدامی بکنند، این کشورها تضمین می‌خواهند که اعضای اوپک و تولیدکنندگان غیر اوپک جای خالی نفت آنها را پر نکنند.»

الحرمی تاکید کرد: «کاهش تولید نفت هرگز به نفع کشورهای حوزه خلیج فارس نیست زیرا این خطر وجود دارد که سهم خود را در بازار از دست بدهند.» کاهش قیمت نفت در ماه‌های گذشته، درآمد بسیاری از کشورهای تولید‌کننده نفت را به شدت کم کرده است. به تازگی ونزوئلا از همه کشورهای تولیدکننده نفت دعوت کرد تا برای مقابله با کاهش قیمت نفت همکاری کنند.

خالد بوداعی، از موسسه مشاوره‌ای Administrative Consultations گفت: «ترس از افزایش تولید نفت کشورهای غیر اوپک، بسیاری از کشورهای اوپک را در پذیرش کاهش تولید نفت محتاط کرده است.» بوداعی که از اعضای پیشین شورای عالی نفت کویت است، نسبت به حصول توافق برای کاهش تولید نفت، ابراز بدبینی کرد. مایکل مک‌کارتی، کارشناس ارشد تحلیل بازار در موسسه CMC Markets، گفت: «در حال حاضر فشار زیادی روی عربستان است و باید دید این کشور می‌تواند فشار داخلی اوپک و فشار بیرونی را برای کاهش تولید نفت خود تحمل کند یا خیر.»

این در حالی است که مقامات نفتی لیبی اظهار کردند که اوپک برای جلوگیری از سقوط بیشتر قیمت نفت می‌تواند مازاد تولید نفت خود را در نشست آتی این سازمان قطع کند. مقامات نفتی لیبی اعلام کردند که اوپک در اقدامی حداقلی برای حمایت از قیمت نفت، مقدار نفتی را که هم‌اکنون بیش از سقف تعیین‌شده خود تولید می‌کند، قطع خواهد کرد.

سمیر کمال، مدیر برنامه‌ریزی وزارت نفت لیبی، گفت: «معتقدم که وزیران در این نشست به توافق می‌رسند. دست‌کم همه سقف تولید سازمان را که در حال حاضر روزانه ٣٠ میلیون بشکه نفت است، رعایت کنند.» رعایت سقف تولید نفت اوپک به این معناست که این سازمان روزانه ٦٠٠ هزار بشکه از نفت خود را از بازارها بکاهد. بر اساس اطلاعات آژانس بین‌المللی انرژی، اوپک در ماه اکتبر روزانه ٣٠ میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه نفت خام تولید کرد. اما اطلاعات اوپک می‌گوید تولید نفت ماه اکتبر این سازمان نفتی ٣٠ میلیون و ٢٥٠ هزار بشکه بود. قیمت نفت در بازارهای جهانی در هفته گذشته به بشکه‌ای ٧٧ دلار سقوطکرد که کمترین مقدار قیمت نفت در چهار سال گذشته بود. دلیل سقوط قیمت نفت، افزایش عرضه بیش از تقاضای نفت، کاهش تقاضای نفت، و گمانه‌زنی بر سر توانایی اوپک در تأثیرگذاری بر قیمت‌های نفت بود.

سمیر کمال همچنین ابراز امیدواری کرد که وزیران نفت عضو اوپک واکنش‌های بازار را نیز به شکل مستمر زیر نظر داشته باشند و در صورت نیاز سقف تولید جدیدی که بیش از ٢٩ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه نفت نباشد، تعیین کنند. در همین حال، کمال تاکید کرد که از سوی دولت لیبی اظهار نظر نمی‌کند. او پیشتر اعلام کرده بود که اوپک باید ٥٠٠ هزار بشکه نفت از تولیدات خود بکاهد و نیز اینکه این سازمان باید به لیبی اجازه دهد به علت بحران‌های داخلی و عزم جدی برای تولید نفت، از هرگونه تصمیم برای کاهش تولید نفت، مستثنا شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید